بررسی اجمالی وضعیت اینستاگرام در ایران و هرمزگان

اینستاگرام بدون لایک


نویسنده: سامیه طهورنیان


شاید صحبت در مورد یک اپلیکشن محبوب و جهانی بسیار کلیشه‌ای به نظر برسد . از مزایا و معایبش سخن گفتن یا مطرح کردن سؤال‌ها و فرضیه‌هایی درمورد آن . ولی آیا از تأثیر واقعی آن بایستی چشم پوشی کرد ؟
آری اینستاگرام در بین ایرانی‌ها بسیار محبوب است .

با وجود اینکه پلت فرم آن بسیار شبیه به فیس بوک است ولی تا به امروز اقدامی برای فیلتر آن انجام نشده است و تقریبا  تمامی قشرها از  سلبریتی ها و مسئولین دولتی ایران تا مردم یک روستای دور افتاده از آن استفاده می‌کنند. یک آمار جالب که در اول سال 2019 منتشر شد نشان می‌داد که تعداد کاربران  فعال  در اینستاگرام ماهانه یک میلیارد نفراست که روزانه نزدیک به پانصد میلیون استوری و صد میلیون پست منتشر می‌کنند . این موضوع نشان می دهد با حجم زیادی از داده روبه رو هستیم.

این اپلیکشن در هرمزگان همانند سایر نقاط ایران، بسیار محبوب و پر طرفدار بوده و مخاطبانی در همه رده سنی با هر سلیقه‌ای را به خود جذب کرده است.
صفحات فعالی چون خواننده‌های بومی و رسانه‌های محلی گرفته تا صفحات هر شهر و روستا،آموزش گپ و گویش بومی هر منطقه و صدها مورد دیگر . اما آیا این همه داستان اینستاگرام است ؟


اینستاگرام  اپلیکشن دو رویی است. یک روی آن تاثیرات مخرب و روی دیگرش تاثیرات مثبت .
اما در مورد تاثیرات منفی آن باید گفت تازه‌ترین نتایج پژوهش در بریتانیا نشان می‌دهند که اینستاگرام بیشترین تأثیر منفی بر سلامت جوانان دارد.
 این شبکه اجتماعی که امکان همرسانی عکس و ویدئو را می‌دهد، بر تصویری که کاربران از بدن خود دارند، تأثیر منفی می‌گذارد. ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان زن در این نظر سنجی گفته‌اند که از بدن خود راضی نیستند.


اینستاگرام اثر مخربی بر خواب کاربران جوان نیز دارد. بعلاوه این دسته از کاربران اینستاگرام که همواره ترس دارند از رخدادها بی‌خبر بمانند، باید مدام در تماس باشند تا مبادا اتفاقی بدون حضور و آگاهی آن‌ها رخ دهد.از دیگر عوارض اینستاگرام می‌توان آشنایی نوجوانان با صفحات مستهجن و بی محتوا تا پخش انواع شایعه غیر واقعی در سطح جامعه نوشت. از طرفی مسئله انتشار شایعه در تمامی دنیا باعث معضلاتی شده که فیس بوک را ملزم به تغییرالگوریتم ها و یا حذف اخبار غیر واقعی کرده است .


البته بحث در مورد اینستاگرام خیلی گسترده است.  اینستاگرام با استفاده از یادگیری ماشینی و مطالعهٔ رفتار کاربران خود ، یک فید  یا همان خوراک  اختصاصی برای هر کاربر طراحی می‌کند. این یادگیری به گونه‌ای است که حتی اگر دو نفر، افراد یکسانی را در این شبکه اجتماعی دنبال کنند، باز هم فید آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود .


گاهی شما درحال کار با اینستاگرام متوجه می‌شوید که ساعت‌هاست در حال ورق زدن صفحاتی هستید بی آنکه متوجه زمان شوید. در واقع این اپلیکشن با الگوریتم‌های هوشمند خود و با استفاده از سه فاکتور اصلی تمایل شما را برای صفحات و دیدن افراد دیگر حدس میزند و با استفاده از نرخ تعامل و احتمال لایک کردن شما، به همراه مدت زمانی که روی صفحات خاص گذراندید، صفحات را برای شما به نمایش می‌گذارد و شما را در یک چرخه و وسوسه قرار می‌دهد که ساعت‌ها در درون این اپلیکشن سرگردان بچرخید . یه چرخه پر تکرار و ورق زدن مادام .


فارغ از وجهه‌های منفی اینستاگرام، باید از مزایای آن هم گفت:به اشتراک گذاری انواع خبرها و تبلیغات رایگان تا ایجاد کسب و کارهایی که به راحتی دیده می‌شوند ،آن هم تنها با یک جستجوی ساده از جمله مزایای اینستاگرام است . اما یک مسئله کلیدی در اینستاگرام از بین رفته است .آنچه که در اینستاگرام زمانی با ارزش بود تولید محتوای خوب بود.

اما اخیراً این مسئله رو به زوال گذاشته و به نظر می رسد به  اپلیکیشنی ضعیف تبدیل شده است. در همین راستا فیس بوک که مالک این شرکت است تصمیم بسیار جالبی گرفته است، این تصمیم از همان ساعت‌های اولیه انتشارش، بسیار جنجال بر انگیز بود ، اما قبل از اینکه از تصمیم فیس بوک بگوییم نگاهی اجمالی می‌اندازیم به وضع تولید محتوای اینستاگرام در ایران و هرمزگان .

 

با آماری که برخی سایت‌ها از تولید کننده‌های پر طرفدار محتوای ایرانی  منتشر کردند می‌توانید ببینید که این افراد نه صرفاً محبوب هستند و نه دارای خلاقیت و استعداد . تمایل به لایک و قرار گیری در اکسپلولر اینستاگرام باعث شده است که تولید کننده‌های محتوا به هر ترفند به تولید محتوای ضد اخلاقی روی بیاورند.

در واقع محتواهای صحیح و یا مطالب مناسب به خاطر الگوریتم‌های مبتنی بر دیده شدن در اینستاگرام حذف شدند، چرا ؟ چون لایک نمی‌خوردند و  فریب نمی‌دادند . برخی افراد و یا صفحات با خرید لایک ها و دنبال کننده‌های تقلبی سعی در محبوب جلوه دادن خود دارند که همین باعث می‌شود افراد فریب این مسئله را بخورند. در واقع از ترفند تأیید اجتماعی استفاده می‌کنند .

 


 اینستاگرام هرمزگانی‌ها نیز وضع بهتری ندارد


تقریبا تولید محتوای سالم در بین صفحات هرمزگانی زیاد نیست. صفحات آموزشی یا اطلاع رسانی‌ها آنگونه که باید مورد استقبال قرار نمی‌گیرند . مطالب و خبرهای زرد بیش از پیش منتشر می‌شود. افرادی با رفتارهای ناهنجار به راحتی دنبال می شوند .

کودکان هرمزگانی به راحتی صفحات غیر اخلاقی را دنبال می‌کنند. والدین هشدارهای پلیس فتا را اصلاً جدی نمی‌گیرند . سو استفاده در صفحات مرتبط با استان هرمزگان به راحتی صورت می‌گیرد . بسیاری از تولید کننده‌های محتوای مفید ازاینستاگرام رفته‌اند و فضا را به افراد بی تخصص و حتی گاها بی اخلاق داده‌اند. مطالبی که شاید راه گشای معضلات هرمزگان باشد ومی توان از طریق یک اپلیکیشن محبوب به راحتی به مردم انتقال داد به درستی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

خلاقیت زنان هرمزگانی در تولید محتوا بسیار ناچیز است. در یک مدل داده‌ای که در بخش امار اینستاگرام به دست آوردیم در مطالب خبری و اطلاع سانی ها استانی استقبال زنان به زیر 37 درصد است . این آمار برای مردان 63 درصد است.

در محتواهای فروشگاهی و یا تبلیغاتی یا حتی صفحات تقلبی، استقبال زنان نزدیک به 43 درصد است. این خود جای سؤال است که چرا زنان بومی در محتواهای خبری و یادداشت‌های مهم، مشارکت نمی‌کنند . شاید یک نویسنده محبوب بومی حتی با نوشتن بسیاری از مطالب درست، یادداشت‌ها و نقد مفید، نتوانند اندازه چند ویدئو رقص یک فرد کاملاً معمولی مخاطب جذب کند.

ما در اینستاگرام با پدیده تأیید جمعی مواجه هستیم، یعنی افرادی با خریدن لایک و فالور تقلبی به مخاطب‌های خود القا می‌کنند که محتوایشان درست است و در نتیجه به شکل تصاعدی رشد می‌کنند و یک فرد کاملاً بی تخصص یک شبه می‌شود اینفلوئنسر . متاسفانه در هرمزگان صفحات جعلی  با محتوای غلط بسیار است، بیشتر انها دنبال کننده‌های تقلبی دارند از همین رو تأیید جمعی یک محتوای غلط به راحتی صورت می‌پذیرد . به همین دلیل اینفوئنلسر ها که این روزها زیاد در موردشان می شنویم در هرمزگان به شکل بی سابقه ای در حال افزایش است 


اما تصمیم بزرگ اینستاگرام چیست ؟


حذف لایک. بله حذف لایک تصمیمی بود که در ابتدا شایعه به نظر می‌رسید  ولی اخیراً تبدیل به واقعیت شده است .تیم مدیریت اینستاگرام، حذف تعداد لایک‌ها را مطرح کرده‌اند تا از این طریق فضای سالم‌تری در این شبکهٔ اجتماعی ایجاد کنند.
 اینستاگرام با عملی کردن این کار، از فالوورهای شما می‌خواهد روی محتوایی که به‌اشتراک گذاشته‌اید تمرکز کنند، نه روی تعداد لایک‌هایی که پست‌هایتان به‌دست می‌آورند. با اجرایی شدن این قابلیت،‌ فقط فرد منتشرکنندهٔ پست خواهد توانست تعداد لایک‌ها را مشاهده کند.


اینستاگرام می‌گوید که تاکنون قابلیت حذف تعداد لایک‌ها را وارد مرحلهٔ آزمایشی نکرده است. جزئیات مربوط‌به این قابلیت درحالی رسانه‌ای شده‌اند که چند روز پیش رسانهٔ ایندپندنت در گزارشی مدعی شده بود دفتر هیئت اطلاعاتی بریتانیا توصیه کرده است که شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و اسنپ‌چت، گزینه‌ای را برای حذف یا غیر فعال کردن لایک ها، ارائه دهند؛ این دفتر می‌گوید که قابلیت‌های این‌چنینی، کاربران را به انتشار پست‌های زیاد ترغیب می‌کنند.
فعال‌سازی این قابلیت، می‌تواند عملکرد کلی این پلتفرم اجتماعی را دست‌خوش تغییر کند.

تعداد لایک‌های دریافتی، یکی از مواردی است که اغلب کاربران را به انتشار پست‌های زیاد ترغیب می‌کند. میل به دریافت لایک بیشتر، در مواردی می‌تواند منجر به انتشار پست‌هایی شود که محتوای آن‌ها صحیح و دقیق نیست. این موضوع باعث اشتیاق برخی کاربران برای انتشار تصاویر غیراخلاقی می شود.


مخفی کردن تعداد لایک‌های پست‌ها، می‌تواند اتفاقاتی نظیر ماجرای پیش‌آمده برای تخم‌مرغ معروف اینستاگرام را برای همیشه به‌فراموشی بسپارد. نوعی ذهنیت در بین کاربران اینستاگرام وجود دارد و آن لایک‌کردن پست‌هایی است که توانسته‌اند تعداد لایک زیادی را به‌دست بیاورند.


 افزون‌براین‌ها، مخفی کردن لایک‌ها می‌تواند حس رقابت را در بین کاربران این شبکه کاهش دهد، زیرا آن‌ها دیگر تعداد لایک‌های پست‌هایشان را با تعداد لایک‌های پست‌های افراد مشهور مقایسه نخواهند کرد.
درضمن این تصمیم می‌تواند خالقان محتوا را تشویق کند تا به‌جای تولید پست‌هایی که صرفاً لایک‌محور هستند و گاهی اوقات مبنای علمی و صحیح ندارند، به تولید پست‌هایی روی بیاورند که معتبرتر هستند و می‌تواند اثرات مثبتی به‌همراه داشته باشند. بااین‌حال حذف لایک‌ها می‌تواند همزمان تمرکز کاربران را به تعداد کامنت‌ها و فالوورها معطوف کند.


در نتیجه امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد و در هرمزگان شاهد بازگشت قوی تولید کننده‌های محتوای خوب باشیم. افراد خلاق دغدغه مند بسیار فعال شوند و در سطح ارتقای کیفی محتوای مجازی بیشتر بکوشند. امید است هرمزگان را نه با یک محتوای غیر اخلاقی ، بلکه با سنت‌ها و مطالباتش بشناسند .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها