بوئینگ در عمان هم تعلیق شد


نویسنده: سامیه طهورنیان

 

عمان فعلاً هواپیماهای بدون سرنشین  و خالی  را به هواپیمای بوئینگ 737 max ترجیح می‌دهد .

 اداره دولتی حمل و نقل عمومی عمان تصمیم دارد تا تمام هواپیماهای بوئینگ 737 MAX را به خارج از فرودگاه‌های کشور منتقل کند و آنها دوباره بازبینی کند.

و در حال حاضر تمامی این سری هواپیماها در حال تعلیق است.

این خبر پس از سقوط یک هواپیمای اتیوپیایی در صبح روز یکشنبه ، که در آن حادثه 157 نفر جان خود را در از دست دادند، به وقوع پیوست.

 این هواپیما سقوط کرده بوئینگ 737 MAX بود.

این هواپیمای مسافربری صبح روز یکشنبه با ۱۴۹ مسافر و ۸ خدمه، تنها ۶ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه آدیس آبابا در ساعت ۸:۴۴ دچار حادثه شده و در نزدیکی شهر بیسوفتو سقوط کرده است.

تمامی سرنشینان این هواپیما که از ۳۰ ملیت متفاوت بودند، کشته شدند. 

ماه اکتبر گذشته نیز نمونه مشابهی از همین هواپیما با ۱۸۹ سرنشین تنها ۱۳ دقیقه بعد از ترک فرودگاه جاکارتا، پایتخت اندونزی سقوط کرده بود.

از سوی دیگر چین نیز روز دوشنبه یعنی یک روز بعد از سقوط هواپیمای اتیوپی، اعلام کرد که پرواز حدود ۱۰۰ مدل جت بوئینگ خود از همین سری متوقف و تعلیق کرده است، رقمی که بیش از یک چهارم کل این هواپیماها در جهان را شامل می‌شود. 

سقوط هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی آخرین نمونه از این دست است.

ماه اکتبر سال گذشته نیز یک جت بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ متعلق به خطوط هوایی اندونزی ۱۳ دقیقه بعد از پرواز سقوط کرد و تمامی ۱۸۹ سرنشین آن کشته شدند.

جت ۷۳۷ مکس ۸ یکی از جدیدترین محصولات شرکت بوئینگ است که سال ۲۰۱۷ روانه بازار شد.

محمد بن ناصر الزعبی، رئیس اجرایی اداره امور عمومی هواپیمایی کشوری، به تایمز عمان گفت: «ایمنی زندگی مردم اولویت اول ما است. فضای هوایی عمان برای همه انواع هواپیماها و شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

فعلاً شرایط را اضطرای اعلام می‌کنیم و همه پروازهای بوئینگ را مجبور به فرود اضطراری می‌کنیم.

عمان ایر، مدت کوتاهی پس از اعلامیه مقامات هوایی، توقف عملیات خود را از هواپیماهای بوئینگ 737 مکس را اعلام کرد. بیانیه‌ای از عمان ایر گفت: براساس دستورالعمل‌های مربوط به مدیریت عمومی هواپیمایی، تمام پروازهای عمان ایر که توسط بوئینگ 737 MAX انجام می‌شود، در اسرع وقت به حالت تعلیق در خواهد آمد.

 ما در حال انجام دوباره برنامه ریزی لازم هستیم و به مهمانان ما در مورد لغو پروازها توصیه می‌کنیم.

هواپیمای عمان در حال حاضر پنج فروند هواپیمای بوئینگ 737 مجهز را در اختیار دارد. اولین بار در تاریخ 30 ژانویه 2018 تحویل داده شد. هواپیماهای بعدی در تاریخ 11 مارس، 13 ژوئن، 25 سپتامبر و 7 اکتبر سال گذشته تحویل داده شدند.

 این شرکت هواپیمایی عمانی از بوئینگ 737 MAX برای پروازهای طولانی مدت به جنوب شرق آسیا و اروپا استفاده می‌کند.

حتی در این زمینه، شرکت هواپیمایی که با عمان ایر در زمینه پروازهای 737 MAX همکاری می‌کند، اعلام کرده که تمامی پروازهای جدید را بر اساس دستورالعمل جدید عمان انجام می‌دهد و این سری پروازهای را به عمان تعلیق و هواییمای دیگری را جایگزین آن می‌کند.یکی از این شرکت ها، شرکت پروازهای خارجی دوبی است.

اما بیانیه بویینگ

بوئینگ در بیانیه‌ای گفت: «ایمنی یکی از اولویت‌های شرکت بوئینگ است و ما اعتماد کامل به ایمنی MAX داریم.» «ما متوجه ایم که  که سازمان‌های نظارتی و مشتریان ما تصمیمی اتخاذ کرده‌اند که معتقدند که در شرایط فعلی مناسب‌ترین راه حل آنها برای بازار و سیستم هوایی کشورشان است «تولیدکنندگان هواپیمای بوئینگ نیز گفته‌اند که پس از یک تصادف مرگبار هواپیمای Lion Air در 29 اکتبر 2018، نرم افزار هواپیماهای را ارتقاء داده‌اند.

 احتمال می رود که دلیل سقوط هواپیمای اتیوپی نیز همین باشد.

بوئینگ گفت: «برای چند ماه گذشته و پس از پرواز هواپیما 610، این شرکت در حال توسعه یک نرم افزار کنترل پرواز هواپیما 737 MAX است که برای ایجاد یک هواپیما بسیار ایمن  وحتی مطمئن تر از سری های قبلی  طراحی شده است.

« «این موارد به روز رسانی شامل قوانین کنترل پرواز،خود  MCAS (کنترل پرواز)، نمایش خلبان، دفترچه‌های عملیاتی و آموزش خدمه است.

 قانون کنترل پیشرفته پرواز شامل ورودی‌های زاویه حمله (AOA) و دیگر دستورالعمل هاست.

مقامات هواپیمایی کشورهای دیگر از جمله عمان، استرالیا، انگلیس، اندونزی، چین، مالزی و سنگاپور نیز هواپیماهای جدیدی را مستقر کرده‌اند و تا جواب نهایی اداره ایمنی هواپیماهای کشوری فعلاً بوئینگ را تعلیق می‌کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها