یک کارشناس محیط زیست در گفت و گو با صبح ساحل:

هر روز از درختان شهر کم می شود


نویسنده: صدف محمودی

 

با یک رصد اجمالی در شهر بندرعباس و با چشم غیرمسلح به‌ راحتی می‌توان متوجه شد که هرروز از تعداد درختان شهر کاسته می‌شود به‌ویژه در بلوار امام خمینی که شاهراه اصلی شهر بندرعباس می‌باشد. 

در این خصوص با کارشناس محیط زیستی که در این سال‌ها درختان شهر را زیر نظر داشته است گفت‌وگویی داشتیم:

به گزارش صبح ساحل این کارشناس در خصوص کاهش درختان سطح شهر عنوان کرد: من علاقه زیادی به پیاده‌روی دارم به‌ویژه در بلوار امام خمینی از محدوده پارک شهر تا گلشهر در سال‌های اخیر به دلیل علاقه‌ام به درختان همیشه حتی تعداد آن‌ها را می‌شمارم.

در این محدوده در وسط جدول در بلوار که نخل کاشته‌اند و در اطراف آن در پیاده‌رو نیز درختان زیادی مانند ابریشم، اکالیپتوس، انجیر معابد و... وجود دارد؛ اما متأسفانه هر سری متوجه کاهش درختان می‌شوم، هر دفعه می‌بینم که از تعداد آن‌ها کاسته می‌شوند.

در بعضی از قسمت‌ها از هر سه چهار درخت یکی را قطع می‌کنند در بعضی قسمت‌ها نیز کل درختان منطقه از بین رفته است.

برای مثال رو به روی رستوران کاووکی که چند ماهی است در گلشهر افتتاح‌شده برای دیده شدن تابلوی آن چند درخت را کوتاه کرده‌اند.

علاوه بر نخل شهرداری درختان کنوکارپوس بسیاری در وسط خیابان‌ها کاشته است که هم همیشه‌ سبز هستند و هم نگهداری از آن‌ها آسان است به نظر می‌رسد این درختان به‌منظور جلوگیری از فقدان درختان قطع‌شده کاشته می‌شوند اما متأسفانه این نوع درختان آب‌های زیرزمینی را تخریب می‌کنند و گردافشانی آن‌ها آلرژی‌زاست.

اگر دقیق بخواهم بگویم درجاهای مانند رو به روی فروشگاه رفاه و اتکا، دوربرگردان اتوبوس‌رانی و پارکینگ امام‌زاده سید مظفر به‌منظور گسترش آن درختان را از بین برده‌اند.

نباید درختان را به بهانه‌های مختلف قطع کرد. شهرداری می‌تواند به چنین مراکزی مجوز قطع درخت ندهد.

علاوه بر قطع درختان اطراف درخت را آسفالت می‌کنند که خود خیانتی در حق این موجود زنده است.

درخت نیاز به نفس کشیدن دارد. آب کافی که به آن‌ها داده نمی‌شود حداقل باید حق داشته باشد از زمین تغذیه کند؛ اما بیچاره‌ها بااینکه هیچ‌یک از نیازهایشان برآورده نمی‌شود در کمال سکوت به حیاتشان ادامه می‌دهند!

در میدان یادبود نیز درختان بسیار زیبایی وجود داشت که میدان را کوچک کردند و گفته‌ها حاکی از آن است که به علت محدودیت‌های ترافیکی کل درختان آن منطقه را قطع خواهند کرد! جای تأسف است که میدانی به آن زیبایی به تلی از سیمان بدل شود.

در خیابان اتوتاج نیز در سه چهار ماه اخیر چند درخت را قطع کرده‌اند.

در گرمای شدید بندرعباس باید این شهر مملو از درخت باشد؛ اما متأسفانه هرروز همان‌هایی که قبلاً بودند را هم از میان می‌برند که جای بسی تأسف است.

 

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها