فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع:

هیچ پولی بابت استفاده از هلی‌کوپتر سازمان‌ها برای اطفاء حریق نداریم




فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: تنها ۲۰ درصد آتش‌سوزی هفته‌های اخیر در کشور به صورت طبیعی رخ داده و ۸۰ درصد باقی توسط عامل انسانی و به صورت عمدی رخ داده است.
به گزارش ایلنا، علی عباس‌نژاد (فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور)، درباره دلیل آتش‌سوزی‌های اخیر که به صورت گسترده‌ای در سطح جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داد گفت: بحث وقوع آتش‌سوزی در این فصل با توجه به گرمی هوا تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. در سال‌های قبل نیز این آتش‌سوزی‌ها، ‌حتی در وسعتی در همین حد و گاها در وسعتی بیشتر رخ داده بود، اما امسال با توجه به حجم نزولات آسمانی در ماه‌های اخیر، ‌پهنه مراتع کشور بیشتر از قبل از پوشش علفی پر شده است که با گرم شدن هوا و خشکی علف‌ها،‌ کمترین غفلت هر یک از هموطنان می‌تواند باعث وقوع آتش شود.


وقوع بیش از ۳۰ مورد آتش‌سوزی در یک هفته
وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته به دلیل تعطیلات چند روزه کشور،‌ شاهد حضور بیشتر مردم در عرصه‌های طبیعی بودیم، افزود: متاسفانه بی‌احتیاطی مردم باعث شد تنها در هفته گذشته در سطح کشور شاهد وقوع بیش از ۳۰ مورد آتش‌سوزی باشیم، اما بیشتر آتش‌سوزی‌های رخ داده در عرصه‌های مرتعی بوده است. تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت دفاع و ستاد مدیریت بحران منعقد کردیم تا از هلی‌کوپتر سازمان‌ها استفاده کنیم،‌ اما برای این کار باید بودجه‌ای از طریق دولت، پرداخت می‌شد که متاسفانه این هزینه پرداخت نشد و هنوز نتوانستیم به هماهنگی برای استفاده از هلی‌کوپتر برای مهار آتش برسیم.


پول بابت استفاده از هلی‌کوپتر سازمان‌ها برای اطفاء حریق نداریم
عباس‌نژاد در ادامه گفت: در یک ماه گذشته نیروهای یگان حفاظت در حال آماده‌باش بودند و همکاری خوبی نیز در بین دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها برقرار شد و به محض اطلاع از وقوع آتش نیروهای امداد در محل حادثه حاضر شدند و نسبت به مهار آن اقدام کردند، اما دو سه مورد از آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور از جمله بهبهان در استان فارس و مرز کهگیلویه و بویر احمد رخ داد که نیازمند استفاده از بالگرد برای هلی‌برد نیرو و اطفاء حریق در منطقه بودیم،‌ اما به دلیل عدم هماهنگی به موقع،‌ زمان اطفا طولانی شد و وسعت آتش‌سوزی در مناطق افزایش پیدا کرد.وی درباره اینکه آیا کمبود تجهیزات باعث این عدم هماهنگی و گسترش آتش‌ شده است یا خیر؟ گفت: تجهیزات انفرادی و همکاری مردم و همیاران طبیعت خوب بوده است. در دو سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت دفاع و ستاد مدیریت بحران منعقد کردیم تا از هلی‌کوپتر سازمان‌ها استفاده کنیم،‌ اما برای این کار باید بودجه‌ای از طریق دولت که در این تفاهم‌نامه نیز قید شده بود، پرداخت می‌شد که متاسفانه این هزینه پرداخت نشد و هنوز نتوانستیم به هماهنگی در سال جاری و استفاده از هلی‌کوپتر برای مهار آتش برسیم.


مذاکره با صنایع دفاع برای در اختیار گرفتن هلی‌کوپتر
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره درخواست این سازمان نسبت به در اختیار گرفتن هلی‌کوپتر اختصاصی برای مهار آتش با توجه به تعدد آتش‌سوزی‌ها با شروع فصل گرما در سطح مراتع و جنگل‌های کشور گفت: این درخواست از جانب سازمان جنگل‌ها مطرح شده است و تاکنون دو جلسه در ستاد مدیریت بحران کشور برگزار شده است، با صنایع دفاع نیز به طور مستمر ‌رایزنی داریم و همکاری ما با آنها موثر بوده است.

در صنایع دفاع رابطی داریم که در یکی دو مورد از حوادث امسال به هر قیمتی که شد، هلی‌کوپتر را برای مهار آتش فراهم کرد،‌ اما ما نیازمند هماهنگی مشابه سال قبل هستیم تا مانند گذشته در این موقعیت‌های حساس بتوانیم از بالگرد استفاده کنیم.عباس‌نژاد با بیان اینکه هر ساله در فصل گرما شاهد وقوع آتش سوزی هستیم و هر ساله نیز همین مساله کمبود بالگرد مطرح است، تصریح کرد: درست است که سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور متولی حفاظت از این عرصه‌ها است،‌ اما با این گستره وسیع عرصه‌های منابع طبیعی در سطح کشور و امکانات محدودی که در اختیار ما قرار دارد،‌ در فصل گرما،‌ با توجه به اینکه احتمال آتش‌سوزی بالا است، نیازمند یک عزم ملی هستیم.


فقط ۲۰ درصد آتش‌سوزی‌ها علت طبیعی دارد
وی درباره عمد یا غیرعمد بودن آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی کشور‌ در هفته‌های اخیر اظهار داشت: ۲۰ درصد آتش‌سوزی‌ها علت طبیعی دارد،‌ اما علت ۸۰ درصد بقیه آن عامل انسانی و غفلت از وقوع این آتش‌سوزی‌ها است.  کسی که در جاده در حرکت است و ته سیگار خود را از درون خودرو به جنگل پرتاب می‌کند،‌ به صورت غیرعمد باعث وقوع آتش نشده است.
در نتیجه آتش‌سوزی توسط عامل انسانی از نظر ما عمدی است.عباس‌نژاد در ادامه درباره اینکه آیا ۸۰ درصد عامل انسانی وقوع آتش‌سوزی عمدی بوده است یا غیرعمد گفت: عمد یا غیرعمد از یک جهت در زمانی که آتش رخ داده، دیگر مهم نیست، اما وقتی اعلام می‌کنیم روشن کردن آتش در جنگل ممنوع و جرم است و حکم زندان دارد،‌ به هیچ عنوان نمی‌توان اینگونه فرض کرد که کسی به صورت غیرعمد آتش روشن کرده است.


عمدی بودن آتش‌سوزی توسط عامل انسانی
وی تاکید کرد: کسی که در جاده در حرکت است و ته سیگار خود را از درون خودرو به جنگل پرتاب می‌کند،‌ به صورت غیرعمد باعث وقوع آتش نشده است. در نتیجه آتش‌سوزی توسط عامل انسانی از نظر ما عمدی است،‌ به ویژه زمانی که آتش را در سطح مراتع و جنگل‌ها رها کنند و خاموش هم نکنند.


وی با اشاره به اینکه افراد باید احساس مسئولیت اجتماعی بیشتری نسبت به عرصه‌های طبیعی کشور داشته باشند، از برخورد قضایی محکم با این مجرمان خبر داد و افزود: در طی هفته گذشته دو مورد برخورد قضایی انجام شد و افراد مسبب آتش‌سوزی دستگیر شدند که با این افراد بدون اغماض برخورد خواهد شد.فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره نیاز سازمان جنگل‌ها و مراتع به تجهیزات برای اطفا حریق و میزان کمبود تجهیزات گفت: آتش‌سوزی اتفاقی نیست که دیگر رخ ندهد.باید خودمان را برای کاهش دفعات وقوع آتش بیشتر آماده کنیم. این آمادگی هم نیازمند فرهنگسازی در جامعه و هم تجهیز وسایل اطفاء حریق است.

 

اکنون در سطح دنیا از پهباد و گلوله‌های آبی در مهار آتش استفاده می‌شود،‌ اما متاسفانه ما این امکانات را در اختیار نداریم و نیازمند اقدامی فوری در این زمینه هستیم.وی با تاکید بر اینکه تجهیزات هوایی در مساله اطفا حریق بسیار مهم است، تصریح کرد: اکنون در سطح دنیا از پهباد و گلوله‌های آبی در مهار آتش استفاده می‌شود،‌ اما متاسفانه ما این امکانات را در اختیار نداریم. با توجه به کم بودن اراضی جنگلی و اهمیت حفظ همین میزان اندک از عرصه‌های طبیعی،‌ نیازمند اقدامی فوری در این زمینه هستیم.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها