رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان هرمزگان خبر داد

شارژ نيم بها، 5 میلیارد برای کاربران آب خورد



او که قربانی فیشنگ  شده و حدود 3 میلیون تومانی را از دست داده بود به گفته خود برای به دست آوردن این پول، زحمت کشیده بود که بتواند رایانه ای را خریداری نماید  اما در یک لحظه همه وجوه از حسابش پرید.

«پول کمی داشتم ولی درصدد تهیه رایانه بودم،  می دانستم  در فضای مجازی اگر چرخی بزنم می توانم محصولم را با همین قیمت به دست آورم اما اشتباهم در این بود که در سایت معتبر و شناخته شده ای ورود نکردم ، با دیدن عکس رایانه با قیمت مناسب در یکی از سایتها  بلافاصله به درگاه پرداخت آنلاین رفتم و مشخصات کارت بانکی ام را وارد کردم». این جوان چند دقیقه بعد از ارسال اطلاعات کارت بانکی ، پیامکی را دریافت کرد مبنی بر صفر شدن موجودی حسابش.

« دچار شوک شدم فکر کردم دارم خواب می بینم و به خودم امیدواری دادم که حتما پیامک اشتباهی به  من آماده است  سریع به نزدکترین دستگاه عابر بانک مراجعه کردم ولی حساب 4 میلیونی من به صفر تبدیل شده بود با همان شماره که در آن سایت درج شده بود تماس گرفتم ولی خاموش بود...».  

وی که فهمیده بود به دام کلاهبرداران اینترنتی افتاده است به پلیس فتا مراجعه کرد...

وسوسه کاربران و رشد  کلاهبرداران اینترنتی

امروزه ماها برای انجام کارهای بانکی و تراکنش‌های مالی از اینترنت استفاده می‌کنیم ،اما متاسفانه بی دقتی در انتخاب سایت ها و یا آدرسهای دقیق سایت مورد نظر خریدهای آنلاین، اقدامات بانکی  و یا حتی فریب تبلیغات وسوسه‌انگیز با عناوینی همچون شارژ با قیمت پایین، اینترنت رایگان  و... باعث می شود در دام مجرمان سایبری افتاده و حساب بانکی خود را خالی ببینیم.  

 کلاهبرداران اینترنتی نیز  هر روز در کار خود موفق شوند و با انواع روش‌ها به راحتی سر ما کلاه می گذارند ،یکی از این روش‌های کلاهبرداری ساخت صفحات جعلیِ سایت‌های معتبر یا فیشینگ می‌باشد که از طریق ایمیل ها و پیامها صورت می پذیرد و قربانیان به صورت مستقیم اطلاعات حساس و محرمانه خود را در وب سایت های جعلی که در ظاهر کاملا شبیه وب سایت های سالم و قانونی می باشد وارد می نمایند.

 در بحث خرید آنلاین باید دقت کنیم چرا که کلاهبرداران   دام‌های خود را در سایت‌های خرید و به‌خصوص برگه (صفحه) درگاه پرداخت پهن می‌کنند، به این صورت که بعد از وارد شدن به یکی از این سایت‌های فروش (که عموماً ظاهر بسیار حرفه‌ای ندارند و باقیمت‌های بسیار پایین، اجناس را به فروش می‌رسانند) و انتخاب کالای موردنظر خود، به یک درگاه پرداخت منتقل می‌شوید، درگاه پرداختی که ممکن است به اسم یکی از خدمات دهندگان مطرح باشد یا ظاهری بسیار شبیه به درگاه پرداخت اصلی آن‌ها داشته باشد، در زمان زدن دکمه پرداخت با پیغام خطا روبرو می‌شوید و مجبور می‌شوید گاهی چند بار این کار را تکرار کنید تا نتیجه بگیرید...

کلاهبرداری  5 میلیارد ریالی از 7 هزار حساب بانکی

مدتی قبل پلیس فتا هرمزگان عده ای را شناسایی و دستگیر کردند که از کاربران ناآگاه در  درگاه‌های جعلی بیش از 5 میلیارد ریال كلاهبرداری، کرده بودند . نکته قابل توجه در این خبر این است که 16 نفر متهم دستگیر شده ، پسران نوجوانی به چشم می خورد که در این سنین این راه را  برای بدست آوردن درآمد انتخاب کرده بودند. 

به گفته رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان هرمزگان،در پی مراجعه تعدادی از شهروندان بندرعباسی مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب آنان، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت. شاکیان بیان  داشتند که در یکی از کانال‌های شبکه اجتماعی ، تبلیغی با موضوع خرید شارژ به صورت نیم بها مشاهده کرده اند و برای خرید شارژ ارزان قیمت به صورت عمده  وسوسه و ترغیب شدند. آنها پس از مراجعه به  درگاه پرداخت بانکی و وارد کردن مشخصات کارت بانکی  با پیغام خطایی مواجه شدند که بعد از گذشت چند دقیقه مبالغی از حساب آنان برداشت شد. 

رهنگ علی اصغر افتخاری گفت که در بررسی‌های به عمل آمده از درگاه های بانکی مورد ادعای شاکیان مشخص شد مجرمان با طراحی درگاه‌های بانكی جعلی اقدام به سرقت اطلاعات كارت افراد کرده اند كه کارشناسان پلیس فتا بلافاصله  وارد اقدام شدند.

 وی با بیان اینکه پرونده در سطح وسیع و به صورت سازمان یافته هدایت و طرح ریزی می‌شد گفت: در ادامه با انجام اقدامات اطلاعاتی و تخصصی پلیسی تعداد 16 متهم در کشور شناسایی  با تشكیل یك تیم عملیاتی در پلیس فتا بندرعباس، متهمان در شهرهای مختلف دستگیر شدند .این مقام انتظامی از سرقت  7 هزار حساب شهروندان  توسط این باند سازمان یافته گفت:در بررسی درگاه‌های جعلی مورد استفاده متهمان مشخص شد بیش از 15 هزار تراکنش و 7 هزار کارت بانکی فیشینگ شده و بیش از 5 میلیارد ریال كلاهبرداری، شده است.

پرونده هنوز باز بود و تحقیقات ادامه داشت تا آنکه مشخص شد دو نفر از متهمان با خرید یک دستگاه اسکیمر قصد نصب آن را داشته‌اند که در این رابطه موفق به انجام این کار نشدند. تعدادی از اعضای این باند در استان های مازندران، البرز و تهران شناسایی شدند که چهار نفر از این افراد پس از شناسایی و دستگیری، هم اکنون در زندان های بندرعباس و استان های یاد شده هستند.

 توصیه پلیس فتا

سرهنگ  افتخاری با تاکید به اینکه پلیس فتا با بکارگیری کارکنان متخصص و با بهره گیری ازعلم روز، فضای مجازی را برای مجرمان سایبری ناامن کرده‌اند و با مجرمان فضای مجازی با قاطعیت و برابر قانون برخورد می کند، به  شهروندان توصیه کرد: همواره آدرس درگاه‌های بانکی خود را بررسی کنند، زیرا مجرمان سایبری با استفاده از لوگو‌ها و تیتر‌های رسمی از بانک‌ها و موسسات مالی معتبر و راه اندازی درگاه بانکی جعلی سعی در به دست آوردن اطلاعات بانکی آنان را دارند.

وی  با اشاره به اینکه یکی از مراجع مهم برای آموزش فضای مجازی سایت پلیس فتا است از  عموم شهروندان خواست درصورت برخورد با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.CyberPolice.ir و یا شماره تلفن 07621825964 گزارش نمایند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها