نارضایتی جمعی گردشگران از نبود امکانات در استان:

وضعیت جزیـره هـرمز اسفبار است


نویسنده: صدف محمودی

چند سالی می شود که بسیاری از مردم ایران جنوب را کشف کرده اند، به ویژه در زمستان که هوای جنوب بهاری ست، از سیستان تا هرمزگان و بوشهر همگی مقصد زمستانه ی مسافرانی هستند که به امید دریا و هوایی خوش و البته امکاناتی مناسب از دیگر شهر ها  و استان های ایران به جنوب کشور سفر می کنند. 

در سال های اخیر تعداد این افراد هر ساله به ویژه در تعطیلات بیشتر و بیشتر شده است.  گواهش همین تعطیلات ده فجر بود که بنابر آمار اعلام شده جمعه ۱۹بهمن در حدود ۶۸۰۰نفر (هزارنفر بیش از جمعیت جزیره) از مبدا بندرعباس و قشم به هرمز سفر کردند.

اما آیا جزایر آمادگی چنین تعداد مسافرانی را داشت؟مسوولین استان هرمزگان همواره بر اهمیت جذب گردشگر تاکید داشته اند و به ویژه جزیره هرمز از اهمیت ویژه ای در این زمینه برای آن ها برخوردار است اما آیا امکانات رفاهی و تفریحی لازم این حجم از گردشگران فراهم است؟ چرا که همه، چه مردم عادی چه مسوولین به وضوح می دانستیم قرار است با تعداد زیادی مسافر نه تنها در جزایر بلکه در خود شهر بندرعباس مواجه شویم، مسافرانی که به نظر می رسد رضایت چندانی از سفر اخیرشان به هرمزگان نداشته اند. مسافرانی که شاید در سال های آینده دیگر مقصدشان هرمزگان نباشد!

با تعدادی از گردشگران که در دهه فجر به هرمزگان سفر کرده اند گفت و گویی داشتیم:

به گزارش صبح ساحل یکی از گردشگران ساکن هرمزگان بیان کرد: در بدو ورود به اسکله از هجوم مسافران شوکه شدیم نزدیک به هزار نفر جلوی درب ورودی اسکله صف کشیده بودند. زمین اسکله بسیار ناهموار بود و دو چاله ی دو در دو آن جا بود که خطر افتادن اشخاص و کودکان در آن بسیار بالا بود. ما از ساعت 8 صبح که رفتیم از طریق آشنایانی که داشتیم بالاخره توانستیم ساعت 11 سوار شناور شویم. واقعا شرم آور است که وضعیت اسکله بندرعباس بدین گونه باشد.

یکی از اهالی هرمز گفت: من که می خواستم به خانه و دیدن خانواده ام بروم به دلیل هجوم مسافران از 6 صبح تا 12 ظهر در صف بودم، باید در چنین مواقعی فکری به حال ساکنین جزیره و دانشجویان بکنند که متاسفانه به بدترین شکل با ما برخورد می شود. یکی از اعضای یک خانواده شیرازی که به هرمزگان سفر کرده بود داستان مشابهی از صف طولانی و نابه سامانی اسکله بندرعباس تعریف کرد و افزود: وقتی به جزیره رسیدیم هیچ گونه موتور، ماشین و دوچرخه ای نبود.

تورها تمامی آن ها را از قبل رزرو کرده بودند و اگر راننده ای بود قیمت نا معقولی میداد مثلا نزدیک به 500 هزار تومان برای یک دور در جزیره. وقتی نظارتی بر کار رانندگان نباشد هر کس هرچقدر دلش بخواهد قیمت گذاری می کند،  بسیاری از افراد هم مجبور بودند چنین هزینه های سنگینی را برای چند ساعت تفریح پرداخت کنند.

از مسافر دیگری در خصوص تجربه ی سفرش به جزیره پرسیدیم،  وی گفت: نه حراستی آن جا هست  و نه  امنیت جانی ما تامین است. خاک هرمز نمک ریز است و همه ی صخره ها در حال ریزش هستند. در ساحل محیط زیست یک سری کوه نیز ریزش و رانش کرده اند مسوولان باید هرچه سریع تر به این موضوعات رسیدگی کنند. وضعیت جاده ها نیز اصلا مناسب نیست، ما و بسیاری از مسافران مجبور شدیم در وسط بیابان اطراق کنیم که تمامی این ها باید مدیریت شوند. 

یکی از  ساکنین جزیره عنوان کرد: در کنار این مشکلات، شرایط نامناسب بهداشت و درمان و نبود روشنایی در جاده ها در طول شب بسیار خطرناک است. باید برای مردمی که می آیند شرایط آسایش با برنامه های کوتاه مدت و میان مدت فراهم شود. شرایط زندگی در جزیره اسفبار است و با حضور گردشگران همه چیز بدتر می شود.

از انبوه زباله هایی که توسط آن ها تولید می شود تا شلوغی و نا به سامانی وضعیت، جزیره را به جای نا امنی برای زندگی تبدیل کرده است. دیگر گردشگران که از نقاط مختلف ایران آمده بودند نیز نظراتی مشابه داشتند و از این وضعیت بسیار شاکی و ناراضی بودند.

به گزارش صبح ساحل به نظر می رسد مسوولان هرمزگان هیچ برنامه ای در این چند سال اخیر برای ارتقای جزیره نداشته اند یا اگر داشته اند به هیچ یک از آنان عمل نکرده اند و همین امر باعث خواهد شد تا در سال های آینده زیبایی جزیره نابود شود و دیگر جنوب یا حداقل هرمزگان مقصد هیچ مسافری نباشد .

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها