مسقط دیلی :

عمان به دنبال رفاه کارگران مهاجر


نویسنده: سامیه طهورنیان

به نقل از مسقط دیلی : مسئولین عمان قصد دارند در عرض دو سال ، شهرک‌هایی را برای کارگران مهاجر در کنار شهرهای بزرگ عمان بنا کنند. این مجتمع‌های مسکونی علاوه بر مسکن ، امکاناتی چون مکان‌های تفریحی ، بازارچه و مرکز خرید نیز خواهد داشت . مدت تعیین‌شده برای این پروژه در شرایط خوب ، دو سال پیش‌بینی‌شده است .

 

دکتر خالد المتانی، رئیس گروه BBH که مسئولین این پروژه بزرگ در عمان را برعهده‌گرفته است می‌گوید :  نخستین شهر لجستیک برای کارگران منطقه صنعتی مسقط را راه‌اندازی خواهد کرد و قرار بر این است که  این پروژه به دیگر شهرهای عمان نیز گسترش یابد.

"راه‌اندازی اولین شهر یکپارچه پس از مسقط  به شهرهای سحر، صلاله و الدوقم نیز  گسترش داده می‌شود. المتانی گفت: تمام این چهار شهر در حدود 10،000 کارگر خارجی کار خواهند داشت که مجموعاً 40 هزار واحد خواهد شد.

هدف اصلی این پروژه رفاه نیروهای کار مهاجر در عمان ذکرشده است . فاز اول این پروژه در حدود 11 ماه ، اجرایی خواهد شد که  در آن برای 4500 کارگر مسکن خواهند ساخت . این فاز دارای 850 اتاق در 12 ساختمان است . که هر طبقه دارای یک سالن ناهارخوری برای 35 نفر به همراه لابی تماشای فیلم و کتابخانه و استراحت گاه نیز خواهد بود . همچنین در هر فاز داروخانه ، قهوه‌خانه ، کلینیک ، خانه‌های مبله نیز برای کارگران  بکار خواهد رفت . مسقط دیلی در توضیحات خود اضافه می‌کند که بخشی از هزینه ساخت این پروژه از ارزش‌افزوده‌های سالانه دولت که جمع‌آوری‌شده است، تأمین خواهد شد.

مسقط دیلی در ادامه گزارشش یادآور شده که در فاز دوم سال آینده ، محل سکونت نزدیک به  10،000 کارگر دیگر نیز آماده خواهد شد.

 

محمد زائم، دبیر کل باشگاه اجتماعی پاکستانیان عمان که مسئول رسیدگی به مهاجران کارگر پاکستانی است ، این پروژه را یک نقطه عطف برای شرکت BBH  و کشور عمان درزمینهٔ های مهاجرپذیری و توسعه  نیروی انسانی دانسته است .

عمان کشوری است که به‌شدت به نیروی کار خارجی وابسته است ورقمی نزدیک به  527,078 نیروی کار خارجی  مهاجر دارد که عمدتاً هند، پاکستان، سریلانکا و بنگلادشی تبار هستند . با احتساب نیروهای کار غیرمجاز نزدیک به 650 هزار نفر کارگر مهاجر در عمان در حال کار هستند که سالانه رقمی نزدیک به 1.5 میلیارد دلار را از عمان خارج می‌کنند. معمولاً این کارگران درآمدشان را به کشور خود می‌فرستند که  این مسئله آسیب جدی به اقتصاد عمان وارد کرده است. با طرح‌های بلندمدت در عمان و تسهیلاتی چون اقامت دائم به کارگران و خانواده‌هایشان، تصمیم به مقابله با این حجم خروج ارز از کشورش رادارند . از طرفی سالانه 30 هزار نیروی کار عمانی نیز به بازار کار خود عمان نیز وارد می‌شوند. ازاین‌رو مسئولین عمانی به دنبال راهی برای تعادل و توسعه نیروی انسانی خود هستند.

اضافه کنیم که حداقل دستمزد مناسب  در عمان  طبق آخرین داده‌ها 335 ریال عمانی (نزدیک به 9.500.000 تومان )در ماه است به‌علاوه 20 ریال (معادل 600 هزار تومان) برای  هزینه‌های حمل‌ونقل کارگران  در نظر گرفته‌شده است. مسئله حقوق خوب در کنار تسهیلاتی چون مسکن و ویزا می‌تواند به توسعه عمان بسیار کمک کند .

عمان نیروی کار مهاجر مردم بومی مسقط کشور عربی

عمان ازاین‌رو می‌کوشد که همانند کشور امارات درزمینهٔ نیروی انسانی خود را توسعه دهد، ساخت شهرک‌ها، دادن اقامت 99 ساله ، واگذاری برخی زمین‌های مسکونی به مهاجران ازجمله تسهیلات عمان درزمینهٔ نیروی کار خارجی است.

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها