استاندار هرمزگان:

آماده ساخت سکو برای کشورهای منطقه هستیم




استاندار هرمزگان گفت: شرکت فراساحل مستقر در بندرعباس آماده است تا نیاز کشورهای منطقه خلیج فارس به سکوهای نفتی و گازی را برطرف کرده و این سکوها را ساخته و نصب کند.
فریدون همتی در حاشیه آیین به آب سپاری چهارمین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی افزود: با توجه به زیرساخت های خوب و کم نظیری که در مجموعه کشتی سازی فراساحل بندرعباس ایجاد شده، علاوه بر تامین نیاز داخلی آمادگی ساخت انواع سکوها برای دیگر کشورها نیز فراهم شده است.


وی بیان داشت: بهره مندی از فناوری داخلی و همچنین دانش، تخصص و تعهد متخصصان ایرانی از دیگر مزیت هایی است که توانمندی هرمزگان در این صنعت پیچیده و حساس را به اثبات می رساند.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهار داشت: برخی از کشورهای خارجی که قرار بود در ساخت سکو با فراساحل همکاری کنند پس از تحریم ها ایران را ترک کردند اما این رویداد موجب توقف پروژه نشد.
به گفته ی استاندار هرمزگان، تحریم ها نه تنها خللی در روند ساخت این سکو ایجاد نکرد بلکه موجب ۶۰ درصد صرفه جویی ارزی شد.همتی یادآورشد: فراساحل با قبول ساخت طرح های بزرگی مانند سکوهای پارس جنوبی برای ۵ هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد کرده است.


معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم آغاز بارگیری این سکو گفت: طراحی، ساخت و جابجایی این سکو بدست متخصصان و مهندسان ایرانی بوده است.
محمد باقرعالی افزود: ساخت این سکو بیش از ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است.وی گفت: ساخت این نوع سازه نشان از توانایی متخصصان داخلی و بی اثر بودن تحریم‌ها علیه ایران است.مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز گفت: این سکو در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از ساحل عسلویه نصب می‌شود.


محمد مهدی توسلی پور افزود: با نصب این سکو روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک گازی ایران و قطر برداشت می‌شود.مدیر مهندسی ساخت این سکو نیز گفت: این سکوی سرچاهی برای بهره برداری از ۱۱ حلقه چاه است که با نصب آن روزانه ۲۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد استخراج می‌شود.علی بخشیان افزود: این سکو دو هزار و ۴۵۰ تن وزن و ۲۷ متر ارتفاع دارد که تا عمق ۷۱ متری نصب می‌شود.وی گفت: نصب این سکو روی بارج در بندرعباس یک روز و نیم طول می‌کشد و پس از چهار روز انتقال دریایی، به منطقه پارس جنوبی می‌رسد.


بخشیان گفت: این آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی است که در آب‌های خلیج فارس منطقه پارس جنوبی نصب می‌شود.
به مرزهای دانش در حوزه کشتی‌سازی دست پیدا کرده‌ایم
مدیرعامل ایزوایکو گفت: افتخار می‌کنیم که بخش‌های عمده‌ای از تجهیزاتی که در سکوی سوم فاز 14 پارس جنوبی به کار رفته  ایرانی است.


حمید رضائیان اصل اظهار کرد: پروژه سکوی سوم فاز 14 پارس جنوبی یک دستاورد بزرگ ملی در حوزه صنعت نفت و گاز کشور و حاصل کار و تلاش مهندسین و متخصصی حوزه صنایع دریایی کشور است.
وی افزود: این پروژه با استارتی که برای عملیات بارگیری خورد درواقع آخرین سکوی فاز 14 پارس جنوبی است که با نصب آن، پکیج کامل می‌شود، در این مقطع خاصی که کشور در آن قرار دارد و با وجود تحریم‌ها  امروز کاری انجام شده که ارزش مهندسی بسیار بالایی دارد.مدیرعامل ایزوایکو تصریح کرد: شاید در مقطعی بدون حضور خارجی‌ها حتی نمی‌توانستیم این سکو را تکان دهیم، ساده‌ترین دستاوردی که در این پروژه داشتیم این بوده که این سکو را به‌راحتی از روی زمین بلند کردیم و روی کشتی گذاشتیم.


رضائیان اصل عنوان کرد: بخش‌های عمده‌ای از تجهیزاتی که در این سکو است ایرانی شده و یکی از افتخارات صنعت کشتی‌سازی کشور، ایزوایکو این است که با مشارکت خیلی از شرکت‌های داخلی این فضا و بستر را فراهم کرده و امروز بخش‌های زیادی از این تجهیزات امروز در خود کشور ساخته می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سختی که در دوره دوم تحریم‌ها اتفاق افتاده علی‌رغم همه سختی‌ها امروز برجستگی که در کشتی‌سازی و ایزوایکو وجود دارد این است که ما به مرزهای دانش در حوزه کشتی‌سازی دست پیدا کرده‌ایم.مدیرعامل ایزوایکو بیان کرد: این مسئله برای ما یک برند شده و اینکه وارد این عرصه در حوزه مهندسی شدیم یک دستاورد بزرگ و معنی واقعی ما می‌توانیم است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها