اختتامیه طرح داناب با حضور مسوولان استانی برگزار شد:

شرکت 80 هزار دانش‌آموز هرمزگانی در طرح ملی داناب




طرح داناب با مشارکت بیش از 80هزار دانش آموز در استان هرمزگان امسال نیز به کار خود پایان داد.
در راستای گسترش فرهنگ صحیح حفاظت از منابع آب- به ویژه آب های زیرزمینی   و صرفه جویی از آب، طرحی نظامند برای آموزش و مشارکت دانش آموزان به نام طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) چند سالی است که کلید خورده است و هر ساله این طرح از اول سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی با حضور دانش آموزان متوسطه اول اجرا می شود.


استاندار هرمزگان در مراسم اختتامیه و تجلیل از فعالان برتر طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب با بیان اینکه  طرح ملی داناب با هدف افزایش دانش و ارتقاء سطح آگاهی دانش آموزان، معلمان و والدین آن‌ها با بحران و چالش‌های بخش آب در این شهرستان آغاز شده است گفت: یکی از بهترین بخش‌ها برای مدیریت مصرف آب ،بخش دانش‌آموزان است چرا که این قشر با فراگرفتن آموزش‌ها در این حوزه می‌تواند آگاهی خانواده‌ها و به تبع جامعه را با انتقال اطلاعات خود ارتقا بخشند.


فریدون همتی با اشاره به حفظ محیط زیست و منابع آبی گفت: امروزه مشکلات محیط زیستی رو به رشد بوده وبا این که تلاش‌های شماری در جهت حفظ زمین از فاجعه زیست‌محیطی صورت گرفته است، اما تهدید اکوسیستم از جهات مختلف همچنان ادامه داشته و ممکن است در نهایت موجب از بین رفتن آن شود.


وی  ادامه داد: محیط زیست و منابع آبی  به عنوان سرمایه عظیم حیات نیازمند حفاظت و مراقبت دائم همه ساکنان زمین است ،همه افراد جامعه در قبال حفاظت از این منبع با اهمیت مسئول هستند .
همتی با بیان اینکه  منابع آبی به عنوان یک سرمایه‌ ملی تنها متعلق به نسل فعلی نیست و نسل‌های آینده نیز به آن احتیاج دارند یادآور شد: در قبال  آیندگان مسوولیم و باید همواره در نظر داشته باشیم که کشور ایران در مسیر خشکسالی قرار دارد و باید به هر نحو مانع خسارات و بلایای ناشی از این موضوع بر زندگی‌مان و جامعه شویم.وی با اشاره به اینکه هرمزگان استان ساحلی است گفت: همه می گویند ما در استانی زندگی می کنیم که کنار دریا است اما استفاده ای از دریا نمی شود، باید بدانیم استفاده از دریا به سادگی نیست و نیاز به احداث آب شیرینکن ها و صرف هزینه های بسیاری است .


همتی  در پایان اجرای طرح داناب یک وظیفه انسانی دانست  وگفت: اگر حتی باعث شود یک قطره آب صرفه جویی شود یا یک دانش آموز فرهنگ صرفه جویی را بیاموزد، می توان این طرح را موفق ارزیابی کرد.
 تأثیر به‌سزایی در الگوی مصرف آب در آینده
مدیر عامل شركت آب منطقه ای هرمزگان در این مراسم با بیان اینکه  درواقع، اجرای این طرح یک روش برای نهادینه کردن فرهنگ درست مصرف کردن منابع آبی است گفت:هدف از اجرای طرح داناب، همان‌طور که از نام طرح پیداست، این بوده که دانش‌آموزان در مدارس راه‌های مختلف صرفه‌جویی در آب را بیاموزند و آموخته‌های خود را در خانه اجرا ‌کنند. هوشنگ ملایی افزود:طرح دانش‌آموزی نجات آب با محوریت افزایش اطلاعات مصرف صحیح آب در میان دانش‌آموزان بوده و تأثیر به‌سزایی در الگوی مصرف آب در آینده ایفا می‌کند.


وی با تاکید بر دیربازده بودن امر فرهنگ‌سازی، از آموزش و پرورش در این مقوله به عنوان یک دستگاه دیربازده ولی تاثیرگذار یاد کرد و افزود: البته فرهنگ‌سازی باید به نحوی این موضوع هدایت شود که دانش‌آموزان شخصاً در مورد وضعیت بحرانی آب احساس خطر کنند و داوطلبانه به عنوان ناجی آب مشارکت کنند.
ملایی از شرایط استان هرمزگان  و نیاز این منطقه به تامین آب و اقداماتی که در این رابطه در دست انجام است سخن گفت و ادامه داد: در کنار دریا 1800 کیلومتر مربع نوار ساحلی داریم که ظرفیت بسیار خوب برای استفاده از آب دریا که 98 درصد آب دنیا آب دریاست که شور است و می بایست به شکلی در مدار مصرف قرار دهیم و خوشبختانه در هرمزگان 38 سایت آب شیرینکن در حال بهره برداری و یا در حال احداث است  و جمعا  حدود یک و 7 میلیارد متر مکعب مجموع آب هست که در استان استفاده می کنیم .


این مقام مسوول بیشترین برداشت منابع آب در استان  از چاه ها دانست و ادامه داد این برداشت منابع آب   نقطعه ضعف ماست و حتما باید کاهش دهیم در کشور حدود 50 تا 55 درصد است اما در استان 85 درصد از منابع آب از منابع آب زیرزمینی استفاده می کنیم .
وی افزود: برداشت از مجموع 74 دشت داریم 54 ممنوع شده است هر ساله سطح آب زیر زمینی پایین می رود.


ملایی  به رونق گلخانه ها نیز سخن گفت و در خصوص آب مجازی نیز گفت: عموماً تولید هر کالا یا محصولی به مقدار مشخصی آب نیاز دارد، در کالاهای صنعتی، آب صرف سرد شدن ماشین‌آلات و شست‌وشوی مواد اولیه می‌شود؛ در صورتی که در تولید محصولات کشاورزی، آب ـ اعم از باران، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها ـ برای رشد گیاهان و تغذیه حیوانات و سیراب شدن آن‌ها مصرف می‌شود.
این آب به نام «آب مجازی شناخته می‌شود. ملایی تصریح کرد:  برداشتی که هیچ خدماتی ارائه نمی شود مگر آب مصرف شود باید در همه زمینه ها صرفه جویی کنیم .
مدیر عامل شركت آب منطقه ای هرمزگان در پایان با تاکید بر تداوم این طرح و اجرای گام به گام آن، ابراز امیدواری کرد با نظارت و همکاری دیگر دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این طرح شاهد دستیابی به نتایج خوب این طرح در آینده باشیم.


 تقدیر از 40 دانش آموز رابطین
در پایان این مراسم از رابطین و کارشناسان، ناجیان برتر و دانش آموزانی که در مسابقات مختلف این طرح شرکت کرده بودند تقدیر شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها