جشنواره فجر :

هـــفت فـــیلم کـــنجکاو برانـگـــــیز جــــشنواره فـــیلم فـــجر


نویسنده: صدف محمودی

در جشنواره فیلم فجر امسال چندین فیلم هستند که بیشتر از بقیه برای مخاطبان کنجکاور  برانگیز هستند در این گزارش نگاهی به این هفت فیلم انداخته ایم. 

1. متری شش و نیم

متری شش و نیم دومین فیلم بلند سعید روستایی ست که در فجر امسال اکران خواهد شد.  این دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است. 

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی، مازيار سيدى، هومن کیایی، محمد عليمحمدى،اصغر پیران، على باقرى، مرجان قمرى.

اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند این کارگردان جوان ابد و یک روز بود که توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد. ابد و یک روز محصول سال 1394 است که  توانست ۹ سیمرغ بلورین (۶ سیمرغ در بخش اصلی، ۲ سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو، و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. حال باید دید متری شش و نیم می تواند ماند ابد و یک روز سیمرغ ها را درو کند یا خیر؟

2.ماجرای نیمروز۲: رد خون

به نقل از سیمرغ فیلمی که صحبت بر سر ساختش از مدت‌ها پیش آغاز شده بود. محمدحسین مهدویان و تیمش کار بر روی «ماجرای نیمروز۲: رد خون» را از خیلی پیشتر آغاز کردند تا بدون عجله فیلم را به پایان برسانند. با وجود بی‌مهری‌هایی که در جشنواره گذشته با «لاتاری» شد و شایعاتی که در روزهای قبل از اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه پخش شد، که محمود رضوی «رد خون» را برای جشنواره نفرستاده است، دیدیم که فیلم در بخش اصلی به رقابت خواهد پرداخت.

 فیلمی که در ادامه «ماجرای نیمروز» دوباره پی اتفاقات دهه شصت را گرفته است و این‌بار چندسال جلوتر، در میانه دهه شصت و جنگ تحمیلی روایت خود را از سر گرفته. اینطور که از شنیده‌ها برمی‌آید باز هم یک سر داستان به مجاهدین خلق برمی‌گردد. «رد خون» اما حتی از سری اولش هم دست روی موضوع و عملیات حساسیت‌برانگیزتر و پرابهام‌تری گذاشته است یا بهتر بگوییم جسارت مهدویان و البته امکانات اطلاعاتی‌ای که سازمان اوج به او داده است این‌بار جدی‌تر از آثار پیشین هستند و قرار است به یکی از بزرگترین علامت سوال‌های دوران جنگ تحمیلی را پاسخ بدهند یا حداقل آن‌را به ورطه پرسش بگذارند: اینکه در آن عملیات مرگبار چه کسی اولین ماشه را چکاند و اولین تیر را زد؟ علاوه بر جذابیت‌های فرمیک مهدویان که باید منتظرش باشیم آنچه بیش از هرچیزی کنجکاوی‌برانگیز به‌نظر می‌رسد اینست که مهدویان باز هم خواهد توانست با وجود همه این حساسیت‌ها و کار با سازمان‌های «وابسته» استقلال رای و نظر خود را حفظ کند و شبیه به «ماجرای نیمروز» در میانه بیاستد؟

3. تختی 

بهرام توکلی امسال در جشنواره فجر فیلم تختی را برای اکران دارد.  همانطور که از نام فیلم پیداست درباره غلام رضا تختی ست باعث کنجکاوی مخاطبان شده است. برخی از آثار این کارگردان عبارت اند از: پابرهنه در بهشت، پرسه در مه، اینجا بدون من، آسمان زرد کم عمق، بیگانه، من دیه گو مارادونا هستم، نزدیک تر، عقل سرخ تنگه ابوقریب. فیلم تختی شامل سه فاز از زندگی غلامرضا تختی در مقطع کودکی ، نوجوانی ، بزرگسالی و مبازرات مسابقات کشتی و فوت وی می پردازد. 

4.آشفته گی

فریدون جیرانی کارگردان نام آشنای سینمای ایران است که در فجر امسال فیلم آشفته گی را اکران خواهد کرد، وی پس از تجربه ی متفاوت خفه گی این بار قرار است مخاطبان را با آشفت گی مواجه کند. آشفتگی رئالیستى و اجتماعى نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت. این تعریفی است که فریدون جیرانی طی یادداشتی درباره تازه‌ترین ساخته خود گفته است. فیلمی که با توجه نوع طراحی صحنه باز هم حال و هوایی کلاسیک را تداعی می کند.

5.سرخپوست

فیلم سرخپوست از دیگر فیلم های کنجکاو برانگیز جشنواره امسال است که نیما جاویدی آن را کارگردانی کرده است.

خلاصه داستان: سال 1347 ، یک زندان قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال توسعه شهر در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدیدند. تا اینکه ...بازیگران: نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و آتیلا پسیانی

6.طلا

طلا به کارگردانی پرویز شهابی ست که از دیگر فیلم های کنجکاو برانگیز جشنواره می باشد.

به نقل از سیمرغ ساخته آخر پرویز شهبازی که آخرین فیلمش «مالاریا» با وجود همه نقاط قوت و ویژگی‌های جالبش نه مورد توجه منتقدان قرار گرفت و نه تماشاگران. احتمالا به‌خاطر تلخی بیش‌از اندازه‌اش. شهبازی فیلم به فیلم تلخ‌تر شده و به نجات جهان و بشر، ناامیدتر! اما کماکان همان شمه فیلمسازی قویش را (برخلاف بسیاری از کارگردانان هم نسلش) ‌نگه داشته که هیچ، روز به روز کامل‌تر هم شده است. با وجود همه انتقادات به «مالاریا» نمی‌توان کارگردانی عالی شهبازی را در آن نادیده گرفت. اجرای او در این فیلم از همیشه پخته‌تر و بالغانه‌تر به‌نظر می‌رسد و تراژدی‌اش هم از همیشه سوزناک‌تر. 

باید ببینیم وقایع سیاسی و اجتماعی اخیر در دوره کاری دولت تدبیر و امید روی ذهن این فیلمساز اجتماعی چه تاثیری گذاشته است و این‌بار او را به کدام سمت کشانده. اما چیزی که درباره «طلا» عجیب به‌نظر می‌رسد پرستاره بودن آن است.

 شهبازی را به عنوان فیلمسازی می‌شناسیم که مهارت ویژه‌ای در کار با نابازیگر یا بازیگران غیر سوپر استار دارد. اصلا یکی از مهم‌ترین المان‌های فیلم‌های او که آن‌ها را چنین بکر و بدیع می‌کند همین استفاده‌اش از نابازیگران است. «طلا» اما کلی اسم پررنگ و چهره را با خود به یدک می‌کشد: نگار جواهریان، طناز طباطبایی، هومن سیدی و مهرداد صدیقیان… این تغییر درباره کارگردان با زکاوتی چون شهبازی مطمئنا نه اتفاقی است نه از سر چشم داشتن به گیشه و فروش خوب. آیا او قرار است در «طلا» با سبکی متفاوت با همیشه‌اش کار کند؟ آیا «طلا» در ادامه اسلوب فیلمسازی خاص شهبازی قرار می‌گیرد یا یک نقطه عطف و چرخش در کارنامه کاری اوست؟ جواب این سوال‌ها با شروع نمایش فیلم در جشنواره تا حدی پاسخ داده خواهد شد.

7.ناگهان درخت

ناگهان درخت فیلمی به نویسندگی و کارگردانی صفی یزدانیان و به تهیه‌کنندگی پیمان معادی محصول سال ۱۳۹۷ می‌باشد.

داستان فیلم: فرهاد زندگی خود را از کودکی تا 50 سالگی برای روانکاو تعریف می کند. 

به نقل از سیمرغ صفی یزدانیان و اولین فیلمش « در دنیای تو ساعت چند است؟» یکی از حال‌ خوب کن‌ترین اتفاقات جشنواره گذشته بودند. فیلمی فانتزی به سبک درام‌های عاشقانه فرانسوی غرق در موسیقی و دیوانه‌بازی‌های عاشقانه و زبان فرانسوی تا این فضای فیلم‌های فرانسوی را هم بیش از پیش القا و تماشاگر را غرق در عاشقانه تلخ و شیرین خود کند. اگر «ناگهان درخت» هم در همین فضا و روی همین طول موج جلو برود عالی است!

سینمای ایران فیلم‌های این‌چنینی همیشه کم داشته؛ فیلم‌هایی که فارغ از همه مسئولیت‌های اجتماعی‌شان به روابط و بزنگاه‌های انسانی و عاشقانه بها می‌دهند و دنبال ساخت جهانی خیالی‌اند مایل‌ها دورتر از آنچه ما از واقعیت عینی جهان اطرافمان می‌شناسیم.

 

#صبح_ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها