دبیر اجرایی خانه کشاورز استان هرمزگان در گفت و گو با صبح ساحل:

بلاتکلیفی 400میلیارد سرمایه خرما/هجوم ملخ‌ها بدترین آفت بخش کشاورزی



 

مشکلات بخش کشاورزی استان از دهه‌ها پیش همچنان به قوت خود باقی است. 

گویا فریادهای جامعه کشاورزی هرمزگان شنیده نمی‌شود و اقدامی عملی برای برطرف کردن آن صورت نمی‌گیرد. جامعه کشاورزی از رسانه‌های استان نیز گلایه‌مند است و دبیر اجرایی خانه کشاورز استان معتقد است رسانه‌های استان تنها صدای مدیران را انعکاس می‌دهند.

جوادی: به رسانه‌های استان انتقاد دارم

 

ابوطالب جوادی در گفتگوی اختصاصی با صبح ساحل با انتقاد از رسانه‌های استان گفت: معمولاً رسانه‌ها چشم و گوش مردم و دستگاه‌های اجرایی هستند.

انتظار مردم از رسانه‌ها ردیابی انجام امور، دیدبانی نقایص و عملکردهای مطلوبی است که در جامعه صورت می‌گیرد. ما به سهم خود در حد وظیفه‌ای که داریم بهره‌برداری‌های لازم و مطلوب از رسانه‌ها به نفع مردم، جامعه و محیط تولید انجام می‌دهیم و خوشحال هستیم با جامعه رسانه ارتباط مستمر و بهره‌مند داریم اما آنچه موردانتقاد است پوشش سلیقه‌ای مطالب توسط رسانه‌های استان است بطوریکه اظهارات مدیران در جلسات پوشش رسانه‌ای داده می‌شود اما اظهارات معتمدین مردم و اهل نظر هیچ انعکاسی داده نمی‌شود درحالی‌که مردم انتظار دارند انعکاس مردمی این جلسات را ببیند.

این موضوع در مورد همه رسانه‌های صوتی، تصویری و مکتوب استان وجود دارد.

هجوم ملخ‌ها بدترین آفت بخش کشاورزی

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان درباره هجوم ملخ‌ها به استان گفت: در خصوص هجوم ملخ و دیدبانی که پیرامون دفع و مبارزه با ملخ صورت می‌گیرد، ارتباط تنگاتنگی با سازمان جهاد کشاورزی داریم. این سازمان در معاونت باغبانی و زراعت ستادی برای مبارزه با هجوم مخرب ملخ‌ها تشکیل داده است.

وی حمله ملخ‌ها را بدترین، شدیدترین و خطرناک‌ترین آفتی دانسته که مزارع و باغات را تهدید می‌کند و بیان کرد: با هجوم ملخ‌ها باغات به‌طور صد درصد از بین می‌رود بطوریکه کشاورزی منطقه را به مدت 3 الی 4 سال به تأخیر می‌اندازد. به همین دلیل سازمان جهاد کشاورزی به‌خوبی این موضوع را دنبال می‌کند.

وی افزود: بر اساس اظهارات دکتر ترابی معاونت باغبانی و زراعت استان، هجوم ملخ‌ها در 760 هزار هکتار ردیابی و شناسایی‌شده است که در مساحت 33 هزار هکتار با اصل ملخ و پوره آن مبارزه شده و در بیش از 72 نقطه استان ملخ ریزش داشته که بلافاصله مبارزه شده و قریب به 96 درصد آن از بین رفته است.جوادی با اعلام اینکه هجوم ملخ‌ها تاکنون خسارتی به کشاورزی استان وارد نکرده است، گفت: حمله ملخ‌ها در مناطق حاجی‌آباد و رودان بیشتر از سایر نقاط استان بوده است. بارندگی‌های اخیر شرایط خوبی برای هجوم و ریزش ملخ‌ها ایجاد کرد زیرا بارندگی زمینه را برای تخم‌ریزی ملخ و تولید پوره مهیا می‌کند. بهترین راه برای مبارزه با ملخ‌ها سم‌پاشی هوایی و زمینی و خندق زدن پوره و بار دادن آن است. وی اطمینان خاطر داد که این سم‌پاشی‌ها بر محصولات کشاورزی اثر نداشته و بسیار خوب و مؤثر است.

افزایش سفره‌های آب زیرزمینی  در بارندگی‌های اخیر

جوادی درباره خسارت بارندگی‌های اخیر به بخش کشاورزی استان گفت: بارندگی از نعمت‌های بزرگ الهی است اگر خسارتی هم وارد شده است طوری جبران خواهد شد که منفعت بارندگی خیلی بیشتر خواهد بود. طی ارتباط با برخی کشاورزان و مطالعه روی چاه‌های غیر عمیق به نظر می‌رسد بارندگی در بهبود سفره‌های آب زیرزمینی اثر قابل‌ملاحظه‌ای داشته است بطوریکه در رضوان حجم آب زیرزمینی 2 الی 3 متر و در شمیل و حاجی‌آباد، دشت آشکارا و فارغان بین 5 تا 6 متر افزایش داشته است البته اداره آب و منطقه‌ای استان در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

منطقه بندی؛ راه‌حل آب مجازی

بسیاری از کشورها سیاست آب مجازی را در امر کشاورزی بکار می‌گیرند یعنی با مطالعه حجم آب بکار رفته در محصولات کشاورزی ارزش اقتصادی تولید محصول را بررسی می‌کنند و درصورتی‌که تولید این محصول به‌صرفه نباشد اقدام به واردات محصول موردنظر می‌کنند تا ضمن حفظ ارزش اقتصادی، سفره‌های آب‌های زیرزمینی نیز حفظ شوند. با توجه به خشکسالی و مشکلات کم‌آبی استان باید این موضوع در دستور کار مسئولان قرار گیرد؛ اما یکی از مشکلات در این زمینه متقاعد کردن کشاورزانی است که دهه‌ها اقدام به کشت سنتی برخی محصولات می‌کنند.جوادی دراین‌باره گفت: به‌طورکلی هر تصمیمی که درزمینه‌ی بهبود انجام کار گرفته می‌شود اصولاً باید تبدیل منطقه‌ای صورت گیرد؛ یعنی ابتدا در یک منطقه این کار صورت گیرد و درصورتی‌که نتیجه مطلوب حاصل شد به سایر نقاط استان نیز تسری پیدا کند؛ اما اگر یکباره این اقدام صورت گیرد شدنی نیست.

خرید ناعادلانه خرما از کشاورزان

افزایش قیمت خرما در آستانه ماه رمضان به یکی از نگرانی مصرف‌کنندگان تبدیل‌شده، آن‌هم در استانی که خود یکی از تولیدکنندگان بزرگ خرمای کشور است

دبیر اجرایی خانه کشاورز دراین‌باره گفت: به‌جز خرمای پیارم قیمت این محصول برای کشاورزان افزایشی نداشته است. تولید پیارم نیز در مجموعه تولید خرما مقدار قابل‌ملاحظه‌ای نیست. تولید خرمای استان بیش از 140 هزار تن است که سهم خرمای پیارم کمتر از 10 هزار تن می‌باشد. برای دیگر ارقام خرما هیچ تصمیمی گرفته نشده است. قیمت‌هایی که روی این ارقام خرما گذاشته و معامله می‌شوند و گاها به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنند شاید یک بستم قیمت باشد.

این مقام مسوول گفت: خرمای تولیدی باغ خود را به اتحادیه تعاونی روستایی کیلویی 2500 تومان فروختم و الآن همان خرما را کیلویی 12500 خریداری می‌کنم و این عادلانه نیست و باید چاره‌اندیشی شود تا با کارشناسی برای این محصول بازاریابی و بسته‌بندی مناسبی صورت گیرد.

بلاتکلیفی بیش از 400 میلیارد سرمایه در استان

وی به مقایسه تولید خرمای خوزستان و هرمزگان پرداخت و گفت: خوزستان با تولید 220 هزار تن خرما، بیش از 80 هزار تن تولید خرمای بیشتری نسبت هرمزگان دارد که برای فروش و بسته‌بندی آن تعیین تکلیف شده است اما متأسفانه در هرمزگان هیچ حرکت مناسب و کار اصولی صورت نگرفته است درحالی‌که انجام این کار الزامی است زیرا 140 هزار تن خرما با قیمت ناعادلانه کیلویی 2500 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که ارزشی بیش از 400 میلیارد تومان دارد که تنها ده درصد از این میزان مصرف خرمای تولیدی استان می‌باشد که این حجم سرمایه همچنان بلاتکلیف است.

تولید خرمای استان زمین‌گیر است

جوادی دبیر اجرایی خانه کشاورز درباره برنامه سال 98 تولید خرمای استان گفت: هنوز برای سال 98 برنامه خاصی اعلام‌نشده است درحالی‌که الآن وقت مناسبی برای تعیین تکلیف خرماهای هرمزگان است زیرا نخلستان‌ها از یک ماه پیش گردپاشی شده و اکنون می‌توانند زمینه مناسبی برای فروش و بازاریابی محصولات فراهم کنند.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان مولد هستند نه صنعتگر، افزود: اگر بازار تولید ارزش بیشتری پیدا کند می‌توان تولید بیشتری انجام داد. می‌توانیم همین خرما را تا 10 برابر بیشتر تولید کنیم اما تولید ما زمین‌گیر است و توجه لازم صورت نمی‌گیرد.

پیش‌خرید خرما توسط دلالان

در برخی خبرها به پیش‌خرید خرمای استان توسط دلالان اشاره‌شده بود درحالی‌که این محصولات هنوز به بار ننشسته است. صحت این موضوع را از دبیر اجرایی خانه کشاورز جویا شدیم. 

وی ضمن تأیید این موضوع گفت: چیز عجیبی نیست و در مورد همه محصولات کشاورزی کشور این عمل صورت می‌گیرد. چون کشاورزان نیاز به پول و نقدینگی دارند و از سر ناچاری محصولات خود را پیش‌فروش می‌کنند.

جوادی درباره احتمال افزایش قیمت خرما گفت: قطعاً قیمت خرما افزایش پیدا می‌کند اما کشاورزان هیچ سهمی ندارند و تنها سود برای دلال‌هایی است که به قیمت ارزان خریداری و انبار می‌کنند.

کم‌لطفی بانک‌ها به کشاورزان استان

وی با گلایه از کم‌لطفی‌هایی که درزمینهٔ کمک مالی به کشاورزان صورت می‌گیرد گفت: بانک‌ها نسبت به دادن تسهیلات به کشاورزان ناخن‌خشکی می‌کنند و تسهیلات را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند اما وصول تسهیلات با بی‌رحمی صورت می‌گیرد. همچنین مصوباتی که در مراجع قانونی و اجرایی مصوب می‌شود را ابلاغ نمی‌کنند؛ اما آمدن دکتر جان نجاتی مدیر شعب بانک کشاورزی استان موجب کمک به جامعه کشاورزی و دادن تسهیلات به آن‌ها شده است و در زمینه وصول‌ها نیز مراعات لازم را انجام می‌دهند.

لزوم احداث پایانه فروش محصولات کشاورزی در هرمزگان

جوادی در بخشی از سخنان بر لزوم احداث پایانه فروش محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: دکتر همتی استاندار هرمزگان درزمینهٔ تأسیس و احداث پایانه فروش علاقه‌مند است و توصیه‌های لازم درباره احداث این پایانه را در جلسات مختلف انجام می‌دهد اما شناختی درزمینهٔ چگونگی تأسیس این پایانه وجود ندارد زیرا هیئت مؤسسی در این مورد انتخاب و تشکیل نشده است. حتی طرح تأسیس پایانه مشخص نشده است درحالی‌که بهترین راه برای فروش محصولات احداث پایانه است.

وی درباره کارکرد این پایانه گفت: باید پایانه واسطه خریدوفروش محصولات کشاورزی شود. مشتری نباید برای خرید محصول به کشاورز مراجعه کند. در این پایانه کشاورز محصول خود را عرضه کرده و با ذکر قیمت رسید خود را تحویل می‌گیرد و این پایانه است که نقش خود را درزمینهی فروش محصولات کشاورزی در هرجایی چه بازار داخل کشور و یا بازار کشورهای هدف ایفا می‌کند.

 

وی به جمعیت چهار میلیون و پانصدهزارنفری کشاورز صاحب نسق اشاره کرد و گفت: دولت به چهار میلیون و پانصد هزار نفر حقوق می‌دهد به همین تعداد کشاورز در کشور وجود دارد که حقوق‌بگیر نیستند و تولید ثروت می‌کنند. دولت همان‌طور که درزمینه‌ی حفظ حقوق کارمندان خود حرکت‌های لازم را انجام داده و به بداخلاقی‌های آن‌ها جواب می‌دهد باید ‌به خوش‌اخلاقی‌های کشاورزان نیز جواب دهد.

 

جوادی در پایان افزود: دولت نباید سرنوشت کشاورزان را انکار کند زیرا درآمد جامعه کشاورزی صرف غذای کشور می‌شود و تنها مرجعی است که همیشه یار اقتصاد مقاومتی بوده و رونق تولید بر اساس اظهارات مقام معظم رهبری را پشتیبانی می‌کند بطوریکه در بخش کشاورزی تولید کار 20 برابر صنعت و معدن است یعنی اگر ده میلیارد تومان در کشاورزی سرمایه‌گذاری شود 20 برابر صنعت و معدن تولید دارد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها