رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

اعــــزام بـــا آمــــبولانس دریــــایی با تشخیص پزشک است نه بیمار



جزیره هرمز دارای جمعیتی  6 هزار نفری است بدین ترتیب  نمی توانیم براساس شبکه تصویب شده وزارت بهداشت آنجا بیمارستان بسازیم و یا سونوگرافی بگذاریم اما خدمات دهی بهداشت و درمانی  در این جزیره  دو برابر جاهای دیگر است».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این مطلب را با تاکید در نشست با خبرنگاران بیان کرد و گفت: خودم و تیم درمانی چندین بار برای بازدید به اورژانس هرمز رفتیم، مردم این جزیره زیبا  برای ما جایگاه ویژه ای دارند و شهدای بسیاری را برای این مملکت داده و زحمت کشیده این انقلاب هستند، اما مطالبات آنها باید واقعی باشد. 

دکتر حسین داوودی ،مرکز بهداشت این جزیره را دارای  32 کارمند، رادیولوژی، آزمایشگاه، مامایی، داروخانه، اورژانس 115 زمینی و 3 پزشک مستقر ذکر کرد و این را بیان نمود که هیچ شهر مشابهی در هرمزگان با این تعداد جمعیت این امکانات را ندارد.

وی با اشاره به ویزیت روزانه  80 تا 100 نفر هرمزی در  مرکز درمانی گفت: به من گفتند که شبها پزشک در مرکز درمانی ویزیت نمی کند و یا در مرکز حضور ندارند اما پس از بازدید و اخذ آمار دریافتم از 6ماه  بیش از 800 نفر در ساعات شب ویزیت شدند. 

دکتر داوودی یادآورشد: ما برای جمعیت غیر ثابت هرمز منابعی نداریم و برای جمعیت ثابتش منابع دارم ،باید به 6 هزار نفر ساکن در جزیره خدمات دهیم طبق استانداردها باید یک یا دو پزشک آنجا داشته باشیم اما این تعداد بیشتر است. وی این را هم تاکید کرد که گستردگی همین امکانات و خدمات هم برای بیش از 15 هزار نفر است  یعنی دو برابر جمعیت است که برای حفظ شان مردم هرمز بوده و بیشتر از این کاری از من بر نمی آید.وی گفت: برای بخش خصوصی هم هر فردی  بخواهد در جزیره مطب بزند برای صدور مجوز همکاری خواهیم کرد. این مقام مسوول افزود:آن چیزی که امنیت سلامت مردم هرمز را تامین می کند این است که باید ترانسپورت مناسب و  استاندارد داشته باشند.

این مقام مسوول با بیان اینکه هر بیماری  نباید اصراری به اعزام آن به مرکز استان  داشته باشد و آمبولانس مخصوص بیماران اورژانسی  است گفت: با ناجی سپاه قرارداد بستیم، آمبولانس دریایی حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه طول می کشد از قشم به هرمز برسد و همین زمان برای آماده سازی بیمار اعزامی لازم است، آمبولانس برای انتقال بیماران عادی نیست و برای انتقال بیماران اورژانسی است و به درخواست انتخابی بیمار و همراهش  صورت نمی گیرد. 

دکتر  داوودی از تحویل 3 دستگاه آمبولانس دریایی در اوایل سال آینده خبر داد و افزود: مقرر بود یک دستگاه  آمبولانسی در هرمز مستقر شود که این امر با تاخیر انجام می شود، ما برای تهیه سه آمبولانس دریایی (امداد و نجات)  با شرکت خارجی قرارداد بستیم قرار بود تا اسفندماه  تحویل دهند که ممکن است در اوایل ماه سال دیگر بدستمان برسد.وی ادامه داد: سه آمبولانس پس از تحویل، یا در بندرعباس یا قشم یا هرمز مستقر می شود. دکتر داوودی  تصریح کرد: این شناورها چون سرعت بالایی دارند حتی اگر در هرمز مستقر نباشند هم قبل از آماده سازی بیمار به جزیره می رسند. وی افزود:یکی از مکانهای اعزام آمبولانس هوایی،هرمز است  از اول سال تاکنون 6 اعزام به  این جزیره داشتیم.

دکتر داوودی به بیمارستان بشاگرد هم گریزی داشت و از خدمات دهی آنجا گفت و افزود:تا بیمارستان بشاگرد مورد اعتماد مردم قرار بگیرد، مردم مراجعه کنند و بتوانیم متخصصان بیشتری مستقر کنیم، زمان می برد و به همکاری رسانه ها نیز در این زمینه نیاز داریم، اگر بخواهیم در مناطق دور افتاده خدمات خوبی ارائه دهیم باید بیشتر به تقویت ترانسپرت بپردازیم.

وی ادامه داد: برای ارائه خدمات آنقدر کمبود نیرو نداریم که اختلالی ایجاد شود اما در زمینه نیروی انسانی در همه حوزه های خدمات درمانی و بهداشتی نسبت به شاخص های کشوری کمبود داریم.

 عدم استفاده مجدد از وسایل مصرفی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پاسخ به سوال مبنی بر استفاده مجدد وسایل مصرفی در مراکز درمانی با تاکید گفت:هیچ وسیله ای به دلیل کمبود یا نبود،استفاده مجدد نمی شود، استفاده مجدد وسیله ای بر اساس دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت است وخارج از دستورالعمل عمل نمی کنیم. 

عدم کنسل عمل جراحی به علت کمبود دارو 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در خصوص کمبود داروها گفت:  اینکه گفته می شود به دلیل نبود دارویی مثلا بیهوشی هیچ عمل جراحی در بیمارستانهای ما انجام نمی شود کذب  است چرا که تاکنون کمبود در زمینه داروی بیهوشی آنقدر نبوده که به کنسل شدن عمل جراحی منجر شود تا ساعت 14 روز دوشنبه 8 دی ماه بیش از 65 عمل جراحی دربیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شده است.

دکتر داوودی تصریح کرد: بعضی از داروها در کشور ممکن است کمبود باشد استان  هم از این مبرا نیست شاید بعضی از مقاطع بعضی از داروها کمبود داشته باشیم اما هیچوقت  در هیچ دارویی مثل بیهوشی به عددی نرسیدیم که  به دلیل آن عمل جراحی کنسل شود.

صنایع بزرگ به حوزه بهداشت و درمان ورود کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص همکاری صنایع بزرگ با حوزه بهداشت و درمان سخن گفت و افزود: بعد از همکاری که با پالایشگاه نفت ستاره داشتیم صنایع دیگر ورود نکرده اند البته صحبت هایی شده که در بخش بهداشت و درمان ورود پیدا کنند.

دکتر داوودی ادامه داد: البته در جلسه ای با استاندار مقرر شد  صنایع بزرگ غرب همانطور که در حوزه آموزش و پرورش ورود کردند در این  حوزه نیز  همکاری کنند.

وی حضور خیرین در حوزه بهداشت و درمان قابل تقدیر دانست و گفت: در استان هرمزگان حضور خیرین را بسیار پررنگ دیدم  همیشه همراه بودند و بسیاری از پروژه های ما با کمک آنها پیش می روند و بنده صنایع را هم در حوزه وظایف اجتماعی شان خیر می دانم. 

 با هیچکس مخالفتی ندارم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به این سوال که مدتی قبل رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان در نشست خبری از عدم استقبال  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه اندازی و دریافت خدمات مرکز رویان گفت: به صورت کلی با هیچکس مخالفتی ندارم اما جهاد دانشگاهی می خواهد بخش خصوصی را با اسم دولتی راه بیندازد و از نظر بنده باید بگذاریم بخش خصوصی رشد کند و با هر پیشنهاد بخش دولتی که قصد ورود در بخش خصوصی را داشته باشند مخالفت می کنم، دکتر داوودی افزود:  رویان امکاناتی در هرمزگان ندارد، ما این امکانات را در استان داریم و بهتر است اجازه دهیم بخش خصوصی در این زمینه رشد کند.وی عنوان کرد:سیاست ما این است که انقباضی در حوزه گسترش خدمات بهینه و مناسب برای مردم استان نداشته باشیم و از همه ظرفیت هایی که با نگاه خدمتی وارد می شوند حمایت می کنیم. 

به گفته دکتر داوودی ،جهاد دانشگاهی در خصوص راه اندازی  مرکز ناباروری سال گذشته ورود پیدا کرد و نگاهش این بود که راه بیاندازد وزارت بهداشت نگاهش این است که کلیه پوشش خدمات برای زوج های نابارور کامل باشد و پوشش صددرصدی رایگان انجام دهد اما مرکز رویان در تهران حداقل  زوج هزینه ای حدود 5 تا 6 میلیون برای هر زوج رقم می زند. 

وی گفت:  علی رغم اینکه غیرمنطقی بود اما نظر موافق دادیم و برای وزارت بهداشت فرستادیم آنجا بر اساس استانداردها و...تصمیم گیری می کنند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها