سهم دانش آموزان بشاگرد : نیسـان، جاده خراب، خطر مرگ



خودروی مدارس بازهم در بشاگرد باعث مصدومیت دانش‌آموزان شد.

خودروی (نیسان) که صبح یکشنبه گذشته، 12 نفر از دختران مقطع متوسطه از روستای «سگرکن» در دهستان گافر و پارامون شهرستان بشاگرد به مدرسه‌ای در روستای «سیت و ماستی» انتقال میداد به علت عدم توجه به جلو توسط راننده با تیر برق برخورد و از جاده خارج شد.بر این حادثه 3 نفر دانش‌آموز بر اثر جراحات وارده به بیمارستان سردشت منتقل شدند که در همان روز مجروحان به‌صورت سرپایی درمان و راهی منزل شدند.

سالهای سال است که بشاگردی‌ها در ایام مدارس شاهد چنین حادثه‌های هستند و خانواده‌های دانش‌آموزان همیشه استرس این را دارند که مبادا برای فرزندانشان اتفاقی بیافتد. 

در بررسی‌های علت این حادثه‌ها مشخص‌شده است علاوه بر مقصر بودن راننده‌های وسیله نقلیه، علت اصلی آن برمی‌گردد به عدم راه ارتباطی نامناسب بین روستاها و...

شهرستان بشاگرد جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته در کشور است که ۸۰ درصد راه‌های آن خاکی و صعب‌العبور است و در طول این سالها با تلاش همه مدیران شهرستانی و استانی در نبود اعتبارات کافی و مناسب وضعیت راه‌ها منطقه بهبود نیافته است.

در این بین دانش‌آموزان به‌عنوان قشر آسیب‌پذیر، به‌ناچار هرروز کیلومترها برای تحصیل راهی مدارس می‌شوند و آنهم به‌اجبار با خودروی نیسان که به گفته مسئولان آن منطقه، تنها خودروی که می‌تواند این مسیرهای خاکی و صعب‌العبور را طی کند.

 جمع‌آوری سرویس‌های روستا

به گفته رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش هرمزگان، مقرر است در مهرماه امسال با راه اندازی خوابگاه، تمامی سرویس‌های روستا مرکزی جمع‌آوری شود.

نعمت روز پیکر بیان داشت: از آنجایی‌که آموزشگاه متوسطه اول روستای «سیت و ماستی» در حال حاضر به‌صورت روزانه فعالیت دارد، دانش‌آموزان ناگزیر به استفاده از سرویس‌های روستا مرکزی برای جابجایی هستند. 

اگرچه موضوع جابه‌جایی دانش‌آموزان در حیطه وظایف آموزش‌وپرورش نیست اما به‌منظور رفع مشکل و دغدغه اولیا و دانش‌آموزان، آموزش‌وپرورش هرمزگان با بهره‌گیری از همه ظرفیتهای خود و رایزنی‌های صورت گرفته با شرکت نفت فلات قاره، احداث خوابگاه را در دست اجرا دارد که اول مهر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و تمامی سرویس‌های روستا مرکزی جمع‌آوری خواهد شد. وی این را گفت: در بخش «گافر و پاراموند» نیز با توجه به نبود مرکز شبانه‌روزی، ساخت یک مرکز شبانه‌روزی پسرانه در روستای گرهون با مشارکت کمیته امداد و یک مرکز شبانه‌روزی دخترانه در مرکز بخش روستای درنگ مدو، در حال احداث است که با راه‌اندازی این سه شبانه‌روزی، همه‌ی سرویس‌های روستا مرکزی در شهرستان بشاگرد که مدارس آن پراکندگی دارند و دارای روستاهای سخت گذر است، جمع‌آوری خواهد شد.

 نبود راه ارتباطی بزرگترین مشکل بشاگرد

 بزرگترین مشکل فعلی شهرستان بشاگرد نبود راه ارتباطی است، امروزه وجود راه‌های مناسب در هر شهر و منطقه‌ای زیربنای توسعه و پیشرفت و آبادانی را در آن منطقه فراهم می‌کند که در صورت نبود و یا نامناسب بودن راه‌ها توسعه و پیشرفت را از منطقه سلب می‌کند. 

بشاگرد بعد از تبدیل‌شدن به شهرستان و تلاش بی‌وقفه مدیران برای حل مشکلات، هنوز دارای راه‌های خاکی و صعب‌العبور زیادی است که با کوچک‌ترین بارندگی اقدامات انجام‌شده مسئولان را از بین می‌برد.

تمام راه‌ها اکثر خاکی هستند و در این دولت هزینه‌های میلیاردی صرف آب و برق و راه شده است ولی هنوز مشکلات به تا توجه به پراکندگی زندگی ساکنان آنجا، مرتفع نشده است و هرازگاهی خبر از مرگ هم‌وطنی را می‌شنویم که در اثر نرسیدن به مرکز درمانی جان خود را ازدست‌داده است.عباس رجبی پور معاون فرماندار شهرستان بشاگرد با صحه گذاشتن بر اینکه مشکلات موجود در این بخش سال‌هاست که مردم را دچار مشکل کرده که مهم‌ترین آن نبود راه مناسب روستایی آسفالته است گفت: روستاها به‌خصوص در بخش دهستان گافر و پارامون اکثر فاقد جاده آسفالت هستند لذا خانه‌های اکثر روستاییان کپری بوده و به دلیل بعد مسافت و نبود جاده هموار امکان حمل مصالح و ساخت خانه به‌سختی امکان‌پذیر است.

وی افزود: مصالح خوب در این منطقه نداریم و به‌اجبار باید مصالح را با وسیله نقلیه چندین برابر قیمت به اینجا بیاوریم کامیونی که در مناطق دیگر مصالح را با 200 هزار تومان نقل‌وانتقال می‌دهد ولی برای آوردن این مصالح به بشاگرد از میناب یک‌میلیون و 200 هزار تومان اخذ می‌کنند...

رجبی پور اولویت اصلی استاندار هرمزگان را توسعه زیرساخت راه‌سازی بیان کرد و از بهره‌برداری سه مدرسه و همچنین خوابگاه دختران و پسران از مهرماه امسال خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این مدارس و خوابگاه مشکلات دانش‌آموزان حل خواهد شد و این‌ها پنجشنبه و جمعه‌ها می‌توانند به منزل برگردند.

این حادثه هم به خیر گذشت...

 البته در سالیان سال این اتفاقات و واژگونی خودرو، جان دانش‌آموزان را به خطر انداخته است حتی در سال 95، یک دانش‌آموز بر اثر واژگونی خودروی نیسان (خودروی مدرسه) فوت شد.

امیدواریم در آینده خیلی نزدیک، شاهد خبر بهره‌برداری از راه‌های آسفالته و عبور و مرور آسان هم‌وطنمان در بشاگرد باشیم همچنین با توسعه زیرساختهای مناسب و همچنین سایر الزامات که در برنامه‌های آموزش‌وپرورش است، امکان استفاده از خودروهای مناسب و استاندارد برای جابجایی همه‌ی دانش‌آموزان مناطق روستایی فراهم شود.

این شهرستان در 300 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع‌شده است. لازم به ذکر است، جادههای روستایی شهرستان بشاگرد صعب‌العبور بود و نمیتوان از مینیبوس جهت جابه‌جایی دانش‌آموزان استفاده کرد این در حالی است که طبق قانون استفاده از خودروهای غیر سواری برای سرویس دانشآموزان مورد تائید آموزش‌وپرورش نیست.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها