معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان تشریح کرد:

گام های دادگستری هرمزگان برای ارتقای امنیت مناطق حاشیه‌ای شهر بندرعباس



معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در خصوص بازسازی محلات حاشین نشین و دارای بافت های فرسوده گفت: دراین رابطه یک ستاد ملی تشکیل شده که دارای دو کار گروه است . یک کار گروه احیاء بافت های فرسوده که مدیریت آن به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده و دیگری کار گروه پیشگیری از گسترش مناطق حاشیه نشین است که هدایت آن بر عهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نهاده شده است .

علیرضا احمدی منش افزود: با توجه به اینکه گسترش مناطق حاشیه نشین ارتباط مستقیمی با مهاجرت بی رویه جمعیت از شهرها و روستاهای اطراف که به دلیل کاهش یا قطع منابع درآمدی مجبور به ترک مواطن خود می شوند دارد ، معاونت پیشگیری را بر آن داشت تا جهت انجام وظیفه محوله ، اقدامات پیشگیرانه خود را معطوف به دو نقطه ثقل نماید .

وی اظهار داشت : یکی اقدامات در مبداء مهاجرت و دیگر اقدامات در مقصد مهاجرت است . در مبداء مهمترین اقدامات معطوف به توانمند سازی خانواده ها در ایجاد اشتغال خانواده محور و افزایش در آمد با محوریت پتانسیل روستا است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان خاطرنشان کرد: در سال جاری هم افزایی بین دستگاههای مسئول در توسعه صنعت بومگردی ، کارگاههای صنایع خانگی ، مشاغل کوچک ، توسعه اماکن آموزشی و درمانی در مناطق کمتر برخوردار در دستور معاونت پیشگیری قرار دارد .

وی تصریح کرد : در مناطق مقصد مهاجرت نیز چند کار در دستور کار این معاونت قرار گرفته است .

احمدی منش مهمترین این اقدامات را توسعه طرح کاداستر و الزام به اخذ اسناد تک برگی با ثبت اطلاعات رقومی املاک تحت تولیت ادارات دولتی که بیشترین حجم تصرفات غیر قانونی اراضی مربوط به آنها می باشد، ایجاد طرح کمربند سبز در حاشیه شهرها به منظور شناسایی محدوده شهرها با هدف پیشگیری از تصرفات غیر قانونی عنوان کرد که تاکنون ده هکتار آن در شمال بلوار راه آهن بندرعباس با استفاده از مجازاتهای جایگزین حبس انجام و در حاشیه بلوار شهید  رجایی نیز در حال اجرا است .

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان از فعال سازی هسته های مصلحین در محلات حاشیه نشین به منظور ایجاد سازش بین اهالی محلات با اولویت اختلافات مربوط به خانواده ها نام برد که در سال گذشته این هسته ها موفق شدند بیش از ۲۶ درصد از پرونده های ارجاعی را منتهی به سازش نمایند .

 

وی گفت: طرح توقیف و ضبط اماکن محل توزیع مواد مخدر در محلات حاشیه نشین و بافت های فرسوده از دیگر طرح های اجرا شده است که تا کنون بیش از ۵۰ دستگاه منزل در این خصوص با همراهی پلیس مبارزه با مواد مخدر شناسایی و توقیف و چند باب منزل محل فروش نیز که دارای تعدد یا تکرار جرم مشابه بودند به نفع دولت ضبط شدند .

احمدی منش افزود:  در سال جاری نیز این طرح با همراهی پلیس به اماکن تجاری به ویژه عطاری های متخلف محل فروش مواد مخدر و روان گردان تسری پیدا خواهد کرد .

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان، برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری از وقوع جرم در فرهنگسراها ، خانه های تسهیل گری ، پایگاه های اجتماعی محلات ، مساجد و مدارس محلات حاشیه نشین با هدف ارتقای آگاهی عمومی به منظور مصون سازی افراد در مواجه با جرائم و آسیب های اجتماعی و ایجاد هماهنگی با مرجع انتظامی و بسیج جهت راه اندازی پلیس محلات و گشت های رضویون با هدف نا امن سازی محیط برای مجرمان و همچنین  اجرای طرح نماد در مدارس محلات حاشیه نشین به منظور شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب و ارجاع ایشان به مراجع عضو ائتلاف را از دیگر اقدامات این معاونت خواند.

احمدی منش تاکید کرد: گستردگی عرصه میدانی و هزینه بر بودن اجرای طرح های نوسازی و بازگشایی معابر در محلات مورد نظر اجرای برنامه ها را در این خصوص با صعوبت و کندی مواجه نموده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان خاطرنشان کرد:  بسیاری از ادارات خدمات رسان نیز ارائه خدمت در این محلات را منوط به اجرای طرح نوسازی و بازگشایی معابر  در آنها می دانند که این موضوع نیز در سال جاری مورد توجه جدی معاونت اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان با تاکیدات ریاست کل دادگستری استان هرمزگان قرار گرفته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها