مسقط دیلی :

عمان تاجر نارگیل منطقه می شود


نویسنده: سامیه طهورنیان

وزارت کشاورزی و شیلات  کشور عمان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کرده است که  از ایجاد 100 هزار نهال درخت نارگیل در صلاله حمایت کنند و یک مرکز کاملاً تولیدی باارزش افزوده ایجاد کنند که رشد صنایع فرآوری نارگیل در کشور عمان را افزایش می‌دهد.

برای این طرح  1150 هکتار زمین به وزارتخانه این کشور اختصاص داده‌شده است. طرح‌هایی که توسط وزارت برنامه‌ریزی‌شده است، در مرحله اول کشت 50،000 درخت  و پس‌ازآن تعداد مشابهی در مرحله دوم کشت خواهد شد.علاوه بر اینکه این تنها و بزرگ‌ترین مزرعه نارگیل در صلاله است، این گیاه نیز به جذابیت سبز منطقه صلاله عمان و پتانسیل‌های گردشگری آن خواهد افزود .

همچنین وزارت کشاورزی کشور عمان یک مجتمع تولیدی محصولات نارگیل را در کنار مزرعه آن در نظر گرفته است که  بتواند طیف گسترده‌ای از محصولات نارگیل را در این کشور تولید کند . 

این محصولات شامل نارگیل تازه، آب نارگیل بسته‌بندی‌شده، شیر نارگیل، روغن نارگیل، آبمیوه، محصولات نارگیل رنده شده و خشک‌شده و طیف گسترده‌ای از شیرینی‌های مبتنی بر نارگیل است. این وزارت خانه همچنین پتانسیل سرمایه‌گذاری را برای کشت محصولاتی که از شاخه‌های درخت، چنگال و تنه، به‌ویژه تولید کود آلی نارگیل بدست می آید، می‌بیند.

«وزرا»  بابیان مزایای اقتصادی مرتبط با این پروژه مزرعه بر پایه صنوبر نارگیل، گفتند: «درختان نارگیل به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و شرایط محیطی، ثروت ملی محسوب می‌شوند و در استان ظفار رشد می‌کنند.

میوه این درخت‌ها با مزایای اقتصادی، تغذیه‌ای و بهداشتی همراه است که باید از طریق ایجاد یک پروژه ارزش‌افزوده به‌طور مناسب استفاده شود. در این پروژه سرمایه‌گذاران طرح‌های کشت  را بر اساس کشت انواع نارگیل مناسب شرایط عمان و  با استفاده از سیستم‌های آبیاری مدرن و شیوه‌های باغبانی صحیح پیش‌بینی می‌کند.»

قرار بر این است که مؤسسات معتبر که در بخش سرمایه‌گذاری‌های خصوصی فعال هستند، بودجه‌ی این پروژه را تأمین کنند. 

وزارت کشاورزی و شیلات  کشور عمان اضافه کرد است که مهم‌ترین نکته این پروژه است که این طرح  دولت عمان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی، گسترش پایه کشاورزی عمان، حمایت از کشت درختان غیر سنتی، افزایش صادرات و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان عمانی است .

شهر صلاله در فصل باران‌های شدید، تبدیل به سرزمینی می‌شود که تا چشم کار می‌کند، همه‌جا سبز است. اما جاذبه‌های گردشگری آن، صرفاً به طبیعت بی‌نظیرش خلاصه نمی‌شود.

بعد از شهر مسقط، «صلاله» (Salalah)، دومین شهر بزرگ کشور عمان است که در فصل بارندگی‌های شدید، گردشگران زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند. این شهر، محل تولد «سلطان قابوس» بوده و در بخش جنوبی عمان قرار دارد. بخش‌های شمالی شهر صلا له را، رشته‌کوه‌هایی فراگرفته‌اند که بعد از بارندگی، چشم‌انداز سرسبز و آبشارهای حیرت‌انگیزشان تماشایی است. سواحل زیبای این شهر، در بخش جنوبی آن قرار دارند که با شن‌های سفیدرنگشان، پذیرای بازدیدکنندگان خواهند بود. مناطق زیر، جزو جاذبه‌هایی محسوب می‌شوند که بهتر است آن‌ها را در لیست بازدیدتان از صلا له قرار بدهید.

از این رو عمان قصد دارد نه تنها جایگاه اقتصادی شهر صلاله را افزایش دهد بلکه جایگاه گردشگری آن را نیز ارتقا دهد.

در عمان، نارگیل دارای تاریخچه ای بسیار قدیمی است . در این کشور شامل حدود 200 هزار درخت نارگیل دست نخورده وجود دارد که در  حدود 91 درصد از آنها در دشت روستای واقع شده است.

 

بین سال های 1983 و 1988 چند نوع نارگیل جدید از طریق  وزارت کشاورزی و شیلات از سریلانکا و مالزی وارد کشور عمان شد. تعداد درختان برای تولید دانه های روغنی  به حدود 40،000 رسید.

استراتژی عمان برای حفاظت انواع مختلف سنتی شامل موارد زیر است: اجتناب از آلودگی ارقام وارداتی، ارائه دانه های نارگیل با کیفیت خوب به کشاورزان عمانی و غنی سازی ژرم پلاسم که منجر به پرورش گونه های جدید می شود.

 

شهر صلاله بازار نارگیل عمان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها