صبح ساحل شفافیت آزمون‌های استخدامی در استان هرمزگان را بررسی کرد:

پشـــت پرده‌ی استخــدام‌ها



هرساله کارجویان بسیاری چشم‌انتظار برگزاری آزمون‌های استخدامی در کشور هستند و زمان و نحوه برگزاری آزمون را مشتاقانه دنبال می‌کنند. 

آزمون‌هایی که کم حاشیه نیستند و ظرفیت پذیرش متقاضیان از زن و مرد یا بومی و غیربومی سوژه داغ رسانه‌ها بوده است. گاها شرایط عجیب برگزاری برخی آزمون‌های استخدامی ازجمله واجدین شرایط متقاضی این آزمون‌ها بحث‌برانگیز بوده است. گاهی نیز هزینه بالای ثبت‌نام برخی آزمون‌های استخدامی و تعداد بالای متقاضیان شرکت‌کننده در این آزمون‌ها شبهه‌هایی را بر مبنی بر درآمدزایی نجومی سازمان‌های برگزارکننده آزمون‌های استخدامی از کارجویان ایجاد کرد. آزمون‌هایی که گاه به نظر می‌رسد باهدف خالی کردن جیب هزاران جوان بیکار برگزار می‌شود و انتقادات بسیاری را نیز به همراه داشته است.

چند سالی است که آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی با همکاری سازمان سنجش برگزار می‌شود. علاوه بر دستگاه‌های اجرایی برخی شرکت‌های بزرگ کشور نیز آزمون‌های استخدامی خود را از طریق سازمان سنجش برگزار می‌کنند. در این میان برخی آزمون‌ها نیز با همکاری دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

در چند سال اخیر آزمون‌های بسیاری در استان هرمزگان برگزارشده است و برگزاری برخی از این آن‌ها پرحاشیه و جنجالی بوده است. لااقل در یک سال اخیر دو شرکت بزرگ استان اقدام به جذب نیرو کرده است. شرکت‌هایی که موظف‌اند با توجه به فعالیت آن‌ها در هرمزگان بخشی از ظرفیت اشتغال را به جوانان بومی استان استخدام دهند اما برگزاری غیر شفاف این آزمون‌ها و سکوت مسئولان استان داد جوانان هرمزگانی را درآورده است. شرکت پالایش نفت خلیج‌فارس بندرعباس یکی از چند شرکت پرحاشیه استان است که با همکاری دانشگاه هرمزگان اقدام به جذب نیرو کرد. آزمونی پر ابهام و غیر شفاف که مشخص نیست ظرفیت جذب نیروهای بومی به چه صورت است و از طرفی کارنامه شرکت‌کنندگان در این آزمون به‌صورت غیر شفاف صادر شد.

استان نسبت به اشتغال در فضای بی‌اعتمادی در حال اداره است

جهانبخش عضو شورای شهر بندرعباس دراین‌باره گفت: این آزمون بر اساس تفاهم‌نامه شرکت نفت و دانشگاه هرمزگان برگزارشده است.وی با اشاره به ابهامات این آزمون گفت: در کارنامه صادرشده درصد نمرات دروس شرکت‌کنندگان اعلام‌نشده و تنها به اعلام مجاز یا عدم مجاز به جذب اکتفا کرده است. همچنین در این آزمون سهمی برای شرکت‌کنندگان بومی استان در نظر گرفته نشده است درحالی‌که درجاهای دیگر 70 الی 80 درصد سهمیه جذب بومی دارند. نکته جالب‌توجه این است که برخی از پذیرفته‌شدگان مرحله اولیه این آزمون جزء افراد بومی استان نیستند یا شامل تعریف بومی شدن نمی‌شوند اما با مراجعه به فرمانداری، شورای شهر و مسجد به دنبال دریافت احراز شرایط بومی هستند. 

نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از استاندار تقاضا کرده‌ام که یک کمیته راستی آزمایی با حضور نمایندگان مجلس، اعضای شورا، فرمانداری، استانداری و دستگاه‌های نظارتی تشکیل شود تا پرونده‌های قبولی این آزمون موردبررسی قرار گیرد. مهم‌ترین رسالت ما این است که اعتماد را به مردم و جوانان برگردانیم. نکته غم‌انگیز این است بر اساس گفته‌های یکی از مدیران صنایع برخی مسئولان با دادن نامه جذب سفارشی خواستار جذب برخی افراد خاص هستند. این روش راه صحیحی نیست و نباید مبنای اولویت جذب باشد. در سال 94 نیز آزمونی برای شهرداری‌های استان با ظرفیت حدوداً 200 نفر برگزار شد که در آنجا مکانیسمی به‌صورت غیررسمی تعریف‌شده و شکل‌گرفته بود که درصد نیروهای ماندگار و بومی در استان پایین بوده است. چنین مسائلی مردم را بی‌اعتماد و جوانان ما را سرخورده می‌کند.

دانشگاه هرمزگان تنها برگزارکننده این آزمون بوده است

عباسی مدیر روابط عمومی دانشگاه هرمزگان درباره برگزاری آزمون استخدامی شرکت پالایش نفت گفت: دانشگاه هرمزگان طبق قراردادی که با شرکت پالایش نفت داشته تنها برگزارکننده آزمون استخدامی بوده است بنابراین طبق قرارداد آزمون برگزار شد و در برگزاری آن هیچ مشکلی وجود نداشته است. وی درباره ابهامات مربوط به اعلام نتایج و کارنامه گفت: نتایج آزمون با جزییات کامل به کارفرما یعنی شرکت نفت داده‌شده است و در قرارداد هیچ مسئولیت دیگری برای دانشگاه هرمزگان قید نشده است بنابراین هیچ‌کدام از مراحل اعلام نتایج، مصاحبه و استخدام با دانشگاه نبوده و با شرکت نفت است. 

عباسی با تأکید بر سلامت برگزاری آزمون استخدامی گفت: لینک ثبت‌نام در سایت دانشگاه هرمزگان بوده است و شما پس از انتخاب لینک به سایت شرکت پالایش نفت متصل می‌شدید و نهایتاً شرکت پالایش نفت نتایج آزمون را روی سایت گذاشته است. 

اینکه چرا کارنامه با جزییات منتشرنشده است جزء قرارداد ما نبوده است اما کارنامه با تمام جزییات آن در اختیار شرکت نفت قرار داده‌شده و بر اساس تفاهمی که داشتیم انتشار بر عهده خود آن‌ها بوده است اما درصورتی‌که شرکت نفت مایل به انتشار جزییات کارنامه باشد ما آمادگی برای انتشار آن راداریم.

عدم پاسخگویی شرکت پالایش نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان

صبح ساحل برای بررسی جزییات این آزمون استخدامی با شرکت پالایش نفت تماس گرفت اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

همچنین پس از 15 روز پیگیری برای بررسی روند قانونی برگزاری این آزمون و پاسخ به ابهامات مربوط به آزمون‌های استخدامی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تماس حاصل شد که هیچ‌گونه همکاری از سوی این سازمان جهت پاسخگویی صورت نگرفت.

درحالی‌که به نظر می‌رسد سرنوشت هزاران جوان تحصیل‌کرده هرمزگانی برای مسئولان استان اهمیتی ندارد و باوجود قصور در برگزاری آزمون‌های استخدامی اعتنایی به شفافیت ندارند، باید پرسید اگر امکان راستی آزمایی و پاسخگویی به شک و شبهه‌های آزمون استخدامی وجود ندارد مسئولان چگونه به خود اجازه برگزاری آزمون را می‌دهند؟ آزمون شرکت پالایش نفت تنها آزمون پر ابهام استان نیست و هنوز وضعیت استخدام شرکت ستاره نفت خلیج‌فارس نیز معلوم نیست. 

در بسیاری از آزمون‌های استخدامی عنوان می‌شود ظرفیت بومی استان رعایت شده است اما کافی است سری به ادارات و شرکت‌های بزرگ استان بزنید. آنچه مشاهده خواهید کرد اندک هرمزگانی‌های شاغل در این دستگاه‌ها هستند. ناگفته نماند اقدام تحسین‌برانگیز آموزش‌وپرورش استان در جذب نیروهای ماندگار بومی می‌تواند الگویی برای سایر دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ استان باشد.

بسیاری از جوانان هرمزگانی نسبت به بی‌عدالتی در نحوه برگزاری آزمون‌های استخدامی و پذیرفته‌شدگان آن معترض بوده و خواستار ورود استاندار، نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی برای رفع ابهامات و شفاف‌سازی نسبت به این آزمون‌ها هستند. 

در پایان «صبح ساحل» این آمادگی را دارد پاسخ‌های مسئولان شرکت پالایش نفت هرمزگان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و همچنین سایر مسئولان استان درباره ابهامات آزمون‌های استخدامی استان را منتشر کند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها