در نشست دبیر خانه کشاورز استان با کشاورزان و باغداران تاکید شد:

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان: دست رنج کشاورزان در حال نابودی است


نویسنده: سامیه طهورنیان


ابوطالب جوادی دبیر خانه کشاورز استان هرمزگان گفت: خانه کشاورز کشور تصمیم گرفته است که بر اساس مشکلات کشاورزی کشور یک کنگره در تهران تشکیل دهد. این گنگره روزهای 31 خرداد و یکم تیر ماه برگزار می‌شود.
وی افزود: در ابتدا ده نفر برای کنگره از طرف هرمزگان خواسته شده که با گفتگوهایی که با قائم مقام دبیر کل انجام شد به این تعداد 5 نفر افزوده شد.دبیر خانه کشاورز افزود: خانه کشاورز در طول حیات خود در این چند سال به نیازهای کشاورزان جواب داده است و در جلسات خود صادقانه و بی محدودیت نیازهای خود را مطرح کرده است، هم اکنون خانه کشاورز در سراسر کشور 9 هزار عضو فعال دارد و برخلاف دیگر احزاب و انجمن‌ها محدود به مکان خاصی نبوده است.


وی گفت: نقش خانه کشاورز در این سال‌ها بسیار پر رنگ بوده است و در جهت تعیین پرداختی وام کشاورزان اقدامات موثری انجام داده است برای مثال پایه پرداختی کسانی را که 100 میلیون تومان بوده است و مبلغ پرداختی به آنها به 500 میلیون رسیده بود را به همان مبلغ 100 میلیون باز گرداند. اما در مقابل گله ما از کشاورزان این است که تا وقتی که مشکلی نباشد به خانه کشاورز مراجعه نمی‌کنند.


جوادی افزود: اعضا خانه کشاورز از زندگی خود دست کشیده‌اند و وقت خود را صرف امور مربوط به کشاورزان کرده‌اند. وی تصریح کرد:  ما هم از لحاظ مدیریت و هم از لحاظ پیشتیبانی از کشاورزان در جایگاه سومین خانه کشاورز در کشور هستیم.
دبیر خانه کشاورز گفت: هدف کنگره پیش رو تشکیل یک نظام صنفی برای خانه کشاورز است و ما همیشه با نظام صنفی کشاورزی مبارزه کردیم و در نهایت با ادغام با نظام صنفی کشاورزی یک ائتلاف موفق داشتیم و امروز خانه کشاورز توانسته است که از طریق نظام صنفی مشکلات درآمدی و بودجه‌ای خود را حل کند. همکاری خانه کشاورز و نظام صنفی به دلیل ترکیب انها با موفقیت پیش می‌رود.


هادی جوادی دبیر اجرایی خانه کشاورز نیز دراین نشست از مشکلات بوجود آمده توسط ملخ‌های مهاجم در استان خبر داد.
وی گفت: عدم همکاری عربستان و ایران این وضعیت را بحرانی کرد همچنین بارندگی‌های اخیر در هجوم و قوت گرفتن ملخ‌ها دخیل بود.جوادی افزود: امنیت غذایی با هجوم بعدی ملخ‌ها در پایان خرداد ماه قطعاً به خطر خواهد افتاد. مشکل ملخ‌ها بسیار جدی‌تر از آن چیزی است که مسئولین می گویند، دست رنج کشاورزان در حال نابودی است.وی تصریح کرد:  مبارزه با ملخ‌ها از اراداه استانی خارج است و باید یک مبارزه ملی صورت بگیرد.وی گفت: بحث نفوذ ملخ به استان‌های مرکزی نیز در میان است و امنیت تمامی محصولات فضای باز در خطر است.


به گفته وی،ما درخواست هواپیما دادیم ولی در مناطقی چون سیاهو شاهد مشکل تأمین فرودگاه و باند فرود برای هواپیما هستیم همچنین کشاورزان در برخی مناطق استان کم کاری می‌کنند. اما در مقابل می‌توان رودان را یک نمونه بسار موفق همکاری مردمی برای مبارزه با ملخ دانست، مردم شبانه روز پای کار بودند. از ساعت 4 صبح اهالی همکاری می‌کردند تا پاسی از شب.


جوادی در ادامه گفت: کشاورزان خود در تأمین تجهیزات بسیار کمک کردند. مردم رودان باید در این زمینه نمره بیست بگیرند. درروستای رضوان با همکاری‌های انجام شده سه روزه ملخ‌ها عقب نشینی کردند. مجوز چند دیده بان را گرفتیم در رضوان. مبارزه اصلی باید در شبها انجام شود، زیرا ملخ‌ها شبهل در حال استراحت هستند.


دبیر اجرایی خانه کشاورزافزود: در رضوان 12 گروه 10 نفره تشکیل شد و با دستگاه‌ها و تجهیزات مربوطه به صورت مستمر با ملخ‌ها مبارزه کردند.
وی خاطرنشان کرد:مشکل ما این است که سال زراعی تمام شده است و دشت خالی از محصول و سر سبز است و ملخ‌ها به سمت نخلستان هجوم می‌برند و با شروع کشت در استان ملخ‌ها با شدت بیشتری برخواهند گشت. وی اضافه کرد : به احتمال زیاد ما شاهد یک تخریب بزرگ خواهیم بود که نیاز به یک همت همگانی دارد

.


در ادامه این نشست تعدادی از کشاورزان و باغداران به طرح مشکلات خود پرداختند .آنها بیان کردند: در این روزهای حساس که کشاورزان به سختی و با مشقت در حال مبارزه با ملخ‌ها هستند تا از محصولات خود دفاع کنند، از مسئولین تقاضا داریم که نگاهی جدی به این مسئله داشته باشد وتسهیلات به موقع پرداخت شود.


تأمین امنیت غذایی و کشاورزی جنوب کشور را نباید دست کم گرفت. 90 درصد از محصول تولیدی گوجه فرنگی جنوب استان، به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود. سالانه 100 هزار تن پیاز از جنوب کشور برداشت می‌شود.
در صورت تخریب این محصولات چه کسی کمبود را جبران می‌کند؟شرایط بسیار حساس است ما باید در ابتدا باید مانع  تخم‌ریزی به ملخ‌ها شویم. اگر هر کدام از این ملخ‌ها تخم‌ریزی کنند هر ملخ بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخم می‌گذارد که می‌تواند برای کشور فاجعه‌بار باشد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها