ناگفته‌های مدیرکل از وضعیت محیط زیست هرمزگان؛

اعتراض اهالی سوزا به فعالیت کارخانه‌های پودر ماهی



"کارخانه های پودرماهی در شهر سوزا  دارای دستگاه‌های بوسوز و بوگیر هستند ولی باز ساکنان آن منطقه علی‌رغم رعایت مسائل زیست محیطی این کارخانه ها ،از بوی نامطبوع  آنجا شاکی هستند ".

این مطلب را مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان بیان کرد و ادامه داد: "چند سال قبل این کارخانه ها به علت عدم رعایت استانداردهای بهداشتی و زیست محیطی  و همچنین عدم انجام تعهدات تعطیل شدند اما چند ماه بعد ،پس از  نصب دستگاه‌های بوسوز و بوگیر و...فعالیت خود را از سر گرفتند ".

به گفته حبیب مسیحی تازیانی ، در حالی که مسائل زیست محیطی از سوی این کارخانه ها رعایت می شود اما ساکنان سوزا و روستاهای اطراف همچنان به بوی نامطبوع ناشی از این واحدهای تولیدکننده پودر ماهی اعتراض دارند. بارها اعتراضات و گلایه های  خود را به گوش مسوولان رسانند. البته این اعتراضات مردمی  به 17 سال فعالیت این کارخانه ها می رسد و از هر طریقی صدای خود را به ارگانهای مربوطه رسانده‌اند. 

مسیحی تازیانی این را هم گفت که مجوز تاسیس این کارخانه ها بدون رعایت اصول زیست محیطی توسط منطقه آزاد صادر شده بود.این مقام مسوول از پیشنهاد این اداره کل به استانداری هرمزگان برای تغییر کاربری اراضی  این صنعت به گردشگری سخن گفت که بارها اعلام کردند این شهربه نوعی  گردشگری است و منطقه آزاد می تواند این کارخانه ها که در حال حاضر در بالای تپه مانندی مشرف به دریا قرار دارند را به  مکان دیگری انتقال و  آنجا را به مکان تفریحی تبدیل کند .

 ماجرای کلیپ ورود پساب نفتی به دریا در فضای مجازی

مدتی هست کلیپی در فضای مجازی با عنوان ورود مواد نفتی شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس به دریا، دست به دست می چرخد وکاربران هر کدام اظهار نظرهای مختلفی دارند که عده کثیری از این کاربران محیط زیست  هرمزگان و شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس مقصر این امر می دانند و شاکی هستند که کاری برای مهار آن انجام نمی دهند.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان که در روز جهانی زمین پاک در بین خبرنگاران حاضر شده بود ماجرای این کلیپ را مربوط به بارندگی هفته اول سال و مربوط به انبار شرکت پالایش و پخش فروارده های نفتی هرمزگان  دانست و گفت: تصویر منتشر شده از پلی در منطقه ویٍژه اقتصادی گرفته شده است و این پساب از پالایشگاه نفت نبود بلکه از انبار نفت شرکت پخش فراورده های نفتی به رودخانه فصلی در غرب استان وارد شده است.

مسیحی تازیانی افزود: بخشی از محتویات حوضچه‌ای که دچار سیل گرفتگی شده بود به رودخانه فصلی که  تا ساحل دریا شش کیلومتر است در مسیر بخشی از خاک و جداره های دیواره بتنی رودخانه  فصلی آلوده شدند که در حال پاکسازی است.

وی  با بیان اینکه بلافاصله پس از این حادثه گروهی از محیط زیست، پالایشگاه و صنایع غرب وارد عمل شدند وبا اقدام ها و تمهیدهای انجام شده مانند احداث سد بند خاکی و بکارگیری بوم های جاذب مواد نفتی بخشی از آلایندگی جمع آوری شد و عملیات جمع آوری بقیه مواد آلاینده نفتی همچنان ادامه دارد افزود: علت این رویداد سیل گرفتکی دستگاهی در انبار شرکت مذکور بود و هر چند این مواد آلاینده تا ساحل رسیده اند ولی وارد خلیج فارس نشده اند.مسیحی تازیانی از شکایت از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی هرمزگان سخن گفت و یادآور شد:  بخش حقوقی این اداره کل مستندهای لازم را جمع آوری کرده و شکایت از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی این استان را از طریق استانداری پیگیری می کنیم ودر صورت عدم رسیدن به نتیجه مناسب، از طریق دستگاه قضائی موضوع پیگیری خواهد شد.

 فارور جزیره ای بدون هتل

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به خبر احداث هتل در جزیره فارورکه  در همایش سرمایه گذاری در استان بیان شده بود ، واکنش نشان داد .مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور حدود ۱۰ روز قبل در برنامه ای تحت عنوان همایش فرصت های سرمایه گذاری در بندرعباس گفته بود: جزیره فارور را که خالی از سکنه است، به بزرگترین جزیره سیاحتی و‌ گردشگری با ۸ هتل و باند فرودگاه تبدیل می‌کنیم.

مسیحی تازیانی در این مورد اظهار داشت: جزیره فارور منطقه حفاظت شده است و مطالعه های طرح جامع و تفصلی هم ندارد بنابراین اجازه اجرای طرح های سرمایه گذاری مانند احداث هتل در آن داده نمی شودو معمولا از این طرح ها زیاد به محیط زیست می رسد که با ضوابط نمی خواند و از دستور کار خارج می شود.وی  تاکید کرد: طرح جامع گردشگری در حوزه جزایر در حال آماده سازی است و همه طرح ها باید بر اساس ضوابط دنبال شوند.این مقام مسوول افزود: لازمه اصلی اجرای طرح گردشگری در جزیره فارور، آمایش سرزمین و ارائه طرح جامع است و بدون آن، هر اقدامی غیرقانونی خواهد بود و محیط زیست با آن به صورت جدی برخورد می‌کند.

 وی ادامه داد: در همایش سرمایه‌گذاری عنوان‌هایی که لحاظ کردند تا لحظه آخر در اختیار ارگان‌ها قرار نگرفت، جاهایی که خط قرمزهای زیست‌محیطی دارد مخالفت قطعی خود را اعلام خواهیم کرد.مسیحی تازیانی ادامه داد: ما عضوی از کارگروه امور زیربنایی هستیم که ضرورت استقرار مسائل زیست‌محیطی را داریم، بر مبنای دستورالعمل‌ها تصمیماتی گرفته می‌شود، در طول سال با تعداد زیادی از طرح‌ها مخالفت می‌کنیم اما سیاست‌های کلان استان باید مطابق طرح آمایش استان تطبیق شود تا حفظ اراضی توسط همه ارگان‌ها صورت گیرد، ارگان‌های مجوز دهنده و اجرایی باید طبق این طرح پیش روند.

وی بیان کرد: در منطقه آزاد کیش مطالعاتی دارد صورت می‌گیرد و تاکنون به علت موارد زیست‌محیطی اجرایی نشده است، اگر قرار باشد بر اساس طرح جامع طرح‌های گردشگری صورت گیرد، گردشگری جامع خواهد بود و به‌صورت متمرکز امکان‌پذیر نیست، از این طرح‌ها بسیار ارائه می‌شود که مورد مخالفت محیط‌زیست قرار می‌گیرد و از دستور کار خارج می‌شود.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ابراز کرد: برای موضوع تله‌کابین از بندر لافت به قشم ضابطه‌ای در قوانین نداریم، اما برای این مورد باید مجوزهای لازم را از محیط‌زیست بگیرند و ما باید بررسی کنیم.

 فروش  خاکهای رنگ شده  به جای خاکهای اصلی هرمز

"باید از انتقال خاک‌های رنگی هرمز جلوگیری شود، بخشی از این خاک‌های رنگی، خاک‌های ساخته شده با مواد رنگی است و به‌عنوان خاک هرمز می‌فروشند که البته جایگزین خوبی برای ارائه نمادینی از خاک هرمز است“. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان این مطلب  گفت:  کنترل خروج خاک های رنگی در جزیره کار پیچیده ای نیست بخشداری جزیره هرمز به راحتی می تواند از فروش و خروج خاک این جزیره جلوگیری کند و این کار در بندرگاه قابل انجام است.

مسیحی تازیانی ابراز کرد:رعایت ملاحظات زیست محیطی در جزیره هرمز در بخش گردشگری را مد نظر داریم و در فصل لانه سازی و تخم گذاری لاک پشت ها ورود گردشگران با محدودیت روبرو خواهد شد.

 زیست‌محیطی هجوم ملخ‌ها

مدیرکل حاظت محیط زیست استان  با اشاره به آثار زیست‌محیطی هجوم ملخ‌ها به استان گفت: سم پاشی هایی که با هدف مبارزه با ملخ صحرایی در مناطق طبیعی انجام می شود می تواند خطر بیشتری از خود این آفت برای طبیعت داشته باشد.

مسیحی تازیانی  تاکید کرد:آثار ناشی از سم پاشی در محیط طبیعی در هنگام مبارزه با آفت ملخ صحرایی باید مد نظر مسوولان و متولیان باشد. وی ادامه داد: اما با بکار گیری روش های طبیعی می توان از تهدید ملخ ها فرصت ساخت زیر ا این حشره منبعی غنی از پروتئین است که غذای مناسبی برای طیور و برخی پستانداران به شمار می رود.

مسیحی تازیانی  انتخاب روش مبارزه با آفت ملخ صحرایی از وظایف جهاد کشاورزی دانست و افزود: جهت رصد آثار زیست‌محیطی هجوم ملخ‌ها به استان در حال تهیه گزارش‌هایی هستیم  و در آینده‌ای نزدیک گزارشی به استانداری ارائه می‌دهیم که چه آسیب‌هایی در مناطق تحت مدیریت ما اتفاق افتاده است، باید بررسی شود و ببینیم چطور می‌شود از این مسئله به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

 تولید روزانه هزار و ۲۵۰ تن تولید زباله در استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در ادامه سخنان به  تولید  روزانه 794 تن پسماند شهری،460 تن پسماند روستایی ، 2 هزار و 200 تن پسماند صنعتی، 316 تن پسماند ویژه و 2 هزار و 600 کیلوگرم پسماند عفونی در این استان خبر داد و گفت: با توجه به میزان پسماندی که در استان تولید می‌شود روزانه هزار و ۲۵۰ تن تولید زباله داریم که تلاش می‌شود پایش‌های مستمر و مدیریت‌های صحیحی درجاهایی که پسمانده ویژه تولید می‌شود داشته باشیم.

وی یادآور شد: از20  بیمارستان سطح استان هرمزگان 18 مرکز به سیستم هیدروکلاو مجهرز بوده اند و در شهرستان ابوموسی تنها به سیستم زباله سوز ( حجم حداقلی پسماند عفونی دراین  شهر ستان )مجهزمی باشد ودر خصوص پسماند های عفونی  بیمارستان کودکان بندرعباس جهت بی خطرسازی  به بیمارستان شهید محمدی منتقل می شود. 

مسیحی تازیانی خاطرنشان کرد : اداره کل حفاظت محیط زیست استان هر کوتاهی در خصوص پسماندهای پزشکی به شدت برخورد خواهد کرد .

وی تصریح کرد: سال گذشته کلنگ احداث اولین جایگاه پسماند ویژه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در غرب بندرعباس به زمین زده شد تا از خروج آن به سایر استان ها جلوگیری شود.

مسیحی تازیانی  از جلسات مدیریت پسماندها درشهرها گفت: در شهرها با ریاست فرمانداران به‌صورت میانگین سه جلسه برای مدیریت پسماندشان صورت گرفته، تا کنون در  شهرهای بندرلنگه، بستک و بندرکنگ سلول دفع پسماندهای عادی شروع شده و تلاش ما این است تا تمام پسماندها پس از تفکیک به صورت اصولی دفع شود.وی خاطرنشان ساخت: امسال یکی از برنامه‌های اصلی ما برای مدیریت پسماند این است که تأکیدات لازم توسط برای اجرای طرح دفع اصولی پسماندها انجام شود و برای برنامه زمان‌بندی شده پیگیری شود.

 استفاده از  پساب آب‌شیرین‌کن

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه  اخیراً محیط‌زیست موافقت صنعتی را انجام داد که از پساب آب‌شیرین‌کن استفاده کند تا حجم کمتری به دریا انتقال یابد گفت: بنابراین سازمان محیط‌زیست در مسئله آثار آب‌شیرین‌کن اقداماتی انجام داده که آسیب کمتری به طبیعت برسد، حتی اگر این صنعت هم شکل نگیرد تمهیداتی شکل گرفته که باعث می‌شود آثار مخرب زیست‌محیطی کاهش یابد.مسیحی تازیانی در خصوص آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی بندرعباس افزود: برخلاف آنچه در رسانه ها بیان می شود این آب شیرین کن 450 هزار متر مکعبی است.

وی اضافه کرد: دستورکار حفاظت زیست محیطی طرح هم بر عهده مجموعه مالک و بهره بردار آب شیرین کن بزرگ بندرعباس است که باید آنرا اجرا کنند.وی بیان داشت: در همین راستا مجوز احداث یک واحد صنعتی در زمینه تولید شیشه که از پساب آب شیرین کن بزرگ بندرعباس برای تولید خود استفاده می کند صادر شده است.مسیحی تازیانی بیان داشت: اگر این مجموعه صنعتی همزمان با آب شیرین کن بزرگ بندرعباس راه اندازی نشود تمهیدهای لازم برای کاهش دغدغه های زیست محیطی اندیشیده شده است.

 حفظ تنوع زیستی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه  شعار امسال سازمان حفاظت از محیط‌زیست، حفظ تنوع زیستی است گفت:پاک‌سازی ساحل با کمک شرکت‌ها و ان جی او ها، همایش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، مراسم زمین پاک جهت تجلیل از کسانی که در مسائل زیست‌محیطی کارها شاخص انجام داده‌اند، آموزش جوامع محلی در مناطق حفاظت‌شده برای کاهش پسماند در این مناطق، مسابقات نقاشی، حضور سمن‌ها در مدارس برای ترویج فرهنگ زیست‌محیطی، تجلیل از رفته گران شهرداری، ازجمله برنامه‌های این روز بود. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها