دینار کویت با ارزشت ترین پول دنیا

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارای قدرتمندترین ارز جهان


نویسنده: سامیه طهورنیان

 

یک دینار کویت در تاریخ 1 اسفند 97 معادل  3.29 دلار آمریکا شد .

 نشریه فارین پالیسی در 20 فوریه 2019در یک مقاله ، دینار کویت را قدرتمندترین ارز جهان معرفی کرد.شاید بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دلار، یورو و پوند قدرتمندترین ارزهای جهان هستند اما نشریه فارین پالیسی اعلام کرده است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارای قدرتمندترین ارزهای جهان هستند.

نگاهی به رتبه‌بندی اخیر نشریه فا رین پالسی :

۱- دینار کویت: به دلیل صادرات بالای نفت کویت و انباشت سرمایه، ارزش دینار کویت در برابر دلار بیش از هر ارز دیگری در جهان است به‌گونه‌ای که هر دینار کویت بیش از ۳.۲۹ دلار قیمت دارد. نرخ فعلی آن در بازار ارز ایران معادل 427210 ریال است .

 

۲- دینار بحرین: یک کشور دیگر در حاشیه خلیج‌فارس که جمعیت آن به‌زحمت از یک‌میلیون نفر فراتر می‌رود. بااین‌حال هر دینار بحرین به ازای ۲.۶۵ دلار معامله می‌شود. نرخ فعلی آن در بازار ارز ایران معادل 321660 ریال است .

 

۳- ریال عمان: کشوری در همسایگی عربستان و یمن که ساکنانش از رفاه بالایی برخوردار هستند. هر ریال عمانی در بازارهای جهانی بیش از ۲.۶ دلار قیمت دارد. نرخ فعلی آن در بازار ارز ایران معادل 335740 ریال است .

 

۴- دینار اردن: هرچند با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب اردن توضیح این‌که چرا ارزش پول ملی آن‌ها تا این حد بالاست کاری دشواری خواهد بود اما هر دینار اردنی به ازای ۱.۴۱ دلار مبادله می‌شود.

 

۵-پوند انگلیس: قدرتمندترین ارز اروپایی و سومین ارز پر مبادله در سطح جهان که باوجود کاهش رشد اقتصادی انگلیس در سالیان اخیر و بر گزیت، کماکان از ارزش بالایی برخوردار است و هر پوند حدود ۱.۳ دلار قیمت دارد.

 

جالب است بدانید که دلار در این رتبه‌بندی جایگاه نهم را دارد .

 

البته دینار کویت سال‌های متمادی باارزش‌ترین واحد پولی جهان بوده است .این واحد پولی  ابتدا در سال 1961 میلادی معرفی شد و بناتر ذخایر نفتی انبوهی که در این کشور وجود دارد، طولی نکشید تا اینکه بتواند مقام اول را در جهان به دست آورد.

 

کویت یکی از شناخته‌شده‌ترین کشورها در سطح جهان است. شناخته شدن کویت به دلیل این است که این کشور به نیروی کار زیادی نیاز دارد و جویندگان کار از کشورهای مختلف در کویت مشغول به کارشده‌اند. سؤال بزرگ این است که چرا اقتصاد کوچکی چون کویت، واحد پولی قوی دارد .

کویت در سال 2007، ارزش‌گذاری دینار این کشور بر مبنای دلار را متوقف کرد و دینار این کشور با پکیجی از ارزهای مختلف ارزش‌گذاری می‌شود.

دلایل احتمالی دیگری که باعث شده دینار کویت، ارز گران‌تری نسبت به سایر ارزها باشد: دینار کویت براساس عرضه و تقاضا مشخص نمی‌شود بلکه دارای نرخ ثابتی است. بنابراین افزایش عرضه دینار در بازار یا کاهش عرضه آن، به‌طور مستقیم روی قیمت آن اثر نمی‌گذارد.

 

•کویت حدود 10 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد.

•صنعت نفت، حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد.

•صادرات نفت، 95 درصد از درآمد از صادرات را شامل می‌شود.

•کویت یک سیستم بانکی توسعه‌یافته دارد و آن‌ها می‌توانند نرخ ثابت دینار را حفظ کنند.

•کویت یک کشور بدون مالیات است.

بر اساس گزارش بانک جهانی ، کویت چهارمین کشور ثروتمند دنیا  و  دومین کشور ثروتمند شورای همکاری خلیج‌فارس  است . قطر نیز در این شورا رتبه نخست را دارد.می توان عمده دلیل ارزش بالای دینار کویت را به ثبات اقتصادی این کشور مرتبط دانست.

دینار کویت

دینار کویت

ریال عمان

ریال عمان 

دینار بحرین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها