عضو کمیسیون عمران مجلس:

نمی‌توان با صید صنعتی و مخرب، منابع زندگی ساحل نشینان را از بین برد



عضو کمیسیون عمران مجلس بر رعایت عدالت در واگذاری مجوزهای صیادی و همچنین ادامه مقابله و برخورد با شناورهای صنعتی بزرگ در آب‌های هرمزگان تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، حسین هاشمی تختی در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور ضمن مذاکره پیرامون مسائل مختلف در حوزه شیلاتی استان هرمزگان و کشور اظهار کرد: هرمزگان ظرفیت بالایی در توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس و میگو دارد.

وی ضمن دعوت از رئیس سازمان شیلات کشور برای حضور در هرمزگان، از حسن توجه و وعده مساعد “خون میرزایی” برای نگاه ویژه به سرمایه‌گذاری در دشت‌های ساحلی و پرورش میگو در قفس قدردانی کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین اضافه کرد: در حال حاضر علی‌رغم توسعه حاصله در بعد پرورش میگو در مناطق ساحلی، مردم محلی و بومیان آنگونه که باید نقشی در مدیریت و سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه این بخش ندارد، که در همین راستا سفر معاون محترم وزیر می‌تواند زمینه تحقق پیشنهادات مدنظر ما در استان برای دخیل شدن ساکنان محلی در صنعت پرورش میگو در قالب تعاونی‌ها را بیش‌ازپیش محقق سازد.

هاشمی تختی همچنین با بیان اینکه فعالیت‌های غیرقانونی و تخطی از قوانین توسط شناورهای صیادی بزرگ و صنعتی، سبب نگرانی‌های شدید، صیادان ساحل شرقی استان طی چند سال اخیر شده است، اظهار امیدواری کرد؛ سازمان شیلات آن‌طور که گزارش کرده، به مقابله جدی خود با قانون‌شکنی‌ها و افزایش نظارت‌ها، و مقابله ادامه دهد، تا حدی که شرایط به سال‌های قبل برگردد و این امر برای ساحل‌نشینان قابل‌لمس شود.

وی درعین‌حال از تلاش‌های سازمان شیلات در ماه‌های اخیر به دلیل لغو مجوز شناورهای خاطی و اقدامات و جدیت صورت گرفته قدردانی و تأکید کرد؛ صیانت از منابع آبزی همواره باید مورد دغدغه همگان باشد چرا که منابع آبزی علاوه بر حساسیت اکولوژیکی، در قرن‌های متمادی محل کسب درآمد و معاش ساحل‌نشینان بوده و هستند و نمی‌توان با صید صنعتی و مخرب، این منابع را از بین برد.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به برخی از گلایه‌ها و نارضایتی‌ها به‌ویژه در قشم، پیرامون عدم رعایت عدالت در واگذاری مجوزهای صیادی اضافه کرد: بسیاری از ساحل‌نشینان که در هرمزگان صیادی شغل آبا و اجدادی‌شان است، بر این عقیده‌اند که سهم مجوزهای واگذارشده صیادی به مردم استان، به نسبت سایر استان‌های ساحلی جنوبی کمتر است و بعضاً سهمیه مربوط به استان در حالی به صیادان استان‌های دیگر واگذارشده و می‌شود که بسیاری از صیادان فعال بومی به دلیل کمبود سهمیه موفق به دریافت مجوز نشده‌اند.

وی اضافه کرد: سازمان شیلات بتواند در این زمینه رضایت صیادان و ساحل‌نشینان استان را فراهم کنند.

هاشمی تختی همچنین از رئیس سازمان شیلات کشور به دلیل انتصاب یک مدیر هرمزگانی بر مسند اداره شیلات کیش قدردانی و یادآور شد: مجمع نمایندگان هرمزگان با دغدغه‌ای که در حوزه‌های شیلاتی و آبزی‌پروری دارد آماده هرگونه همکاری با مدیران سازمان شیلات باهدف توسعه و پایداری شغل‌ها و صنایع وابسته شیلاتی است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها