اختصاصی صبح ساحل/ مراحل ساخت مسجد جامع بندرعباس از زبان نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه:

آقایان! نماز را سیاسی نکنید



 

در مراسمی با حضور جمعی از روحانیون و مسئولین کشوری و استانی فاز یک و دو مسجد جامع بندرعباس افتتاح شد. 

در حاشیه این مراسم عباس مومن‌آبادی نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گفت‌وگویی اختصاصی و مفصل به پرسش‌های خبرنگار ما پاسخ داد. 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص زمین مسجد جامع بندرعباس و چگونگی فرایند آغاز پروژه ساخت گفت: از دهه 70 تا به امروز، برای ساخت مکان نماز جمعه بندرعباس چهار دوره پشت سر گذاشته‌شده است.

از دهه 70 تا دی‌ماه سال 1384، پیگیری‌های متعدد حضرت آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده محترم ولی‌فقیه و هیات امناء وقت معطوف به تملک رسمی زمین و انتقال سند از دولت به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه بوده است.

برابر صورت‌جلسه تفکیکی مورخ 21/10/1346 زمین مسجد متعلق به شهرداری بندرعباس بوده که در سال 1347 باهدف ساخت بیمارستان، سند آن بنام سازمان خیریه کمک‌های بهداشتی و درمانی کشور منتقل‌شده ولیکن عملاً کاری انجام نمی‌شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌طور طبیعی، وزارت بهداشت و درمان و در استان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان متولی آن می‌شود.

با پیگیری فراوان حضرت آیت‌الله نعیم‌آبادی، نهایتاً در جریان سفر استانی دولت به هرمزگان در دی‌ماه 1384 هیئت‌وزیران با واگذاری رسمی ملک برای مصلا نماز جمعه موافقت می‌نماید. درنهایت، اسفندماه 1387 سند مالکیت توسط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی به نام شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور منتقل می‌گردد.

وی افزود: در دوره دوم و به عبارتی از بهمن 1385، با تصمیم مشترک شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و هئیت امناء مصلا، شرکت مهندسین مشاور طرح و سازه که پیمانکار اکثر مصلاهای کشور بوده به‌عنوان پیمانکار مصلا انتخاب و شروع به فعالیت می‌نماید؛ و ازآنجاکه بودجه‌ای در اختیار متولیان نبوده، تصمیم گرفته می‌شود در بخش شرقی زمین، مجتمع تجاری احداث و از محل درآمد آن مصلا ساخته شود. 

 

عدم استقبال مردم از واحدهای در معرض فروش در فازهای سوم ازیک‌طرف و تقاضای انصراف برخی از خریداران به دلیل عدم پیشرفت مجتمع تجاری و از طرفی متکی بودن بنیه اقتصادی پیمانکار صرفاً به فروش واحدها، پروژه متوقف می‌شود به‌طوری‌که در خرداد 1388 از پیمانکار خلع ید شده است. این در حالی است که بدهی پروژه به اشخاص حقیقی و حقوقی و پیمانکار در آن مقطع بیش از 18 میلیارد ریال بوده است.

 مومن‌آبادی، سال 1388 را سرآغاز دوره سوم فعالیت عنوان نمود و افزود: در تیرماه 1388، هیئت‌امنا باهدف برون‌رفت از وضع موجود تصمیم گرفت مالکیت باقی‌مانده اعیانی مجتمع تجاری نور را به شرکت صخره سازان واگذار کند و آن‌ها در قبال تکمیل مجتمع و فروش واحدها، از محل درآمد آن، مصلا را احداث نمایند.

در این مرحله، تعهداتی بالغ‌بر 50 میلیارد تومان بر دوش مصلا بود که شرکت طرف قرارداد، وجوه حدود 80 نفر از خریداران واحدها که انصراف داده بودند را عودت داد؛ به‌طوری‌که بخش قابل‌توجهی از نقدینگی خود را صرف این امر می‌نماید. ولی درعین‌حال؛ عملیات اجرایی مجتمع را هم شروع می‌کند؛ اما به دلایلی که ضرورتی به بیان آن نیست با کند شدن فعالیت‌ها، عملیات اجرایی مصلا با نصب تعدادی ستون، متوقف می‌گردد.

در مهر 1390 شورای سیاست‌گذاری از پروژه بازدید نموده و گزارش آن در جلسه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور که با حضور ریاست محترم وقت شورا، حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی و معاونین ایشان و حضرت آیت‌الله نعیم‌آبادی برگزارشده بود موردبحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه تصمیم گرفته شد زمین مجتمع تجاری نور که متعلق به شورای سیاست‌گذاری ائمه بود و تعدادی از واحدهای آن به‌صورت سرقفلی فروخته‌شده بود پس از کارشناسی رسمی فروخته و بهای آن صرف ساخت مصلا شود و باقی‌مانده مالکیت اعیانی متعلق به شرکت صخره سازان نیز هم‌زمان فروخته شود تا امکان تکمیل و تحویل فوری واحدها به خریداران قبلی فراهم گردد.

به دنبال این تصمیم، توسط سه نفر کارشناس رسمی دادگستری برای مجموعه مذکور، تعیین قیمت شده و نتیجه برای تصمیم‌گیری به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ارسال گردیده است.

از طرفی دفتر مقام معظم رهبری هم می‌بایست در رابطه با این تصمیم موافقت می‌کردند. نهایتاً پس از برگزاری جلسات متعدد در تهران و استان، با فروش عرصه (زمین) موافقت شده و هم‌زمان مذاکره با اشخاص حقیقی و حقوقی متعدد در تهران و استان آغاز می‌شود. عرصه سهم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در مرداد 1395 به فروش رسیده و باقی‌مانده اعیانی نیز هم‌زمان توسط شرکت صخره سازان به فروش می‌رسد. 

بدین ترتیب مرحله سوم که پایان آن مردادماه 1391 است نیز در حالی به پایان می‌رسد که با صرف هزینه کرد بیش از 10 میلیارد ریال در محل مصلا، تنها تعدادی ستون نصب می‌شود و مجموع بدهی، رقمی بالاتر از 25 میلیارد ریال را شامل می‌گردد. تلاش برای تأمین و پرداخت بدهی بجا مانده از دوره دوم و سوم و همچنین نظارت مناسب بر عملکرد مالی پیمانکار و ضرورت پرداخت بدهی‌های او؛ ازجمله فعالیت‌هایی است که با پایان یافتن دوره سوم مدنظر قرار گرفت.

مومن‌آبادی به اولویت‌های مهم در این مرحله اشاره و آن‌ها را چنین برشمرد: پرداخت بدهی پیمانکاران اول و دوم به بانک‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی، انتخاب ارکان پروژه شامل مشاور، دستگاه نظارت، ناظر عامل چهارم و پیمانکار با بهره‌گیری از اساتید برجسته دانشگاهی و متخصص در کشور و استان، شروع عملیات طراحی مسجد در مقیاس ملی با ویژگی‌های بین‌المللی با برگزاری ده‌ها جلسه متناسب با جایگاه و اهداف تعریف‌شده، پیگیری شروع عملیات اجرایی مجتمع نور توسط خریدار جدید که در دو بند قرارداد متعهد به اتمام فوری واحدهای خریداری‌شده توسط مردم شده بود.

نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در تشریح ویژگی‌های مسجد به زیربنای آن اشاره کرد و گفت: مجموع زیربنای مسجد با مشاعات آن 22471 مترمربع است. به گفته وی ظرفیت سه شبستان مسجد 17270 نفر نمازگزار است که با احتساب رواق‌ها و مشاعات بالغ‌بر 21500 نفر می‌شود. 

مؤمن آبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ضرورت ساخت مسجدی با این ابعاد اظهار داشت: روایت است رسول گرامی اسلام (ص) روزی بر انصار که در حال ساخت مسجدی بودند وارد شدند و فرمودند بزرگ بنایش کنید که (در آینده) آن را پر خواهید کرد: تجربه دوران گذشته به ما نشان می‌دهد که نباید صرفاً نیاز امروز مردم را ببینیم؛ به همان دلیل که طی 35 سال گذشته تا سال 1391 (زمان برنامه‌ریزی) جای مناسبی برای نماز جمعه مردم درست نشده بود، در آینده هم اصراری بر توسعه‌ی بناء احداث‌شده صورت نخواهد گرفت؛ بنابراین؛ باید آینده‌نگر بود و نیاز آینده مردم را هم در نظر گرفت.

ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در سفر به یکی از استان‌ها فرموده بودند در دوران جمهوری اسلامی مسجد زیاد ساخته‌شده، اما یک مسجد در جایگاه نظام اسلامی ساخته نشده است. 

(نقل به مضمون) این رهنمودها و نیازها حجت را بر ما تمام کرد و در سال 1391 با نظر حضرت آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی ریاست محترم وقت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، برنامه ساخت مصلا به احداث مسجد جامع تغییر یافت. ازاین‌رو، با انتخاب پیمانکار، کار خاک‌برداری از زیر سازه برای سنجش مقاومت خاک آغاز و هم‌زمان هم با انتخاب مشاور، کار طراحی مسجد در مقیاس ملی و با نگاه آینده محور شروع گردید. با تشکیل ده‌ها جلسه کارشناسی و بیان انتظارات نهایتاً نقشه‌های اجرایی سازه در تیرماه 1392 به پیمانکار ابلاغ و با توجه به ‌پیش‌بینی‌های قبلی، عملیات اجرایی بلافاصله آغاز گردید.

نماینده شورای سیاست‌گذاری، اولویت‌های اساسی تعریف‌شده برای طراحی و ساخت مسجد جامع را چنین عنوان کرد:بهره‌گیری از نقاط مثبت مساجد در جهان بامطالعه 28 مسجد مطرح در جهان اسلام و مساجد زیادی از کشور، توجه جدی به معماری ایرانی _ اسلامی و بومی منطقه و انتقال قدمت معماری و هنر هنرمندان خلاق کشور در طراحی و اجراء، توجه به نمادها و باورهای موردتوجه مسلمانان که در قرآن کریم و احادیث آمده است،4-تقویت سازه مسجد در مقابل حوادث غیرمترقبه با توجه به روان گرایی خاک و نتایج آزمایش خاک و روی گسل بودن استان

5- خلاقیت و نوع آوری در طراحی و ساخت با بهره‌گیری از امکانات روز

6-آینده‌نگری حداکثری با توجه به افزایش جمعیت و پیش‌بینی همه‌ی نیازهای مردم در صحن و شبستان‌ها، توجه جدی به الزامات منشور ملی ساختمان.

وی در پاسخ به سؤالی درزمینهٔ طولانی شدن دوره ساخت مسجد اظهار داشت: مسجد گوهرشاد که به همت بانو گوهرشاد در سال 821 قمری قرن نهم آغازشده بود، نیز 12 سال به طول انجامید. 

مسجد جامع قزوین قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مسجد جامع کشور در آن دوره و از شاهکارهای معماری ایران در دوره ساسانیان است که در سال 192 با 3500 متر زیربنا آغاز و در دوره‌های مختلف، ازجمله در دوران سلجوقیان و صفویان توسعه و مرمت‌شده، به عبارتی عملیات اجرایی این مسجد بیش از 1100 سال به طول انجامید. علی‌رغم گذشت قریب به 40 سال از زمان شروع ساخت مصلا تهران و صرف صدها میلیارد تومان، تنها یکی از چهار شبستان آن به بهره‌برداری رسیده است.

مومن‌آبادی با ابراز گله‌مندی نسبت به برخی از اظهارات مطرح‌شده درزمینهٔ طولانی شدن پروژه به برخی کارشکنی‌ها و ناملایمتی ها اشاره کرد و گفت: مردم خود قضاوت فرمایند فعالیت‌های صورت گرفته در دوره چهارم که از نیمه 1391 تا به امروز انجام‌شده است با سه دوره قبلی که بیش از 30 نفر از نخبگان استان در آن به‌صورت مستقیم درگیر بودند و سایر بناهای مذهبی بزرگ‌مقیاس قابل‌مقایسه است، درعین‌حال؛ مردم باید بدانند برنامه زمان‌بندی اجرایی و مالی پروژه که دائماً به‌روز می‌شد در بهمن‌ماه 1393 پس از روزها و ساعت‌ها بحث کارشناسی با جزئیات مالی و اجرایی تهیه و تصویب شد.

بر اساس این برنامه، تمامی بخش‌های مسجد باید تا پایان آذرماه 1394 به 97 درصد پیشرفت فیزیکی می‌رسید 3٪ باقی‌مانده نیز در فاصله کمتر از دو ماه خاتمه و کل مسجد در روز 22 بهمن 1394 بهره‌برداری می‌گردید. منابع مالی موردنیاز مسجد هم بدون اتکا به بودجه دولت، برنامه‌ریزی‌شده بود؛ ولیکن به دلایلی که فعلاً از طرح آن خودداری می‌کنم حسادت‌ها و کارشکنی‌ها علاوه بر تحمیل خسارات غیرقابل‌پیش‌بینی، تکمیل مسجد را به تأخیر انداخت که ان‌شاءالله با توجه به اینکه کتابی در رابطه با مشخصات و ویژگی‌های مسجد در حال نگارش داریم فراز و نشیب‌ها را هم برای ثبت در تاریخ و قضاوت مردم به رشته تحریر درمی‌آورم. 

مؤمن آبادی در پاسخ به سؤالی پیرامون معماری و آرایه‌های مسجد نیز اظهار داشت: انتقال قدمت پرافتخار معماری و هنر کشورمان در این بنای عظیم بسیار مهم بود لذا اجراء گنبدها با الگو گیری از گنبد مسجد گوهرشاد که از جامع‌ترین و مطرح‌ترین گنبدها در جهان اسلام هست و از قدمت حدود 1200 ساله برخوردار است، صورت گرفته است.

قوس‌هایی با ارتفاع 24 و 27 متر در حدفاصل بین درب‌های شمالی و جنوبی که از قدمت بیش از 1400 ساله در معماری کشورمان برخوردار است، اجراشده است. طراحی و اجراء مقرنس‌ها و شمسه ها در بخش‌های مختلف مسجد ازجمله مناره‌ها، نمای بیرونی، رواق‌ها، درب‌ها و پنجره‌ها، محراب‌ها، سردرب‌های اصلی و همچنین اجراء کتیبه‌ها و محراب شبستان شرقی با استفاده از گچ که قدمت بیش از 4700 ساله در هنر معماری دارد از ویژگی‌های معماری مسجد است. 

 

بهره‌گیری و نگارش کتیبه‌ها و محراب شبستان شرقی با خط ثلث کتابت و عثمان طه که از قدمت طولانی در هنر خط کشور و جهان اسلام برخوردار است و به‌شدت مورد استقبال مردم قرارگرفته است.

نصب 47 عدد درب و 30 عدد پنجره چوبی منبت‌کاری، معرق‌کاری و گره کاری شده با استفاده از چوب ساچ، راش و گردو ساخته‌شده است به‌طوریکه ارتفاع درب و پنجره اصلی به 18 متر می‌رسد و جزء نفیس‌ترین درب‌ها در کشور است که از قرن هشتم در دوره صفویه به بعد استفاده از آن‌ها در اماکن مذهبی به‌صورت گسترده رواج یافته است، بهره‌گیری از هنر کاشی در ساخت محراب شبستان غربی و کتیبه‌ها که استفاده از آن شبستان در تزیین بناهای مذهبی کشور دارای قدمت 1700 ساله از دوره سلجوقیان می‌باشد. اجراء رواق‌های 5/7 متری با ارتفاع 11 متر با قوس‌های سه طاقی پیرامونی، از دیگر ویژگی‌های معماری در مسجد است. 

وی اظهار داشت: مسجد جامع بندرعباس نه‌تنها گوشه‌ای از قدمت معماری و هنر ایرانیان را در معرض دید نسل‌های جدید و آینده میگذارد، بلکه بخشی از قدمت تمدنی کشور را به نسل‌های آینده منتقل می‌کند. هنر هر قوم، بازگوکننده نحوه اندیشه وجهان بینی، اعتقادات و سنت‌های آن قوم است.

درنهایت، در طراحی و ساخت مسجد جامع تلاش شده تا این بنای عظیم به‌عنوان قلب و کانون و نماد برجسته مذهبی شهر باشد.این مسجد یادگار باشکوه دوران جمهوری اسلامی و هدیه مجموعه‌ای از فرزندان متعهد و متخصص کشور و استان برای هرمزگان و میهن عزیزمان است.

نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه با تشریح آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه اظهار داشت: از مجموعه 22500 زیربنای کل مسجد، علاوه بر اتمام شبستان‌های همکف شرقی و طبقه اول مسجد با زیربنای 6073 مترمربع و با ظرفیت 9700 نفر نمازگزار؛ بخش عمده‌ای از مشاعات شامل مجموعه دفتری و فرهنگی، رواق‌های شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی با زیربنای کل 9012 مترمربع و با ظرفیت 11930 نفر نمازگزار در فضای سرپوشیده نیز به پایان رسیده است.

عملیات اجرایی شبستان و رواق‌های غربی با زیربنای کل 7415 مترمربع و با ظرفیت 9570 نفر نماز گذار از 65 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. این در حالی است که در حوزه هوشمند سازی نیز، تجهیزات اتاق فرمان مرکزی شامل سیستم روشنایی، صوت و تصویربرداری و سرمایش برای کل مسجد خریداری و نصب گردیده است. علاوه بر این؛ برای پخش مستقیم برنامه‌ها از شبکه سراسری صداوسیما فیبر نوری به مجموعه دفتر و مسجد انتقال‌یافته است.

اجرای کامل سیستم اطفاء حریق مسجد مطابق با استاندارد ملی، ساخت و تجهیز مهد آدینه، ساخت و تجهیز پست اختصاصی برق و نصب ژنراتور اضطراری، اتمام عملیات اجراء محراب غربی و معماری داخلی سه گنبد ازجمله گنبد اصلی و ساخت تمامی 47 درب اصلی مسجد و پنجره‌ها ازجمله اقدامات انجام‌شده تاکنون بوده است.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون استحکام بنای مسجد اظهار داشت؛ با توجه به نزدیکی مسجد به دریا و روان گرایی خاک بخصوص به هنگام جزر و مد و قرار گرفتن بندرعباس بر روی گسل، زیر بستر مسجد با سه روش جدید و با حفر 2100 گمانه از عمق 70/3 تا عمق 12 متر با تزریق بالغ‌بر 2000 تن سیمان تثبیت و تقویت‌شده است.

با همین رویکرد؛ اسکلت سازه در 23 بخش جداگانه طراحی و اجراشده تا در صورت وقوع حادثه احتمالی، خسارت به همه بخش‌های مسجد انتقال نیابد. اجراء دوپوسته دیواره پیرامونی مسجد بافاصله 75 سانتی‌متر از هم و بهره‌گیری از ستون‌هایی در ابعاد بزرگ و تقویت‌شده با ورق‌های 20 میلی‌متر دوبل و اجراء عرشه فولادی ضدزنگ از نکات برجسته طراحی و اجراء سازه در این مسجد می‌باشد.

مومن‌آبادی، مساحت کل زمین در حال حاضر را بالغ‌بر 120 هزار مترمربع اعلام کرد که مقدار حدود 20 هزار مترمربع از آن مربوط به زمینی است که از دولت برای مسجد واگذارشده بود و در حال حاضر شبستان‌ها و مجموعه فرهنگی و دفتری و مشاعات روی آن ساخته‌شده است.

مالکیت 94 هزار مترمربع از زمین صحن مسجد متعلق به شهرداری بندرعباس بوده که در اسفندماه سال 1392 در جلسه‌ای با حضور نماینده محترم ولی‌فقیه و سایر مسئولان ذی‌ربط مقرر می‌شود کل زمینی که تعدادی از ادارات استان یا خانه‌های سازمانی در آن مستقر بودند آزادسازی شده و به صحن مسجد تبدیل و مالکیت 30 درصد از آن یا آنچه روی آن ساخته‌شده به مسجد انتقال یابد. مراحل قانونی این کار پس از تصویب در شورای شهر و تائید فرمانداری انجام‌شده و کاربری زمین هم در کمیسیون ماده 5 از اداری و مسکونی به گردشگری، فرهنگی و خدماتی تغییر کاربری یافته است. 

مؤمن آبادی در پاسخ به سؤالی پیرامون جایگاه مسجد به لحاظ ظرفیت نمازگزار در صحن و شبستان اظهار داشت؛ در حال حاضر مسجد گوهرشاد که در جوار حرم مطهر ثامن‌الحجج واقع گردیده با هفت شبستان، ظرفیت پذیرش 7500 نفر نمازگزار را دارد. مطالعات انجام‌شده بر روی 28 مسجد مطرح جهان اسلام تا نیمه اول سال 1391 نشان می‌داد که ظرفیت هیچ‌کدام از مساجد مذکور به 15000 نفر در شبستان نمی‌رسد و بیشترین ظرفیت‌ها در صحن مساجد هم 160000 نفر بود. البته مسجدالحرام و مسجدالنبی که از اماکن زیارتی جهان اسلام‌اند هیچ‌گاه مورد مقایسه با مساجد نبوده‌اند؛ بنابراین؛ با توجه به ظرفیت بیش از 21500 نفری مسجد جامع در شبستان و فضای سرپوشیده و ظرفیت 170000 نفری در صحن و با احتساب خیابان‌های جنوبی، شمالی و شرقی با ظرفیت 80000 نفری مؤید جایگاه مسجد در کشور و جهان است. 

یکی دیگر از ویژگی‌های مسجد پیش‌بینی جاکفشی متناسب با ظرفیت 21500 نفری آن است. در حقیقت با تأکید بر سه اصل طهارت (فرش‌ها)، بهداشت و زیبایی، کفشداری‌های شرقی با ظرفیت بیش از 16000 جفت کفش ساخته و آماده قفسه‌بندی است اما متأسفانه طبقه همکف مناره‌ها فضایی برای 5500 جفت کفش طراحی‌شده بود که به دلیل توقف تخلیه صحن مسجد از آن‌ها موقتاً برای نصب تابلوهای برق، استفاده‌شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص برنامه‌های مدنظر برای صحن مسجد و پارکینگ گفت: احداث پارکینگ با ظرفیت قریب به 3 هزار دستگاه خودرو در دوطبقه که با خاک‌برداری 80 هزار مترمربع تا عمق 7 متر انجام خواهد شد.

احداث وضوخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی به تعداد 200 تا 250 چشمه پیرامون ورودی‌های پارکینگ‌ها از چهار خیابان اصلی، احداث واحدهای برق، تأسیسات و پشتیبانی مسجد، استفاده از آب‌نماها در صحن مسجد؛ که در نقاط مرکزی قرار می‌گیرند، (سیال، مواج و درعین‌حال شفاف‌ترین و روح‌بخش‌ترین عنصر طبیعی خواهند بود که زیبایی ویژه‌ای را به ارمغان می‌آورند).

مؤمن آبادی در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت سرمایشی مسجد اظهار داشت؛ در استان علاوه بر شرجی بودن، دمای هوا در تابستان تا 50 درجه هم می‌رسد. برای سرمایش مسجد مطالعات زیادی صورت گرفت و از تجربه جهان اسلام استفاده‌شده است.

ازاین‌رو؛ بهترین روش را در غیرمتمرکز کردن پکیج‌های سرمایشی با انتقال سرما از سقف و تهویه از جداره پیرامونی دیدیم. این روش علاوه بر اینکه امکان حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق و استهلاک دستگاه را ایجاد می‌کند، در فصل‌های مختلف هم متناسب با نیاز از آن‌ها استفاده خواهد شد.بحمدالله این روش در تابستان سال جاری به‌خوبی جواب داد و مردم راضی بودند؛ بنابراین؛ قریب به 50 دستگاه پکیج برای سه شبستان طراحی‌شده و در حال حاضر 21 دستگاه در فازهای 1 و 2 نصب گردیده است.

مؤمن آبادی در پاسخ به سؤالی پیرامون محل تأمین اعتبارات هزینه‌های مسجد و درصد مشارکت مردم و دولت در این بنای عظیم اظهار داشت؛ برای رعایت امانت دقیقاً 79/42 درصد از اعتبارات مسجد از محل فروش زمین (دارایی‌ها) 02/6 درصد کمک‌های دولت، حدود 92/1 درصد کمک‌های نهادها و کمتر از نیم درصد کمک‌های مردمی تأمین‌شده و 87/48 درصد هم با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حقیر و برخی همکاران مالی مسجد تأمین گردیده است. 

وی همچنین پیرامون کیفیت سیستم صوتی مسجد اظهار داشت؛ در این خصوص هم مطالعات زیادی انجام شد و با فراخوان ملی، شرکت‌های متولی این کار دعوت شدند و پس از بررسی‌های فراوان بهترین برند اروپایی که در حال حاضر در اکثر فضای عمومی ازجمله ورزشگاه‌های دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد، انتخاب، خریداری و مورداستفاده قرارگرفته است. 

ان‌شاءالله در نظر است با سپردن کار نگهداری و راهبری سیستم‌های صوتی، تصویری، برودتی و تأسیساتی و برقی مسجد به یک شرکت متخصص، بهره‌برداری از آن‌ها را ارتقا ء بدهیم.مؤمن آبادی در پاسخ به سؤالی پیرامون فلسفه استفاده حداقلی از ستون در این بنای عظیم اظهار داشت؛ تعدد ستون در بناهای مذهبی و مساجد باعث قطع ارتباط مخاطب با سخنران و مجری و بالعکس می‌شد و این نقاط کور، بهره‌برداری مفید از برنامه‌ها را هم به حداقل می‌رساند و از شکوه و عظمت بنا هم می‌کاهد؛ بنابراین؛ کاهش ستون‌ها و به حداقل رساندن آن‌ها در مسجد، به‌عنوان یک اصل مورد تأکید قرار گرفت.بر همین اساس سازه فلزی که این امکان را فراهم می‌کرد در دستور کار مشاور طراح قرار گرفت. لذا با افزایش فاصله ستون‌های زیر گنبد مرکزی که 36×36 متر است و بهره‌گیری از حداقل ستون در سایر قسمت‌ها تلاش شده تا نقاط کور به حداقل ممکن برسد. 

مؤمن آبادی در پاسخ به سؤالی در خصوص ادامه کار اجرائی مسجد اظهار داشت؛ با توجه به اتمام فازهای 1 و 2 برنامه زمان‌بندی برای ادامه عملیات اجرایی در دو فاز طراحی‌شده که ان‌شاءالله در صورت تأمین اعتبار به ترتیب برای تکمیل نمای بیرونی و رواق‌ها، نصب درب‌ها و پنجره‌ها، تکمیل پشت‌بام و تکمیل گنبدها و مناره‌ها در فاز سوم و تکمیل شبستان غربی در فاز چهارم اجراء خواهد شد و عملیات اجرای مقبره شهدای گمنام که از بخش‌های معنوی و باارزش مسجد است هم در حال  انجام است و ان‌شاءالله بر اساس برنامه با بهترین وجه ممکن به اتمام خواهد رسید.

همین‌طور؛ برنامه‌های اجرایی مدنظر برای صحن مسجد نیز در سه فاز شامل تخلیه صحن، گودبرداری و احداث پارکینگ‌ها در دوطبقه، احداث وضوخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی و پشتیبانی در 80 هزار مترمربع، احداث آب‌نماها، محوطه‌سازی و هم‌سطح کردن خیابان‌های پیرامونی دنبال خواهد شد. 

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین عاملی که باعث شد باوجود سختی‌های فراوان در اجرای این پروژه مقاومت کردید تا امروز شاهد این بنای مبارک باشیم اظهار داشت؛ این‌یکی از آرزوهای دیرینه‌ام بود که در مسیر اعتلای باورهای اعتقادیم قدمی بردارم.

در سال 1371 که به حج مشرف شده بودم نماز ظهر و عصر را به‌اتفاق چند نفر از دوستان در مسجدی کوچک و زیبا در ساحل جده ادا نمودیم. آنجا از خداوند خواستم که شرایطی به وجود بیاید که مسجدی کوچک اما زیبا در کشورم بسازم.

.این خواسته را در تمامی 25 سفر حج بعدازآن سال هم در مسجدالحرام و جوار مرقد نبی مکرم اسلام (ص) تکرار کردم از آن تاریخ تا امروز، شخصاً بالغ‌بر 3000 مستند نوشتاری و تصویری تهیه کردم روزهای پایانی سال 1390 بنا به دعوت و تقاضای حضرت آیت‌الله نعیم‌آبادی و همچنین حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی و حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی پس از طی سه دوره فراز و نشیب در مصلای بندرعباس برای پیگیری ساخت مصلا آن دعوت به همکاری شدم.برای پذیرش یا عدم پذیرش این کار ماه‌ها دغدغه داشتم و سرانجام در آذرماه 1390 پس از جلسه‌ای طولانی در تهران و متعاقب اعلام آمادگی، رسماً به‌عنوان نماینده شورای سیاست‌گذاری معرفی شدم. تا با تلاش مجدانه دوستان همکارم امروز شاهد بهره‌برداری از دو فاز مسجد جامع باشیم. 

مؤمن آبادی در پایان با یادآوری اینکه از صحن مسجد حدود 60،000 مترمربع و با صرف انرژی و هزینه زیاد از مسجد آزادسازی شده و وظیفه ما گرفتن زمین برای دستگاه‌های مستقر در صحن مسجد نبود اما با پیگیری‌های انجام‌شده یک قطعه زمین در بلوار امام حسین (ع) برای استقرار دستگاه‌ها اختصاص یافت. 

به‌رغم اینکه صحن مسجد برابر برنامه‌ریزی انجام‌شده می‌بایست طی سه مرحله و تا پایان سال 1393 تخلیه می‌شد متأسفانه به دلیل عدم همکاری مدیران وقت عملی نشد از مدیران فعلی می‌خواهم حال که مسجد به ملک خود نیاز دارد همت کنند و شخصاً پیگیر تخلیه صحن مسجد باشند تا صحن مسجد که به نام مبارک بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام (ره) نام‌گذاری شده هم به‌موازات کار مسجد ادامه یابد و آن‌ها هم در تکمیل این بنای عظیم نماز کشور سهمی داشته باشند. 

وی گفت: وظیفه خودم می‌دانم از همه عزیزانی که در خلق این بنای ماندگار درزمینهٔ مشاوره و طراحی، نظارت، اجراء، اداری مالی و مسئولان استانی و کشوری به‌ویژه حضرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی و پورمحمدی و حضرت آیت‌الله نعیم‌آبادی مردم خوب بندرعباس و صداوسیما و اصحاب رسانه که در انتقال عظمت این یادگار باشکوه انقلاب تلاش کردند تشکر می‌کنم.

وی خطاب به مردم و مسوولان گفت:نماز و مسجد را سیاسی نکنید.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها