عمق بیکاری در کانون اشتغال کشور

۲۹درصد از جوانان هرمزگان در جستجوی کارند



بیکاری جوانان دغدغه مهم مردم استان هرمزگان است که با وجود ظزفیت های بی نظیر اقتصادی مانند صنایع، معادن و پالایشگاهها ودر آمدزایی کلان در سطح کشور کاسه چه کنم به دست گرفته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛اشتغال به عنوان مهم ترین سرفصل اقتصادی جوامع بشری همواره مورد تاکید مردم و مسئولان بوده چرا که علاوه بر رونق معیشت اجتماعی، توسعه جوامع نیز به همراه دارد از این رو دولت ها در صدد آنند که با ایجاد فرصت های مناسب شغلی و اشتغالزایی برای جوانان مانع از بروز مشکلات و معضلات اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی و .. شوند.کاهش زمینه های شغلی رابطه مستقیم با مشکلات اجتماعی دارد و مسائلی از قبیل فقر، مهاجرت، حاشیه‌نشینی، افزایش قاچاق، رشد نرخ طلاق و بسیاری از آسیب های اجتماعی رهاورد مشکلات اقتصادی و بیکاری هستند که همواره تلاش های بسیاری از سوی دولت های مختلف برای رفع آن اندیشیده شده است.

استان هرمزگان با برخورداری از ظرفیت های کلان اقتصادی مهم ترین کانون فعالیت های تجاری کشور است که در چند سال اخیر به واسطه فعالیت چشمگیر تجار و فعالان اقتصادی عنوان پایتخت تجاری کشور را از آن خود کرده و آمار و ارقام روزانه حکایت از نقش بارز ابن استان جنوبی در درآمدزایی کلان کشور دارد.

ایجاد زمینه های شغلی فراوان در هرمزگان به واسطه فعالیت صنایع، معادن و پالایشگاهها حجم گسترده ای از نیروی کار جوان به استان کشانده تا با استفاده از تخصص و مهارت هایشان در زمینه های مناسب شغلی به کار گمارده شوند که توفیقات فراوانی نیز به دست آورده اند.

 بیکاری هرمزگان در کش و قوس آمارها

فرصت‌های زیادی در صنایع مختلف از قبیل نفت، گاز، صنایع، برق و بنادر و … در هرمزگان موجود است که مانند آن در کل کشور وجود ندارد همچنین سالانه مبلغی در حدود ۲۰-۲۵ میلیارد تومان از درآمدهای استان به صورت امانت به خزانه کشور واریز می شودکه این حجم از درآمدزایی توسط تنها یک استان در سطح کشور غیرقابل توصیف است.

در کنار درآمدزایی کلان اقصادی و بازار داغ شغلی برای مردم گوشه و کنار کشور مسئله بیکاری جوانان دغدغه مردم استان است که آمارها حکایت از نرخ قابل توجه آن نسبت به سایر استان ها دارد ؛ بنا به اعلام رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان نرخ بیکاری در استان بالغ بر ۲۵درصد است و برخی آمارضد و نقیض در تعیین نرخ بیکاری نشان از پنهانکاری در اعلام حقایق جامعه دارد.

آمار و ارقام حوزه کار و اشتغال حکایت از نرخ بالای بیکاری بومیان هرمزگان در کانون فعالیت های اقتصادی کشور دارد که این مساله نشات گرفته از زدو بندهایی سیاسی و اقتصادی مسئولان و مقامات بالا دستی دارد و تنور رقابت را برای غیربومیان و مهره های سفارش شده داغ می کنند.

 سهم حداقلی جوانان هرمزگان از بازار داغ اشتغال

بررسی ها نشان می دهد که سهم جوانان هرمزگانی در صنایع و واحدهای درآمدزا و مهم از قبیل پالایشگاهها، فولاد، بنادر و …به طور چشمگیری کمتر از سایر واحدهای اقتصادی است و آمار ناچیز اشتغال بومیان در این عرصه ها به فعالیت های خدماتی، یدی و میزان انگشت شماری کرسی مدیریتی ختم می شود.

در سال های اخیر به پشتوانه سایست های انقباضی دولت و مسئولان ارشد حوزه اقتصاد بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی هرمزگان دچار بحران شدید در زمینه های مختلف از قبیل تولید و عرضه شدند که گام به گام عرصه را برای فعالیت تنگ و در نهایت منجر به نابودی بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ در هرمزگان شده اند از سوی دیگر عدم حمایت دولت از فعالان اقتصادی موجب شده تا بسیاری از گردونه فعالیت خارج شدند و بیکاری روز افزون را نصیب استان اقتصادی هرمزگان شود.

آشفته بازار اقتصادی ماههای اخیر و نوسانات شدید قیمت ها مزید بر علت شده تا در لوای بیکاری، مشکلات اقتصادی بیش از پیش دامن گیر مردم شود و  زنگ خطرها برای بروز مشکلات ناخوشایند اجتماعی با درون مایه اقتصادی به صدا درآمده اما در مقابل این حقایق مقامات کشور با وارونه نشان دادن عینیت های جامعه سعی در پنهان  بحرانی هستند که خود بیش از دیگری بر آن واقفند.احمد مرادی در این زمینه اظهار کرد:از تعداد ۱۳ شهرستان در استان هرمزگان، نرخ بیکاری چهار شهرستان بالاتر از میانگین بیکاری کشور بوده و ۹ شهرستان دیگر هم از نظر اشتغال و بیکاری شرایط مناسبی ندارند.

 

محمد علی سلیمی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت:نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۳۴ سال در استان ۲۹ درصد اعلام شده که می طلبد همه دستگاه های دولتی و خصوصی نسبت به جذب جوانان جویای کار اقدام کنند.

 

صبح ساحل 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها