نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس:

حمایت غیر مشروع و غیرقانونی اتاق ایران از روسا باعث فساد شده است


نویسنده: سامیه طهورنیان

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: حمایت‌های غیر مشروع و غیرقانونی اتاق ایران از روسا باعث فساد در اتاق‌های شهرستان‌ها شده است.

به گزارش  صبح ساحل  نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس در نشستی خبری اظهار کرد: اتاق بازرگانی ایران در رأس اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها قرار داشته و اتاق شهرستان بسته به تعداد اعضا در اتاق بازرگانی ایران عضو دارد، 11 اسفند سال جاری انتخابات دوره جدید برگزار می‌شود و مدت مأموریت اعضا 4 سال است، از میان اعضای اتاق 15 نفر هیئت نمایندگان و از آن میان 5 نفر به‌عنوان هیئت‌رئیسه انتخاب می‌شود.

مهرداد بازرگان افزود: مطابق بند یک ماده 8 آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان، بالاترین رکن اتاق، شورای نظارت بر اتاق ایران و بعد هیئت‌رئیسه اتاق ایران و بعد هیئت‌رئیسه اتاق شهرستان است، لازم به ذکر است رکن اصلی در شهرستان هیئت نمایندگان است که می‌تواند هیئت‌رئیسه را استیضاح کنند، بر اساس این بند اعضا باید به‌صورت افتخاری فعالیت کنند، حقوق نداشته باشند، رابطه استخدامی با اتاق بازرگانی نداشته باشند و هیچ منفعت و حقوقی از اتاق به آن‌ها پرداخت نشود.

وی با بیان اینکه در هیئت‌رئیسه امور اجرایی و تشکیل جلسه بر عهده رئیس و در غیاب او با نواب رئیس است، تصریح کرد: اتاق بازرگانی در دنیا یک تشکل بین‌المللی است و اصالت کالا را تائید می‌کند، در اتاق امضاهای مجازی تعریف‌شده که در اتاق شهرستان امضای رئیس هیئت‌رئیسه و نواب وی جهت تائید به اتاق جهانی ارائه می‌شود بنابراین از وظایف اصلی اتاق تعیین اصالت کالا است.

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس عنوان کرد: وظیفه دوم اتاق بازرگانی ایجاد ارتباط بین تجار در تمام دنیا است، همچنین اتاق بازرگانی پل ارتباطی بین بخش خصوصی و دولتی است در نتیجه از وظایف اصلی ما این است که مشکلات زیرمجموعه‌های خود را حل کنیم.

بازرگان ادامه داد: از وظایف دیگر اتاق بازرگانی ایجاد بازار صادراتی، ایجاد روابط اقتصادی در بخش صادرات، بررسی شاخه‌های صادراتی کالا به دنیا، تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران و ... است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تخلفاتی که در اتاق بازرگانی بندرعباس صورت گرفته عدم انتصاب دبیر است، انتصاب دبیر به عهده رئیس اتاق بازرگانی است، رئیس باید دبیر را معرفی کند و در هیئت‌رئیسه تائید شود، که تاکنون شخصی را به این منظور معرفی نکرده است، چندین بار در این خصوص به رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس تذکر داده‌ایم و به اتاق ایران هم اعتراض خود را رسانده‌ایم اما متأسفانه اتاق ایران تاکنون پاسخی نداده است.

 

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس بیان کرد: در اینکه پرونده‌های تخلفی در اتاق بازرگانی بندرعباس وجود داشته شکی نیست، بنده یکی از این پرونده‌ها را شخصاً بررسی کرده‌ام و تخلفات صورت گرفته در آن قطعی است.

 

بازرگان با بیان اینکه مطابق بند 6 آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان اگر تخلفی صورت بگیرد هیئت نمایندگان موظف‌اند به اتاق ایران گزارش کنند، ابراز کرد: کمیته انضباطی باید مستندات را بررسی کند، در این زمینه بارها با اتاق ایران جلسه مستقیم داشتیم و این از حقوق هیئت نمایندگان است، همچنین مطابق بند 5 ماد 7 آیین‌نامه مذکور اگر دو سوم اعضا مستقیماً به عملکرد اعضای هیئت‌رئیسه اعتراض داشته باشند در شهرستان پرونده بسته می‌شود و سریعاً عضو موردنظر عزل شود و عضو جدیدی انتخاب می‌شود، بند 6 ماده 7 این آیین‌نامه این اختیار را به اکثریت اعضا داده، یعنی از 15 نفر حداقل 8 نفر باید رأی دهند، تعداد بیش از 8 نفر نامه‌ای را امضا کرده و به تهران فرستاده‌ایم اما گلایه‌مان از اتاق ایران این است که به وظایف خود عمل نمی‌کند و مدت پاسخگویی خیلی طولانی شده و این موضوع از تخلفات خود اتاق ایران محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در چند وقت اخیر روسای چند مورد از اتاق‌های شهرستان‌ها به علت تخلفات توسط خود اعضای هیئت‌رئیسه عوض‌شده‌اند، متأسفانه برخی اعضای هیئت‌رئیسه در اتاق ایران توجهی به موارد قانونی ندارند و از روسای اتاق‌ها حمایت‌های غیرشرعی و غیرقانونی می‌کنند، سؤال و شک و شبهه اینجاست که برای ماندن در شغلی که افتخاری بوده و هیچ منافعی ندارد  این‌همه اصرار و پافشاری برای چیست؟!

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس اظهار کرد: قسمت عظیمی از این مشکلات را اتاق ایران تولید می‌کند، اتاق مرجع قانونی است اما قضایی نیست و نمی‌تواند کسی را مجازات کند اما می‌تواند تنبیهاتی را داشته باشند و اعتراض ما این است که چرا تنبیه درستی وجود ندارد؟

بازرگان با بیان اینکه حکمی که اتاق ایران می‌تواند برای تخلف صادر کند این است که کارت عضویت شخص متخلف به‌صورت مادام‌العمر باطل شود، افزود: ما بازوی اجرایی قانونی نیستیم و تنها می‌توانیم گزارش تخلفات کنیم و تخلفات گزارش‌شده است.

وی در تشریح یکی از تخلفات صورت گرفته منصوب به رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: یک کارت بازرگانی به اسم خانم "ت" را بررسی کردیم، این کارت از کمیته صلاحیت عبور نکرده و کسی در جریانش نبوده است.

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس در خصوص سیکل صدور کارت بازرگانی عنوان کرد: متقاضی درخواست می‌کند و باید شرایطی مثل عدم سوپیشیه، داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم، داشتن حداقل 23 سال سن، کارت پایان خدمت، تائید صلاحیت اخلاقی، وضعیت مالی، شغل، داشتن محل کسب را داشته باشد، پس از تائید اولیه باید در کلاس‌های اتاق بازرگانی شرکت کرده و در صورت قبولی کارت صادر می‌شود.

 

بازرگان ادامه داد: شخص داوطلب (خانم ت) صلاحیت داشتن کارت بازرگانی را به علت نداشتن سابقه تجارت، عدم اصالت شرکت ثبت‌شده، مدرک تحصیلی جعلی، عدم صلاحیت اخلاقی و ... نداشته است، آدرس شرکت ثبت‌شده نیز به نام یک زبانکده بوده که صاحب‌امتیاز آن همسر رئیس فعلی اتاق بازرگانی است، به‌واسطه این کارت تعداد هزار و 263 خودرو واردشده که بدهی مالیاتی سنگی دارد البته واردکردن خودرو تخلف نیست، کارت بازرگانی نیز جعلی نیست اما به‌واسطه مدارک جعلی توسط سازمان صمت صادرشده است، متأسفانه در زمان صدور کارت اصالت مدارک بررسی نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه اعضای هیئت‌رئیسه اصلاً از صدور این کارت خبر نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: مسائلی پشت این پرونده بوده که ریشه آن سوءاستفاده از ارتباط شغلی و اداری است.

 

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس بیان کرد: طبق شیوه‌نامه‌ای که در اتاق‌داریم وظایف همه اعضا مشخص است و مطابق بند 3 ماده 3 اداره کلیه امور اتاق اداری و مالی و نظارت بر حسن عملکرد اعضا به عهده رئیس و در غیابش نواب رئیس است، ما در خصوص بندهای آیین‌نامه نیز به اتاق ایران اعتراض داریم؛ وقتی بدون هیچ نظارتی همه اختیارات به یک فرد داده می‌شود این مشکلات نیز پیش می‌آید، اتاق ایران باید قوانین خود را تغییر دهد چراکه  وقتی قدرت دست یک نفر باشد هرکاری از دستش برمی‌آید.

 

بازرگان با بیان اینکه اعضای هیئت‌رئیسه اتاق ایران نیز در تخلفات صورت گرفته دخالت دارند و پیگیر این موضوع نیز هستیم، ابراز کرد: هیئت‌رئیسه اتاق ایران وظیفه دارد این تخلفات را پیگیری کنند اما این اتفاق صورت نگرفته و ممکن است به دلیل ارتباطات اقتصادی که با رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس دارند، باشد.

 

وی اضافه کرد: تخلفات دیگری هم صورت گرفته است که می‌توان به صدور کارت‌های عضویت برای بستگان نزدیک نیز اشاره کرد، به انتخابات که نزدیک می‌شویم روسا برای رأی آوردن کارت‌هایی را صادر می‌کنند و برخی کارت‌ها اصلاً صلاحیت ندارند؛ تخلف دیگر صورت گرفته توسط رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس این است که از طرف اتاق بازرگانی در تأمین اجتماعی بیمه است، این تخلف است چراکه به‌هیچ‌عنوان اعضا نباید در استخدام اتاق باشند.

 

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس ادامه داد: مطابق تبصره 4 بند 7 ماده 5 آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان داوطلب شدن کارکنان دولت و اتاق بازرگانی برای عضویت در هیئت نمایندگان منوط به استعفا از مسئولیت است، در صورت داشتن تصدی عضو مذکور موظف است مراتب لغو عضویت خود را طی کند در غیر این صورت عضویت از سوی اتاق لغو می‌شود؛ ما این مسئله را به اتاق ایران گزارش کردیم، اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم، این تخلف محرز است و باید بلافاصله کارت عضویتش ابطال شود اما این موضوع نیز مسکوت مانده است.

 

بازرگان با بیان اینکه کلیه نامه‌ها به اتاق رئیس می‌رود و ما از بسیاری مسائل مطلع نمی‌شویم، اظهار کرد: شهری که صدها واحد معدنی، تجاری، کشاورزی و ... دارد و باید حداقل پنج هزار عضو داشته باشند اما اتاق بازرگانی ایران نمی‌گذارند تعداد اعضا زیاد شود تا بتوانند همین تعداد محدود را کنترل کنند، در حال حاضر اعضای نزدیک به 600 نفر است و رئیس اتاق بازرگانی ایران باید در تمامی این موارد پاسخگو باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه حمایت‌های غیر مشروع و غیرقانونی اتاق ایران از روسا باعث فساد در اتاق‌های شهرستان‌ها شده است، اضافه کرد: تخلف دیگری که توسط رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس صورت گرفته در خصوص استفاده شخصی از خودروهای اتاق بوده است؛ استفاده از وسایط نقلیه اتاق باید در جهت کارهای اتاق باشد، از سال 95 این مورد نیز علی‌رغم تذکرهایی که به رئیس اتاق داده شد رعایت نشده  و متأسفانه قوانین اتاق ایران اختیاری به دیگر اعضای هیئت‌رئیسه نداده است.

خزانه‌دار اتاق بازرگانی بندرعباس نیز در این جلسه ابراز کرد: اتاق بازرگانی بندرعباس 3 دستگاه خودرو  شامل یک دستگاه "لکسوس ان ایکس" که برای تشریفات اتاق و با کمک اتاق ایران خریداری‌شده، یک دستگاه کمری و یک دستگاه ال 90 دارد که در اختیار رئیس است و در محل اتاق نگهداری نمی‌شود.

 

سید حمدی هاشمی افزود: مسئله خرید و واردکردن خودرو لکسوس توسط پسر رئیس اتاق نیز ایراداتی داشته و باید توسط اتاق ایران پیگیری شود.

 

نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی بندرعباس نیزدر ادامه این نشست افزود: در خصوص کارتی که برای خانم ت. صادرشده باید گفت این شخص خدمتگزار خانه رئیسه اتاق بازرگانی بندرعباس و از نظر هوشی کم‌هوش بوده و خارج از ضوابط قانونی با جعل مدارک بدون رعایت موارد قانونی برایش کارت صادرشده و بابت این کارت بیش از هزار و 200 خودرو توسط پسر رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس واردشده است.

 

محمدرضا صفا ادامه داد: در این زمینه پرونده‌ای تشکیل شد، پسر رئیس اتاق بندرعباس در این پرونده دخیل بوده که در دست رسیدگی است، در خصوص این پرونده گزارش توسط هیئت‌رئیسه به اتاق ایران ارسال‌شده، اتاق ایران نیز دو ماه است که در حال رسیدگی است اما تاکنون هیچ پاسخی به ما نداده است.

وی با بیان اینکه صدور کارت برای خانم ت. بدون اطلاع هیئت‌رئیسه بوده است، تصریح کرد: متأسفانه رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس از اطمینان هیئت‌رئیسه سوءاستفاده کرده است، ما زمانی از صدور این کارت خبردار شدیم که پرونده فرار مالیاتی مربوط به این کارت رسانه‌ای شد و در آن زمان رئیس اتاق به ما قول داد که بعد از آزادی پسرش از سمت خود استعفا می‌دهد، اما استعفا نداد و ما وی را استیضاح کردیم و برای تائید به تهران فرستادیم؛ شکوائیه‌ای نیز در مراجع قضایی ارائه کردیم.

 

دبیر هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی بندرعباس نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: باید از دادستان بندرعباس پرسید که چرا پرونده کسی که دچار چنین تخلفی شده مسکوت مانده است؟! همچنین باید از سازمان صمت پرسید که چرا در خصوص کارت بازرگانی که بدون طی شدن مراحل قانونی صادر کرده ساکت مانده است؟!

حسن روحانی با بیان اینکه واردکردن این تعداد خودرو توان مالی بسیار زیادی می‌خواهد، خاطرنشان کرد: شکی نیست دست افراد دیگری نیز در این تخلف دخیل بوده و رسیدگی به این موارد خواسته ما از دستگاه نظارتی و قضایی است.

 

وی بیان کرد: در نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی ایران موارد تخلف رئیس اتاق بندرعباس از قبیل تخلفات صدور کارت، صدور کارت عضویت به نام بستگان، امتناع از صدور کارت عضویت جهت توسعه جامعه فعالین، استفاده از دارایی‌های اتاق در جهت منافع شخصی، ایجاد رابطه استخدامی بین خود و اتاق، خرید خودرو خارج ضوابط خرید، عدم تشکیل جلسات هیئت‌رئیسه در سال 97، عدم هماهنگی رئیس با نواب در امور و ... را گزارش کرده‌ایم که بی‌فایده بوده است.

 

دبیر هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی بندرعباس ابراز کرد: اگر رئیس اتاق بندرعباس لیست کارت‌های عضویت را روی سایت قرار دهد، متوجه می‌شوید چرا به‌جز خودش پنج نفر دیگر اعضای هیئت نمایندگان با ما همراهی نمی‌کنند، همه این افراد به ما اظهار می‌کنند که حق با شماست اما به دلیل رودربایستی و روابط فامیلی نمی‌توانیم همراهی کنیم.

 

روحانی ادامه داد: در جهت شکوائیه‌ای که در خصوص سه دستگاه خودرو اتاق بندرعباس که در اختیار رئیس بود به معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی ایران ارائه دادیم، وی در پاسخ به نامه اظهار کرده بود که بر اساس آیین‌نامه اداره کلیه امور جزء وظایف رئیس است و سایر نمایندگان حق دخالت در امور را ندارند؛ خانه از پایبست ویران است!

 

وی همچنین اظهار کرد: در خصوص اینکه در نمایشگاه قطر در حق بازرگانان ایرانی اجحافی شده ما اطلاعی نداریم و اگر شکوائیه‌ای به دست ما برسد حتماً پیگیری خواهیم کرد؛ اما اینکه چرا میز قطر را به اتاق تعاون داده‌اند شاید دلیلش این باشد که عملکرد بهتری از ما داشته‌اند، ما با هم رقیب نیستیم و می‌توانیم در تجارت مکمل هم باشیم، اینکه عملکرد اتاق تعاون آن‌قدر خوب بوده عالی است و به آن‌ها تبریک می‌گویم و وای به احوال ما که نتوانستیم وظایف خود را خوب انجام دهیم؛ لازم به ذکر است که این تصمیم را استاندار گرفته و اگر در استان توسط نماینده عالی دولت تصمیمی گرفته می‌شود ما از این تصمیمات حمایت خواهیم کرد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها