مریخ در دوبی


نویسنده: سامیه طهورنیان

مقامات امارات متحده عربی در سال 2017 اعلام کردند که در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک شهر مریخی به وسعت حدود ۲ میلیون مترمربع هستند.
دبی، بزرگ‌ترین شهر کشور امارات متحده عربی است و طی چند دهه گذشته به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل‌شده است. برخی از بزرگ‌ترین و جالب‌توجه‌ترین سازه‌ها و ساختمان‌ها در این شهر ساخته‌شده است.
هم‌اکنون امارات متحده عربی، برای ساخت یک شهر مریخی که وسعتش را حدود ۲ میلیون مترمربع (۹.۱ میلیون فوت مربع) اعلام کرده است، در حال برنامه‌ریزی است.


 این شهر که شهر علمی مریخ (Mars Science City) نام خواهد گرفت، آزمایشگاه‌های مختلفی را در خود جای خواهد داد که تا جای ممکن شرایط مریخ را شبیه‌سازی می‌کنند.
 گروه سازنده این شهر، در نظر دارند که در ساخت این شهر مریخی از تکنیک‌های چاپ سه‌بعدی و عایق‌های مخصوص پرتوهای کیهانی و حرارتی برای شبیه‌سازی محیط ناسازگار و دشوار سیارهٔ سرخ بهره ببرند.


  علاوه بر آزمایشگاه‌ها، شهر مریخی دبی، این شهر یک موزه فضایی نیز دارد. درواقع این موزه برخی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فضایی انسان در آن به نمایش گذاشته می‌شوند. به‌احتمال‌زیاد، شهر مریخی دبی هم می‌تواند مثل دیگر سازه‌های جنجالی دوبی بسیار جذاب باشد و به محلی برای گردشگران و دیگر علاقه‌مندان به فضا ازجمله کودکان و نوجوانان تبدیل شود.


مقامات دوبی گفته‌اند که پس از افتتاح این شهر، برنامه‌ای برای اقامت یک‌ساله آزمایشی در این سکونت‌گاه مریخی خواهند داشت تا شرایط زندگی در مریخ را به بهترین نحو ممکن، برای انسان شبیه‌سازی کنند. چنین شرایطی معمولاً در آزمایش‌های آنالوگ شبیه‌سازی مریخ در برخی نواحی دورافتاده و ناسازگار زمینی ازجمله هاوایی و نواحی قطبی همچون جزایر دورافتاده کانادا انجام می‌گیرند.  به نقل از خلیج تایمز، دبی حدود ۱۴۰ میلیون دلار برای ساخت این شهر مصنوعی هزینه خواهد کرد.


 نظر شیخ محمد بن راشد المکتوم در مورد شهر مریخی دوبی:


امارات متحده عربی تلاش می‌کند که پایه‌گذار تلاش‌های بین‌المللی برای توسعه فناوری‌هایی باشد که به سود انسان هستند و می‌توانند اساسی برای آینده‌ای بهتر ویژهٔ نسل‌های آتی فراهم کنند.

می‌خواهیم شور و شوقی را ترویج دهیم که امارات متحده عربی را به پیشگامی در عرصهٔ علم تبدیل کند، زندگی روی زمین را بهبود ببخشد و راهکارهای نوآورانه‌ای برای بسیاری از چالش‌های جهانی پیش روی ما قرار دهد.
محمدناصر آل احبابی، مدیرکل آژانس فضایی امارات متحده عربی، گفت که بودجه و منطقه  برای این پروژه اختصاص داده‌شده است و در پایان 2020 تکمیل خواهد شد و به در 2021 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. اتمام این پروژه هم‌زمان با 50 امین سالگرد تأسیس امارات متحده عربی است.


شهر مریخی بزرگ‌ترین شهر شبیه‌سازی فضایی است که در جهان ساخته‌شده است و یک مدل واقعی برای شبیه‌سازی زندگی در سطح مریخ است. این گنبد شامل چندین گنبد با تکنیک‌های بسیار نوآورانه درزمینهٔ معماری است. این پروژه شامل آزمایشگاه‌هایی برای مواد غذایی، انرژی و آب، آزمایش‌ها کشاورزی و مطالعات مربوط به امنیت غذایی در آینده است.


آل آقبابی، سخنگوی خلیج تایمز در حاشیه نمایشگاه هوایی دبی، اظهار داشت که امارات متحده عربی شروع به انتخاب فضانوردان برای پرواز فضایی سال‌های آینده خواهد کرد و اولویت با امارات است.
 این سخنگو اضافه کرد که تا به امروز امارات نزدیک به 6 میلیارد دلار در هزینه صنایع فضایی هزینه کرده است و برنامه‌های بسیار بلندپروازانه ای در این زمینه برای کشورش دارد.
وی گفت امارات متحده عربی در حال تهیه یک قانون فضایی است که اهداف و اهداف پروژه‌های اکتشاف ملی را شامل می‌شود، ازجمله اکتشاف مسالمت‌آمیز در فضا و استفاده صلح‌آمیز از فناوری‌های فضایی. حتی امارات به دنبال مالکیت منابع طبیعی موجود در فضا است.


بااین‌حال، شهر مریخی یکی از جاه‌طلبان ترین پروژه‌های مقامات اماراتی است  بیارک انجلس (Bjarke Ingels)، که یکی از معماران مشهور دانمارکی است با استفاده از چاپگرهای صنعتی سه‌بعدی و با استفاده از بیابان‌های دوبی این شهر را خواهد ساخت.

امارات امیدوار است شرایط زندگی در مریخ در یک صد سال آینده را فراهم سازد. حاکم دبی گفته است که این پروژه بخشی از استراتژی مریخ ۲۱۱۷ است که طبق آن امارات درصد ‌ساخت یک پایگاه انسانی در مریخ برای زندگی ۶۰۰ هزار نفر با منابع اکسیژن و حمل و نقل درون شهری است. 
 
دبی پیشتر اعلام کره بود که قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی ماموریت فضایی گسترده‌ای را در مریخ آغاز کند.

 

 


برای کشوری که تجربه تبدیل کردن یک زمین خشک و بی‌روح را به شهری شلوغ و منظره‌هایی تماشایی را در کارنامه خود دارد، ممکن است که چنین اتفاقی هم بیافتد.دبی در حال حاضر، بزرگ‌ترین پیست اسکی سرپوشیده در جهان را دارد، از هواپیماهای بدون سرنشین برای آتش‌نشانی بهره می‌برد و حتی دارای ربات‌های پلیسی است که به اجرای قانون در شهر کمک می‌کنند. مقامات دبی در میان لیست بلند و بالای خود، ساخت یک هتل جنگلی، راه‌اندازی سرویس تاکسی‌رانی پرنده رادارند و این شهر حتی می‌تواند به اولین نقطه‌ای در جهان تبدیل شوند که دارای سیستم حمل‌ونقل فوق‌سریع هایپرلوپ می‌شود.

 

غیرقابل انتشار: 4
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها