در گرامی داشت روز جهانی زن:

زنان تاثیر گذار استان را بشناسیم


نویسنده: صدف محمودی

 

استان هرمزگان از دیرباز تا امروز از بسیاری جهات مدیون زنان بسیاری ست، زنانی که برای آبادانی و پیشرفت این خاک با وجود فشارها  و محدودیت هایی که داشتند هرگز دست از تلاش نکشیدند و با قدرت تمام ایستادند.

به مناسب هشت مارس که روز جهانی زنان نامگذاری شده با برخی از زنان فعال استان آشنا می شویم.

 بانو مریم بهنام

شاید بتوان او را تاثیرگذارترین و مهم ترین بانوی استان هرمزگان نامید.  بانو بهنام که از خاندان بستکی‌های متولد بندرلنگه بود، در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی مدت‌‌ها در سمت‌های مختلف فرهنگی فعالیت داشت.  وی پس از انقلاب باوجوداینکه هیچ فعالیت سیاسی نداشت، مجبور به ترک کشور شد و در دوبی زندگی می‌کرد و به خاطر فعالیت‌های مستمر اجتماعی‌اش به‌ویژه در امور زنان برنده «جایزه بانوی امارات» سال ۲۰۱۰ شناخته شد.

مریم بهنام که در امارات متحده عربی زندگی می‌کرد  ۱۳ آذر ۱۳۹۳‏ در دوبی درگذشت.

برخی از فعالیت‌های مریم بهنام:

تأسیس اولین دبیرستان دخترانه بندرعباس

مسئول فعالیت‌های اجتماعی و خیریه بندرعباس

راه‌اندازی اولین سینمای بندرعباس

تأسیس موزه مردم‌شناسی بندرعباس

تأسیس مرکز هنرهای دستی بندرعباس

مسئول زیباسازی محیط بندرعباس به خاطر تغییرات در بافت شهری

مسئول بخش سمعی و بصری (اداره فرهنگ و هنر تهران)

مدیرکل فرهنگ و هنر هرمزگان

تبدیل بُرکه‌ها به مکان‌هایی برای اجرای تئاتر (با حمایت فرح پهلوی)

احداث کتابخانه در بستک

مدیرکل فرهنگ و هنر سیستان و بلوچستان

افتتاح مرکز رقص و آواز در سیستان و بلوچستان

تأسیس دانشکده هنرهای زیبا سیستان و بلوچستان

سرپرست بخش آموزش زبان فارسی در پاکستان (۱۹۶۴ میلادی  1343 خورشیدی)

مسئول مرکز فرهنگی ایران در پاکستان

انتصاب به‌عنوان مشاور فرهنگی و دریافت گذرنامه‌ی سیاسی

پیشنهاد و همکاری در تأسیس چندین کتابخانه و مرکز پژوهشی در لاهور

 دریافت نشان شجاعت به‌پاس حضور مفید در پاکستان در هنگام جنگ داخلی

 صدیقه کیوان

صدیقه کیوان مدیر اجرایی موسسه خیریه  ساحل خلیج فارس است، موسسه ای که با هدف حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تاسیس شده است.

او در این باره می گوید سال 90 بعد از بازنشستگی در بیمه سلامت به موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس به ریاست دکتر مولوی پیوستم و تمام فکرمان این بود که چکار کنیم اعتباری به دست بیاوریم و محل مناسبی برای درمان این کودکان بیابیم تا آنکه پیشنهاد فروش غذای خانگی را مطرح کرد.فکر نمی‌کرد این پیشنهادش باعث جمع‌آوری چند میلیون وجه نقد از فروش غذا گردد و بازارچه به نام خیرین زیر پرچم شناخته شد...

«پس از موافقت این پیشنهاد، دوستان و آشناییان را در منزل دعوت کردم و از آن‌ها خواستم در این موردنظر دهند که اکثرا رای بر عدم موفقیت دادند اما یکی از دوستانم که تا به امروز پا به‌پای این موسسه است من را تشویق و امیدوارم کرد که این پیشنهاد را عملی کنم».

وی به همراه یکی از دوستانش که در فضای سبز شهرداری بندرعباس فعالیت می‌کرد به دنبال مکانی مناسبی برای فروش محصولات غذای خانگی بود تا آنکه فضای باز بوستان غدیر (زیر پرچم) را انتخاب کرد و استارت راه‌اندازی اولین بازارچه در ساعت 16 تا 21، 27 بهمن‌ماه سال 90 با کمک 7 نفر از بانوان زده شد، در همان 5 ساعت از فروش غذای خانگی، 2 میلیون و 500 هزار تومان به دست آمد درحالی‌که ذخیره صندوق موسسه در حدود 200 هزار تومان بود.

«استقبال از غذاهای عرضه‌شده در غرفه‌ها به‌اندازه‌ای بود که عرضه مواد غذایی به‌صورت مجدد پخت و عرضه شد، هر فردی به‌اندازه وسع خود غذا ‌یا صنایع‌دستی درست می‌کند و دیگران نیز به‌قدر توانایی این اقلام را خریداری می‌کنند، اما همین قطره‌های کوچک جمع شده و در بسیاری موارد کمک شایانی به درمان کودکان سرطانی تحت پوشش این موسسه کرده است».

این بازارچه خیریه درگذر زمان در قشم، درگهان، خمیر، لنگه و کنگ و... برپا شد و در آینده نیز در تمام شهرستان‌ها برپا می‌شود.

 350 کودک سرطانی تحت پوشش موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس

با کمک خیران تا حدودی هزینه تأمین مکان مناسب درمان کودکان سرطانی فراهم شد و در همان روزها ساخت بیمارستان دوطبقه الحاقی کودکان بندرعباس در حال احداث بود که اعضای موسسه خیریه بعد از صحبت با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بیمارستان کودکان موافقت آن‌ها را برای ساخت یک طبقه دیگر با هزینه این موسسه برای کودکان سرطانی جلب کردند و دو سال بعد یعنی در سال 94 این بخش آنکولوژی در فضای 580 متری دارای 20 اتاق ایزوله، 2 سالن، اتاق بازی، تیم روان‌شناسی، مددکاری و مشاوره ... به بهره‌برداری رسید.

«از سال 89 که این موسسه فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدای راه‌اندازی بخش سرطان بیمارستان کودکان بندرعباس 30 نفر تحت پوشش خیریه بود که هم‌اینک به 350 بیمار رسیده است، در حال حاضر بیمارانی از استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، کرمان و بوشهر به این موسسه مراجعه می‌کنند».

 زینت دریایی

یکی از زنان موفق و مطرح استان هرمزگان قطعاً زینت دریایی است.

زنی که به گفته خودش از 11 سالگی وارد فعالیت‌های اجتماعی شده، 12 سالگی ازدواج کرده و و تا سن 18 سالگی 3 فرزند خود را به دنیا آورده و حالا که 50 سال از زندگیش می‌گذرد، تجربه‌های متفاوتی از به دنیا آوردن 2 هزار نوزاد تا عضویت در شورای شهر و فعالیت‌های محیط‌زیستی و کارآفرینی را از سر گذرانده است.

زینت دریایی که به خاله زینت معروف است و کتاب «در گرگ و میش راه» به خاطرات او پرداخته و فیلم مستند «زینت، یک روز به‌خصوص» بخش‌هایی از زندگیش را به تصویر کشیده، این روزها مشغول اداره باغ آیین‌های زینت است، باغی که به‌عنوان قطب گردشگری روستای سلخ جزیره قشم برای 500 نفر از اهالی این روستا کارآفرینی کرده است.

وی در خصوص برخی فعالیت هایش می گوید: روستای ما مدرسه راهنمایی نداشت و می‌دانستم دخترها چقدر به مدرسه نیاز دارند.

از سوی دیگر، بیمارستان نداشتیم و زائوهایی را دیده بودم که به دلیل یک خونریزی ساده و نبود اتاق عمل تا وقتی به بندرعباس برسند در قایق حال بسیار بدی داشتند و حتی بعضی از آن‌ها از دنیا رفتند.

آن زمان هم پیگیری مسایل خاص زنان بسیار کمتر از الان بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم به شورا بروم و خودم این کارها را پیگیری کنم. خوشبختانه در همان سال اول توانستم مجوز مدرسه راهنمایی و دبیرستان دخترانه را بگیرم، جاده آسفالت شد و اتفاقات خوبی با کمک دیگر اعضای شورا صورت گرفت.

 فرخنده پیشدادفر

فرخنده پیشدادفر بانوی هرمزگانی ست که سی و پنج سال از عمر خود را وقف ادبیات شفاهی زادگاهش درتوجان (منطقه ای واقع در پنجاه کیلومتری شرق بندرعباس) کرده است. او متولد 1328 می باشد و تاکنون هشت جلد کتاب با عنوان های افسانه های مردم ایران زمین در فرهنگ  مردم درتوجان (جلد یک تا چهار برای کودکان، جلد پنجم برای نوجوانان)، فرهنگ مردم درتوجان (جلد شش) و واژه ها در فرهنگ مردم درتوجان (جلد هفتم) و آزادگان و آیین جهانداری دارد. 

وی در این خصوص می گوید: سی و پنج سال روی فرهنگ منطقه ی درتوجان کار کرده ام افسانه های مردم آن منطقه را در شش جلد جمع آوری کردم و کتاب هفتمم فرهنگ لغت درتوجان است. این داستان ها و افسانه ها یا ضرب المثل ها را مردم شبانه روز به صورت شفاهی تکرار می کردند، من از پدر و مادرم و  یا دیگر افراد منطقه می شنیدنم و می نوشتم.

کتاب ها به دو گویش نوشته شده اند و مرجع خوبی برای دانش جویان و دانش آموزان  هستند  چرا که نگاه عمیق پژوهشی این کتاب ها باعث شده که هم مردم عادی و هم اهل علم بتوانند از آن ها استفاده کنند این کتاب ها بسیار مورد توجه قرار گرفت و  جوایز زیادی را کسب کرد.

مردم وقتی از روستا به شهر می آیند بخشی از هویت خود را فراموش می کنند ممکن است آنها بسیاری از لغتها را از خاطر ببرند  در این مدت بین مردم گذشته و حال فاصله افتاده بود این کتاب ها باعث شدکه این خلا پر شود.

همچنین پیش از نشر این کتب درتوجان آنطور که باید  شناخته شده نبود وخوشحالم که  باعث شناخت بیشتر این منطقه شدم. لغت نامه و ثبت کتبی آن بسیار مهم است هرجای استان هرمزگان دایره لغات خاص خودش را دارد در این استان حداقل 2000 روستا وجود دارد و باید همین قدر هم لغت نامه وجود داشته باشد که نیست.

 

 رقیه ذاکری

رقیه ذاکری زنی از اهالی شهرستان میناب است که به واسطه فعالیت‌هایش برای ایجاد اشتغال در استان هرمزگان، شهرت دارد.

 او جایزه کارآفرین برتر استان را از آن خود کرده و سازمانی مردم‌نهاد و زنانه با نام «زنان ساحل میناب» را در سال ۸۶ برای فائق آمدن بر شرایط زندگی خانوداگی‌اش راه‌اندازی کرد که تا به امروز ۶ هزار عضو دارد. از طریق همین سمن است که توانسته بر زندگی زنان دیگری در میناب نیز تأثیرگذار باشد.

اما این تنها فعالیت او نیست.

 تلاش برای ساماندهی کردن دستفروشان این شهرستان و همچنین ایجاد کارخانه‌ای از تولیدات محلی زنان میناب به نام «کلثوم و کاملیا» از دیگر فعالیت‌های خانم ذاکری است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها