گزارش صبح ساحل در خصوص رنگ درخت پر ماجرا

رنگ آمیــــزی درختان به چه قیمتـــــی؟


نویسنده: صدف محمودی

 

آنان که انجیر معابد را می‌شناسند می‌دانند که همان درختی ست که بودا زیر آن به‌روشنی رسیده است، می‌دانند برای ساکنین جنوب چه معنای بلندی دارد، می‌دانند که لور مانند صومعه ایست که آرزوهایشان را به آن گره می‌زنند و او برآورده‌شان می‌کنند، اما هستند کسانی که در نزدیکی لور خانه‌دارند و قدرش را نمی‌دانند، همان‌ها که به جانش می‌افتند و تنش را نحیف می‌کنند یا در اتفاقی نادر و ناخوشایند رنگش می‌کنند.

هرمزگان یکی از اصلی‌ترین خانه درختان لور است درختانی با قدمت چندساله، اما همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید به نظر می‌آید سازمان زیباسازی بندرعباس در اقدامی عجیب تنه‌ی این درخت شکوهمند را رنگ کرده است، از این‌که این رنگ‌آمیزی دقیقاً کار چه سازمان و گروهی ست مطمئن نیستیم چراکه پس از تماس‌های بسیار با مدیر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری پاسخی دریافت نکردیم اما به بررسی این موضوع پرداختم، اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا به‌راستی لور با چنین هیبت و عظمتی که نویسندگان بسیاری در وصفش کتاب نوشته‌اند نیازی به رنگ‌آمیزی در راستای زیباسازی دارد؟ و این اقدام چقدر برای این درخت خطرناک است؟

یکی از فعالان محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار صبح ساحل عنوان کرد: تنه‌ی درختان را در فصل زمستان رنگ می‌کنند اما رنگ سفید و نه این رنگ‌های معمولی، بلکه ماده‌ای به نام کائولن می‌زنند، چراکه در فصل زمستان برای جلوگیری از یخ زدن چنین اقداماتی انجام می‌شود که از تنه‌ی آن محافظت می‌کند. کائولن از مجموعۀ کانی‌های رسی بوده که فرمول شیمیایی آن H4Al2Si2O9 می‌باشد.

کانی‌های کائولن شامل کائولینیت، دیکیت، ناکریت و هالوزیت می‌باشد. فراوان‌ترین کانی این گروه کائولینیت می‌باشد. همه این کانی‌ها جزء کانی‌های الو مینو- سیلیکات می‌باشند کائولن یا خاك چینی به رنگ سفید بیشترین کاربرد را در تولید چینی و سرامیک دارد. امریکا، روسیه، جمهوری چک و برزیل بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کائولن می‌باشند. از دیگر موارد رنگ‌آمیزی تنه درخت زمانی ست که قسمتی از شاخه آن را می‌برند و برای جلوگیری از رشد آن رنگش می‌کنند.

برای بررسی دقیق‌تر این مسئله از یکی از کارشناسان منابع طبیعی استان هرمزگان خواستم تا این رنگ‌آمیزی را از نزدیک بررسی کند.

وی پس از مشاهده این درخت به خبرنگار صبح ساحل گفت: خوشبختانه رنگی که استفاده‌شده رنگ‌روغن نیست بلکه رنگ پلاستیک است که نسبت به رنگ‌روغن آسیب کمتری می‌زند، اگرچه باعث شده زیبا شود اما بهتر است چنین اقداماتی صورت نگیرد و درختان رنگ‌آمیزی نشوند چراکه همین رنگ پلاستیک هم به درخت آسیب می‌زند.

غکس از حسن بردال

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها