بر اثر طغیان رودخانه ها و سیلاب در هرمزگان رخ داد:

از مرگ دختر جوان در آبنما تا نجات گردشگران عمانی



پس از مدتها انتظار،باران رحمت الهی در هرمزگان از یکشنبه گذشته  شروع به باریدن گرفت  و هم استانی ها را خوشحال کرد به طوری عده ای  در همان ابتدای بارش خود را به دل  طبیعت رساندند. 

بر اساس اطلاعیه اداره هواشناسی که در پنجشنبه گذشته منتشر شد نقشه های پیش‌ بینی هواشناسی نشان دهنده تقویت سامانه بارشی بر روی جنوب شرق کشور و استان هرمزگان بود که سبب وقوع بارشهای قابل ملاحظه طی روزهای یکشنبه14 و دوشنبه 15 بهمن ماه جاری در اکثر نقاط استان هرمزگان شد. بر اساس این پیش بینی ،وقوع سیلاب نیز دور از انتظار نبود. 

این بارش در برخی از مناطق به سیل تبدیل شد و خسارتهای را به جا گذاشت،حتی چند مسیر روستایی را مسدود نمود. یکشنبه 14 بهمن ماه  بارش شدید همراه با رگبار، رعد و برق و تندباد لحظه ای، موجب تعطیلی تمامی مراکز پیش دبستانی و مدارس نوبت صبح و عصر در شهرستان های رودان، پارسیان و بخش رودخانه شد و در روز بعد نیز موجب تعطیلی مدارس شهرستان های  میناب و سیریک ،جاسک و سندرک شد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در این مدت 4 مسیر روستایی در بخش رودخانه  رودان  و چند مسیر روستایی میناب بر اساس طغیان رودخانه های فصلی و آبنماها  مسدود شد که  ساعاتی بعد این مسیرها بازگشایی گردید.علیرضا صفا ایسینی خسارتهای این بارش را  در حوزه راه، آبرسانی، برق رسانی، زیرساختهای شهری و مخابرات دانست .

دختر جوان جان سپرد

یکشنبه گذشته سرنشین خودرویی پراید نیز  بر اثر بارندگی و طغیان رودخانه غرق  و ساعاتی بعد جسدش در فاصله یک کیلومتری منطقه کشف شد.به گفته شاهدان ، به راننده خودرو اخطار داده شده است که از این مسیر عبور نکنند ولی راننده پراید (4 سرنشین)  به همراه راننده پژو (3 سرنشین)بدون توجه اهالی و  شاهدان  وارد رودخانه شدند ولی در آنجا گیر افتادند .  صفا در این مورد گفت: ساعت 8 و نیم صبح یک دستگاه پراید و پژو که از اهالی جیرفت بودند   در مسیر روستای زیارتعلی  برای عبور  از منطقه وارد آبنما شدند .  وی ادامه داد: در این رابطه دختر 19 ساله ای که  سرنشین خودروی پراید بود جان سپرد و جوان دیگری نیز مصدوم گردید. 

صفا ایسینی این را هم گفت که به دلیل خطر گرفتار شدن در سیلاب از رانندگان خواستیم به هیچ عنوان از مسیرهای فرعی غیر مجاز برای تردد استفاده نکنند.صفا ایسینی این مسیرها را  شامل  مسیر روستاهای زیارت به سیدسلیمان،زیارتعلی به بیدان،زیارت به چیرم آباد  و ماشنگی به احمدآباداعلام کرد. 

نجات گردشگران عمانی  در سیلاب 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان  در خصوص نجات سرنشینان یک دستگاه اتوبوس که به سمت شیراز در حرکت بودند در آبنمای چارک گفت:ساعت 20 ، 14 بهمن ماه ،15 نفر سرنشین یک دستگاه اتوبوس   در آبنمای چارک بندر لنگه گیر افتاده بودند که توسط نیروهای  امدادی و شهرداری بندرچارک نجات یافتند.  

یه گفته بخشدار بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه سرنشینان این اتوبوس ۱۵ گردشگر عمانی بودند که نیرو‌های امدادی مسافران را با استفاده از یک دستگاه لودر از سقف اتوبوس، خارج و اتوبوس را تخلیه کردند. 

فواد مرادزاده در گفتگو با ایسنا  با اشاره به اینکه آب نمای بندرچارک از جمله نقاط حادثه خیز است، عنوان کرد: با توجه به شرایط جوی حاکم بر منطقه، باید رانندگان متردد در این مسیر‌ها جوانب احتیاط را رعایت کنند.

میزان بارش باران 

 صفا ایسنی  بابیان اینکه  با بارش باران با تلاش نیروهای راهداری، امدادی و تمامی زحمتکشان این عرصه با مشکل چندانی روبه‌رو نیستیم از میزان بارندگی سامانه اخیر  گفت: براساس آمار اعلام‌شده میزان بارش به ترتیب به میناب ۷۰.۷ میلیمتر، قشم فرودگاهی ۳۹ میلیمتر، رودان ۳۵.۴ میلیمتر، بشاگرد ۳۲.۸ میلیمتر، بندرلنگه ۳۲.۸ میلیمتر، قشم دریایی ۲۳.۴ میلیمتر، حاجی‌آباد ۲۱ میلیمتر، کیش ۱۷.۱ میلیمتر، جاسک ۱۶.۶ میلیمتر، بوموسی ۱۴.۳ میلیمتر، پارسیان ۱۳.۵ میلیمتر، بستک ۱۱.۶ میلیمتر، لاوان ۵ میلیمتر، جزیره سیری ۵ میلیمتر، بندرعباس ۲.۹ میلیمتر و بندرخمیر یک میلیمتر تا ساعت 6:30  دیروز اختصاص دارد.

 

صبح ساحل

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها