دُبی با چشم‌انداز جدید اقتصادی

امارات متحده عربی در میان 20 کشور بزرگ سرمایه‌گذار مستقیم خارجی جهان قرار گرفت:


نویسنده: سامیه طهورنیان


افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در امارات از یک میلیارد دلار در سال 2017، به 18 میلیارد در سال 2018 رسیده است که با این حساب، امارات را در بین 20 کشور بزرگ سرمایه‌گذار خارجی قرار می‌دهد.
امارات به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی بزرگت خوب ظاهرشده است و بر اساس گزارش جدید جهانی، در میان 20 کشور برتر جهان از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) قرارگرفته است. این کشور در حال حاضر نوزدهیم سرمایه‌گذار بزرگ خارجی در جهان است.سرمایه‌گذاری‌های شرکتی چون Greenfield از امارات متحده عربی به آفریقا بیش از دو برابرشده است و 1.81 میلیارد دلار به 3.93 میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که سرمایه‌گذاری برای توسعه کشورهای آسیایی بیش از سه برابر افزایش از 6.18 میلیارد دلار در سال 2017 به 22.1 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.

عمده این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های از نفت و گاز و فن‌آوری‌های دیجیتال است.نظرسنجی یونیکد از سازمان‌های ارتقاء سرمایه‌گذاری نشان داد که امارات متحده عربی و هند که به‌طور سنتی در 20 کشور برتر کشورهای سرمایه‌گذاری خارجی نبودند، امروزه به‌عنوان یکی از 10 منبع مهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای دوره 2019-2021 در نظر گرفته شدند.فهد آل گرگاوی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دبی در گفتگو با خلیج تایمز گفت: سرمایه‌گذاری مستقیم امارات در کشورهای خارجی یکی از چشم‌اندازهای بزرگ دوبی برای آینده جذب سرمایه در امارات است.


امروز امارات متحده عربی به‌عنوان یک رهبر منطقه‌ای در بخش‌های مختلف و یک مرکز تجارت بزرگ در منطقه موردتوجه قرارگرفته است. یکی از دلایل اصلی FDI، ثبات سیاسی است.ماسیمو فالشیونی، مدیر اجرایی بیمه یکی از بیمه‌های بزرگ امارات گفت که امارات متحدهٔ عربی به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک، زیرساخت‌های مدرن که رشد اقتصادی برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر می‌کند و با چهارچوب قانونی قوی که برای سرمایه‌گذاری‌های بین المللی دارد، نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به خاورمیانه ایفا می‌کند.عملکرد منطقه‌ای گزارش UNCTAD تاکید کرده است که چشم اندازهای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در خاورمیانه به واسطه انجام سیاست‌های جدید و اقدامات مناسب در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف مانند امارات متحده عربی مثبت ارزیابی شده است.


سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در خاورمیانه به 49 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده که در مدت مشابه سال قبل آن یعنی 2017، 39 میلیارد دلار بود؛ زیرا شرکت‌های چند ملیتی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی عمدتاً این سرمایه‌گذاری را افزایش داده‌اند.عربستان سعودی تقریباً سه برابر و 21 میلیارد دلار رسیده که عمدتاً در فعالیت‌های فن‌آوری، مالی و زیرساخت این کار را انجام داده است.
در این لیست منتشرشده، عربستان سعودی چهارمین سرمایه‌گذار خارجی با 21 میلیارد دلار است که در سال 2017 این مبلغ تنها 7 میلیارد دلار بوده است.
به‌طور کل، در سال گذشته بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار مستقیم خارجی در جهان، ژاپن بود با رشد 14 میلیارد دلاری‌اش.ادعای مقامات اماراتی این است که رشد اقتصادی امارات در سال ۲۰۱۸ بر طبق قوانینی چیده شده است که باعث جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد و از آن‌سو امارات نیز سرمایه‌گذاری خارجی خود در دیگر کشورها افزایش خواهد داد.


آن‌ها همچنین بارها اذعان داشته‌اند استارت تقویت اقتصاد غیرنفتی که زده‌اند و ادعا می‌کنند سهم ۶۰ درصدی دارد را تا سال ۲۰۲۱ به ۸۰ درصد برسانند.
مقامات این کشور در این مورد با اعتمادبه‌نفس در رسانه‌ها سخن می‌رانند و این مستلزم زمان است.
قانون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای رسیدن به هدف رشد اقتصادی ۳٫۴ درصدی امارات در سال ۲۰۱۸ یک امر حیاتی بود. البته ناگفته نماند که این کشور تاکنون توانسته است خود را به یک مرکز مالی و تجاری جهانی تبدیل کند.بخش توریسم در این کشور یک بخش مهم و اساسی در رشد اقتصاد داشته است. سابقاً مالیات بر ارزش‌افزوده در این کشور بسیار کم بوده و توریست‌ها خوشحال بودند که امارات متحده پایین‌ترین نرخ مالیات را در جهان دارد. باید ببینیم باوجود وضع قوانین جدید در سطوح اقتصادی، جدید بازهم صنعت توریسم به رشد اقتصادی امارات در سال ۲۰۱۸ کمک خواهد کرد.


امارات برای رشد اقتصادی در سال 2019 سعی بر این دارد که در اقتصاد غیرنفتی خود تنوع ایجاد کند و به ادعای سران این کشور که تابه‌حال هم موفقیت‌هایی را داشته‌اند، جلوی رکود احتمالی اقتصاد جهانی را کاهش دهد. نمونه بارز صحت این ادعا، رشد بالای صنعت ساختمان‌سازی در ابوظبی است.
اگر پیش‌بینی کارشناسان درست باشد و امارات طبق ادعای خود به جذب توریست و سرمایه‌گذار مستقیم خارجی با شیوهٔ جدید برسد، درآمدی که از وضع این قانون نصیب امارات می‌شود حدود ۱۲ میلیارد درهم خواهد بود. البته این مستلزم رشد واقعی اقتصاد غیرنفتی در این کشور است که طبق ادعای سران اماراتی رشد چشمگیری داشته است.پلکان پرتابی در چند سال آینده برای این کشور حاشیه خلیج‌فارس را فراهم خواهد ساخت. این ادعا مستلزم گذشت زمان است. شواهد نشان می‌دهد که رشد اقتصادی امارات در سال 2019 می‌تواند مطلوب باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها