مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان:

سایت های پرورش میگوی آلوده ضد عفونی شد


نویسنده: سامیه طهورنیان

محمد جانباز ظهر دوشنبه در نشست خبری که در سالن جلسات دامپزشکی برگزار شد،در مورد بازگشت گوشت های فاسد وارداتی در سال ۹۷ بیان داشت: ایران تنها کشوری است که در زمان صبح دام ناظر شرعی و ناظر کیفی به کشور مبدا اعزام می کند. از ابتدای مرحله تولید تا وارد شدن نظارت کافی وجود دارد، موارد بسیار کمی هم بوده که مشکلاتی داشته‌اند؛ برای مثال امسال حدود ۲۵ تن دام که البته مشکلات میکروبی نداشته‌اند و به علت داشتن ضایعات بازگردانده شد.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد وضعیت بیماری ها در سایت های پرورش میگوی شرق بندرعباس عنوان کرد: در سال جاری ۱۵ استخر پرورش میگو در شرق بندرعباس در شور دوم دچار آلودگی شده بود که بلافاصله ضدعفونی شد.

جانباز در مورد شائبه های اخیر در فضای مجازی در مورد گوشت برخی حیوانات حرام در قصابی های مشهد و سایر شهرها، خاطرنشان کرد: متاسفانه در هفته های اخیر شایعاتی گسترش یافت که دور از اخلاق بود. قصابی‌ها تنها گوشتی را می‌توانند عرضه کنند که مهر و لیبل داشته باشد و از همشهریان می‌خواهیم اگر چیزی جز این مشاهده شد به ما اعلام کنند.

وی در پاسخ گفت :در مورد جلوگیری از عرضه آبزیان حرام در بازار و رستوران های هرمزگان اظهارداشت: هرمزگان با توجه به زندگی شیعه و سنی در کنار هم نمی توان جلوی عرضه آبزیان حرام را گرفت. زیرا ذائقه متفاوتی در هرمزگان وجود دارد و برخی از آبزیان که در کتاب های شیعی حرام است در کتوب اهل سنت حرام نیست و قابل مصرف است.

به گفته جانباز، دامپزشکی ارگانی سلامت‌محور، کنترل‌کننده و پیشگیری‌کننده از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام است، کنترل این‌ها برای اینکه خسارتی وارد نشود به عهده دامپزشکی است.

وی فزود: اکثر بیماری‌های نوپدید بین انسان و دام مشترک هستند و بر همین اساس وظیفه اصلی دامپزشکی کنترل بیماری‌ها است تا غذای سالم را به مردم برسانیم و از شیوع بیماری و ازکارافتادگی و مرگ‌ومیر مردم جلوگیری کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان تصریح کرد: متأسفانه در اعتباراتی که باید به ما داده شود تدبیری اندیشیده نشده و از بودجه سلامت کشور هیچ سهمی نداریم و ما خواستاریم درصدی را به سیست دامپزشکی تخصیص دهند تا بتوانیم وظیفه خود را به‌درستی انجام دهیم.

جانباز در تشریح عملکرد اداره کل دامپزشکی هرمزگان عنوان کرد: این سازمان برای کنترل بیماری‌ها تأسیس شد اما پس‌ازآنکه که در دنیا ظرفیت دامپزشکی افزایش یافت در کشور نیز بر ظرفیت و اهمیت آن افزوده شد، به‌جز دام‌ها، نظارت بر طیور و آبزیان هم به مراقبت‌های دامپزشکی اضافه شد، همچنین بررسی سلامت و نظارت فراورده‌های خام دامی بر عهده دامپزشکی است ما نیز سعی کردیم با ظرفیت بخش خصوصی این امر را میسر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای ما حدود ۵۰ درصد چارت ما را تشکیل می‌دهند و متأسفانه تنها ۱۴۰ نفر نیرو داریم و به همین سبب باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم تا هم در اشتغال تأثیرگذار بوده و هم نظارت روزانه را داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان بیان کرد: در بحث آبزیان در کشور اول هستیم و بیشترین کشتی‌های صنعتی و بیشترین پرورش میگو و ماهی را در کشور داریم و نظارت بر همه این‌ها بر عهده دامپزشکی است، تمامی این آبزیان باید نمونه‌گیری شوند.

جانباز ابراز کرد: هرمزگان تأمین لارو بسیاری از استان‌ها را نیز بر عهده دارد، بهره‌وری نظارت‌های دامپزشکی در این زمینه نیز مشهود است.

وی اظهار کرد: در چرخه طیور به‌نوعی وارد می‌شویم که از ابتدا تا انتهای مراحل پرورش طیور را نظارت کنیم، هر مرغداری مسئول فنی خود را دارد و قصد ما این است که رسد موادی که مصرف می‌شود و داروهایی چون آنتی‌بیوتیک و ویتامین و هر چیزی مصرف می‌شود نظارت شود و سلامت طیور را در تمامی بررسی می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان افزود: حدود ۱۴ سامانه نظارتی داریم که هرروزه بررسی می‌شوند، ما چرخه را کامل کردیم و در کشتارگاه‌ها نیز مسئول فنی گذاشته‌ایم، همچنین چند سالی است برای مرغ بسته‌بندی کد رهگیری در نظر گرفته‌ایم.

جانباز اضافه کرد: نقایصی هم داریم که سعی کرده‌ایم که وظایف خود را به‌خوبی انجام دهیم، همچنین بهترین قرنطینه مرزی در کشور را در بندر شهید رجایی داریم، کلیه فراورده‌های خام دامی را باید برای ترخیص نظارت کنیم و گمرک بدون اجازه دامپزشکی هیچ محصولی را وارد نمی‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان تصریح کرد: بهترین آزمایشگاه‌های تخصصی را برای نظارت بر سلامت دام و طیور و آبزیان داریم که از افتخارات ما است و توانسته‌ایم به آیتم‌های جهانی نزدیک شویم.

جانباز عنوان کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب نظارت بر پرورش طیور است که قبل از آن صفر بوده است، الآن روزانه بیش از هزار نوع تست در آزمایشگاه‌های ما انجام می‌شود، هرمزگان کشتارگاه صنعتی نداشته و امروز یک کشتارگاه صنعتی و حدود ۸ کشتارگاه نیمه‌صنعتی داریم که به زنجیره سرد مجهز شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: درمانگاه دامپزشکی دولتی در زمان قبل از انقلاب اسلامی فقط یک مورد داشتیم و امروز ۱۳ مورد داریم، تعداد درمانگاه‌ها در بخش خصوصی نیز قبل انقلاب صفر بوده و امروز ۲۴ مورد داریم، ۱۱ داروخانه دامپزشکی داریم قبلاً تعداد آن صفر بوده، ۱۲۳ مسئول فنی بهداشتی در بخش خصوصی جذب کرده‌ایم که این میزان نیز قبل انقلاب صفر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان بیان کرد: ۴۳ نیروی ناظر به ذبح و صید شرعی، ۱۴ سامانه آنلاین نظارتی، ۱۲ واحد اداره دامپزشکی شهرستان، یک آزمایشگاه مرجع، ۳ آزمایشگاه بخش دولتی، دو آزمایشگاه بخش خصوصی، پنج قرنطینه مرزی استانی، که تعداد آن‌ها در زمان قبل انقلاب صفر یا نهایتاً یک مورد بوده است.

جانباز ادامه داد: ۱۴۳ کارکنان شاغل در بخش دولتی که در سال ۵۷ تنها دو نفر بودند، نزدیک ۳۰۰ نفر عضو نظام دامپزشکی، ۶۴۱ پرورش گاو و گوساله صنعتی و نیمه‌صنعتی، ۲۴۹۰ پرورش بز و گوسفند صنعتی و نیمه‌صنعتی ۲۴۹، یک پرورش مرغ تخم‌گذار تجاری، ۳۴۱ پرورش نیمچه گوشتی، ۴ پرورش مرغ مادر و جوجه‌کشی، یک پرورش مرغ تخم‌گذار تجاری، یک مزرعه کروکدیل، ۲۱ کارخانه تولید ماهی،  یک کارگاه بسته‌بندی گوشت قرمز و چهار کارگاه بسته‌بندی گوشت مرغ ۴، ۵۵ مرکز عمل‌آوری آبزیان، چهار هزار و ۲۴ هکتار پرورش میگو، همه این موارد بعد از انقلاب به ظرفیت‌های ما اضافه شده و قبل آن صفر است.

 وی اضافه کرد: ۱۵ واحد تکثیر میگو، کارگاه بسته‌بندی پنجه و پای مرغ، ۷۱۵ مرکز عرضه و نگهداری فراورده‌های خام دامی، ۱۱۷ کشتی‌های صنعتی صیادی، ۵۷۴ لنج صیادی، ۳۳ اسکله صیادی، ۸۴ صنایع تبدیلی و موارد بسیار دیگری از دستاوردهای دامپزشکی هرمزگان در ۴۰ سال انقلاب اسلامی بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان افزود: اجرای تضمین کیفیت آبزیان مطابق استانداردهای اروپا، هدفمند کردن واکسیناسیون‌ها و اجرای مراقبت فعال و ریشه‌کن کردن بیماری‌های مختلفی مثل شاربن، واکسیناسیون بیش از دو میلیون و ۳۰۰ دام، رتبه اول در آزمایش‌های کنترل دامی، رتبه تولید برتر آبزیان، کاهش چشمگیر کلیه بیماری‌های دامی، بهترین قرنطینه مرزی و نظارت مستمر بر محصولات دامی وارداتی، کسب رتبه اول در شاخص‌های ارزیابی عمومی بین کلیه ادارات کل دامپزشکی کشور در سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز از دیگر دستاوردهای این اداره کل بوده است/ خبر گزاری مهر 

 

صبح ساحل 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها