مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان:

برگزاری شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان تایید شد


نویسنده: سامیه طهورنیان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان  گفت: امسال به دلیل برخی مشکلات نمایشگاه کتاب هرمزگان لغو شده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده و مساعدت و پشتیبانی استاندار هرمزگان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رویداد مهم در بندرعباس برگزار خواهد شد.

وی افزود: نمایشگاه سراسری کتاب جدی‌ترین و مهم‌ترین مطالبه مردم هرمزگان در حوزه فرهنگ است و به یمن استقبال خوب مردم ، رتبه هرمزگان در کشور در صدر می‌باشد.

شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب هرمزگان ٨ الی ١٣ اسفند در بندرعباس برگزار می شود .

آقای رضا کمالی زرکانی به تعداد ناشران اشاره کرد و اظهار داشت: هنوز لیست قطعی ناشران بسته نشده است و بر اساس روال گذشته امسال نیز شاهد حضور بیش از ٥٠٠ ناشر و نمایندگی فروش خواهیم بود.

به نقل از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان :با هماهنگی‌های صورت گرفته در این دوره حضور ناشران مطرح کشور پررنگ‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود و همه امکانات جهت برگزاری مناسب شانزدهین نمایشگاه کتاب فراهم است.

کمالی زرکانی یادآور شد: در نمایشگاه امسال تمهیداتی برای حضور انجمن‌های مختلف فرهنگی- هنری در نظر گرفته‌شده است تا از این طریق مردم با عملکرد و فعالیت‌های آن‌ها آشنا شوند.

 

استقبال از نمایشگاه کتاب هرمزگان 

در نمایشگاه سال 96  نزدیک به ۴۷۵ غرفه در نظر گرفته شد و  در حدود ۶۰۰ ناشر نیز به ارائه آثار مکتوب خود از سراسر ایران پرداختند. 

 تعداد عناوین کتب ناشران داخلی ۸۶ هزار ۲۲۱ عنوان و ناشران خارجی ۱۲ هزار و ۳۱۵ عنوان شد و علاوه بر آن تعداد پنج ناشر هرمزگانی نیز حضوری فعال در پانزدهمین  نمایشگاه کتاب سال 96 هرمزگان داشتند . 

طبق آمارهای سال گذشته ،400 هزار نفر از نمایشگاه کتاب هرمزگان بازدید به عمل آوردند و مبلغ 2 میلیارد و 140 میلیون تومان کتاب توسط مردم خریداری شد. که همین مسئله اهمیت نمایشگاه کتاب را در هرمزگان مشخص می‌کند .

معمولاً در سال‌های گذشته بین 20 تا 30 درصد تخفیف برای کتاب‌ها در نظر گرفته می‌شد که با مشکلاتی که امسال برای ناشران و چاپخانه‌ها در خصوص تأمین کاغذ و مسائل مربوط به گرانی کتاب پیش‌آمده است به‌درستی مشخص نیست که چه تخفیفی در نظر گرفته شود

 شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان هرمزگانی نمایشگاه

 

نمایشگاه مطبوعات چرا برگزار نشد؟

 اضافه کنیم که سال گذشته همزمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه کتاب، نمایشگاه مطبوعات نیز برگزار شد. برای امسال نیز  قرار بر این بوده است که نمایشگاه مطبوعات منظقه ای همراه با نمایشگاه کتاب در این دوره هم برگزار شود که تا به این تاریخ هنوز تصمیم یا برنامه ای برای آن مشخص نشده است

امید این را داریم که هر چه زودتر وضعیت برای مطبوعات مشخص شود .

امسال به دو دلیل نمایشگاه مطبوعات برگزار نشد . اول اینکه که دولت دستورالعمل جدیدی در خصوص کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی ابلاغ کرده تا مطبوعات کار‌های کم اثر را حذف کنند و در نتیجه مطبوعات تصمیم گرفتند مواردی مانند نمایشگاه مطبوعات را برگزار نکنند در عوض یارانه کاغذ بگیرند .

علت دوم این است که روزنامه‌ها در این روز‌ها، وضع مناسبی ندارند و نقدینگی آن‌ها به علت گرانی کاغذ، کم شده است و حتی عده‌ای از آن‌ها اعلام کرده اند که قصد دارند یک مرخصی شش ماهه تا یک ساله بگیرند و اصلا منتشر نشوند و با توجه به هزینه غرفه و تجهیز و تزئین آن، این کار برای اهالی مطبوعات سخت بود.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما پس از بررسی های چند باره ، نتیجه این شد که نمایشگاه مطبوعات بعد از 25 سال ، برای اولین بار برگزار نشود.

 

صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها