معاون وزیرجهادکشاورزی خبر داد :

هجوم دوباره ملخ های صحرایی در۱۰ روز آینده



رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به گزارش های دریافتی(از سوی فائو) در ۱۰ روز آینده شاهد دوباره ریزش تعداد زیادی از دسته های ملخ صحرایی دراستانهای ساحلی جنوب کشور به خصوص هرمزگان و مرکز آن بندرعباس خواهیم بود.

محمد رضا درگاهی با اشاره به وجود ۲۳ دسته ملخ صحرایی در کشورهای عربستان، اردن، یمن و مصر اظهار داشت: مقصد اصلی آنها خلیج فارس و دریای عمان، ایران و سپس دو کشور پاکستان و هندوستان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از اوایل تیرماه امسال (سوم و چهارم تیرماه) استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان شاهد ریزش دهها دسته ملخ صحرایی خواهند بود خواستار بسیج همه امکانات برای مقابله با این آفت خطرناک شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از دو کشور پاکستان و هندوستان به عنوان مقصد بعدی ملخ‌های صحرایی نام برد و افزود:هرچندبه دلیل گرمای بالای هوا در استان‌های یاد شده تخم گذاری نمی‌کنند اما در صورت مقابله نکردن ممکن است به باغ‌ها و مزارع خسارت وارد کنند.

درگاهی از هرمزگان به عنوان الگوی مثال زدنی در زمینه مشارکت همه جانبه مردم درمبارزه با ملخ‌های صحرایی نام برد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع هم اکنون نیز بایستی نیروهای تحت امر ارتش، سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی پای کار بیایند.

معاون وزیرجهاد کشاورزی خاطرنشان شد: باید از هم اکنون برای جلوگیری از غافلگیری و خسارت‌های احتمالی، پیش بینی‌های لازم و همچنین تقسیم کار انجام شود زیرا درغیر این صورت با بحران مواجه می‌شویم.

وی از حاجی آبادو بندرعباس در استان هرمزگان به عنوان مناطق اصلی ریزش دسته‌های جدید ملخ صحرایی در ۱۰ روز آینده نام برد و تاکید کرد: اگر برای مقابله با آنها برنامه نداشته باشیم خسارت‌های جبران ناپذیری به باغ‌ها، مزارع و حتی مراتع و جنگل‌های این شهرستانها وارد می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشوربا تاکید بر اهمیت کاراکیپ های ردیاب اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش و سپاه و همچنین شناورهای تجاری و ماهیگیری در حال تردد در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در صورت مشاهده دسته‌های ملخ، سمت و سوی حرکت آنها را به دستگاه‌های مسؤول اطلاع رسانی کنند.

همه امکانات برای مقابله با ملخ‌های صحرایی در هرمزگان

در ادامه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران هرمزگان استاندار این استان نیز ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه مقابله به ریزش‌های میلیونی ملخ‌های صحرایی گفت: همه امکانات برای مبارزه با ریزش دسته‌های جدید فراهم شده است.

فریدون همتی با تاکید بر مشارکت و همکاری هرچه گسترده‌تر مردم این استان برای مقابله با ملخ‌های صحرایی افزود: با استفاده از امکانات و تجهیزات لجستیک و حتی نیروهای تحت فرمان بسیج، نیروی دریایی ارتش و سپاه نخواهیم گذاشت که امنیت غذایی ما مورد تهدید واقع شود.

رئیس شورای تأمین هرمزگان با بیان اینکه بدون همکاری مردم قادر به انجام کامل کارها نمی‌شویم برآمادگی آنان برای مقابله با موج جدید ملخ‌های صحرایی در روزهای آینده تاکید کرد.

همتی با بیان اینکه دغدغه‌ای از نظر پشتیبانی مالی احساس نمی‌کنم با اشاره به هزینه کرد ۲۰۰ میلیارد ریالی در چهارماهه گذشته تاکنون تاکید کرد: اگر لازم باشد ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر هم تأمین می‌کنم تا خسارتی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان وارد نشود.

هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع روستایی جدی است

نماینده مردم بندرعباس، قشم، بوموسی و حاجی آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با ارائه گزارشی از بازدید امروزشان (پنجشنبه) از وجود دسته‌های ملخ صحرایی دردهستان کوهستانی سیاهو ازتوابع بندرعباس گفت: بحران در زمینه هجوم ملخ‌های صحرایی به باغ‌ها و مزارع مردم جدی است.

احمد مرادی ضمن تشکراز فعالیت‌های صورت گرفته گفت: هنوز در سطح ملی این اعتقاد و باور که بایستی با بسیج همه امکانات لجستیکی و نفرات به مقابله ملخ‌های مهاجر صحرایی رفت وجود ندارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اهمیت موضوع از مدیران دستگاه‌های اجرایی و همچنین اعضای اداره کل بحران هرمزگان خواست همه تلاش کنند و منتظر مرکز نباشند زیرا تاکنون تنها ۱۰۰ میلیارد ریال آن هم با هزار منت و مکاتبه به این امر اختصاص یافته است درصورتی که تاکنون چند برابر آن در استان‌های درگیر با ملخ صحرایی مهاجر هزینه شده است.

تلاش‌ها برای مبارزه با ملخ‌ها ستودنی است اما مراقب سال‌های آینده باشیم

دیگر نماینده بندرعباس، قشم، حاجی آباد وبوموسی با اشاره به حجم بالای ریزش ملخ‌ها دراین استان، فعالیت‌های انجام شده در هوای گرم و شرجی را ستودنی عنوان کرد و گفت: احتمال اینکه در سالهای آینده نیز درگیر باشیم زیاد است.

حسین هاشمی تختی با اشاره به کار سخت سم پاش ها در دشت‌ها و مناطق سخت گذر کوهستانی از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان خواست نسبت به انجام آزمایش و مراقبت‌های بهداشتی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به در راه بودن موج دوم و سوم ملخ‌های صحرایی مهاجر با تاکید بر همکاری همه جانبه نیروهای نظامی خواستار بهکارگیری فن آوری جدید ازجمله پهبادها برای شناسایی و ردیابی دسته‌های بزرگ این آفت خطرناک شد.

عملیات ردیابی در یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار زمین‌های هرمزگان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته ابراز داشت: از بهمن ماه گذشته تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاراز اراضی این استان عملیات ردیابی و در سطح ۱۵۶ هزار هکتار نیز با ملخ‌های صحرایی مهاجر مبارزه شیمیایی انجام شده است.

علی باقرزاده همایی از هرمزگان به عنوان دروازه اصلی ورود ملخ‌های صحرایی مهاجر به داخل کشور نام برد و گفت: با توجه به درراه بودن بیش از ۲۰ درسته بزرگ از این آفت بایستی ارتش، سپاه و دیگر دستگاه‌های اجرایی از هرگونه کمک لجستیکی دریغ نکنند.

این مقام مسؤول با اشاره به ریزش دسته‌های بزرگ میلیونی ملخ‌های صحرایی درهرمزگان اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون گزارشی در خصوص وارد آمدن خسارت به کشاورزان دریافت نشده است.

نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران هرمزگان با حضور مسؤولان دستگاه‌های اجرایی این استان و همچنین فرماندهای ارشد نظامی و انتظامی و نمایندگانی از سوی تشکل‌های کشاورزی برگزارشد.

درآمارهای منتشره سازمان جهادکشاورزی هرمزگان وسعت زمین‌های کشاورزی این استان ۱۵۶ هزارهکتار با تولید سالانه دو میلیون و ۵۴۰ هزارتن محصول باغی و زارعی خارج از فصل اعلام شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها