مدیر کل بنادر و دریانوردی استان:

یک چهارم دریانوردان ایران هرمزگانی هستند




از سال 2010 تاکنون تاریخ 25 ژوئن هم‌زمان با 4 تیرماه به‌عنوان روز جهانی دریانورد اعلام‌شده است که دراین‌ارتباط با برگزاری رویدادهای مختلف از دریانوردان در سراسر جهان قدردانی می‌شود.
به گزارش صبح ساحل،بر این اساس، سازمان آیمو (IMO) هرسال شعاری را به مناسبت این روز اعلام می‌کند که برای 25 ژوئن (چهار تیرماه) سال 2019  «توانمندسازی زنان در جامعه دریایی» را به‌عنوان سرلوحه شعار اصلی خویش قرار داده و هدف از انتخاب این شعار فرصتی برای برجسته کردن حضور زنان در مشاغل دریایی عنوان‌شده است.


بر اساس گزارش منتشرشده در سایت این سازمان بین‌المللی امسال کمپینی از سوی این سازمان تشکیل‌شده تا دریانوردان عکس‌ها و خاطرات خود را برای انعکاس در رسانه‌های اجتماعی در چنین روزی ارسال کنند.آیمو در کمپینی با عنوان ایجاد یک تغییر از شرکت‌کنندگان دعوت کرده  است تا با حضور حداکثری  برای ایجاد تعامل در فضای آنلاین و اعلام همبستگی با دریانوردان زن و مرد به‌ویژه انعکاس فعالیت‌های زنان تلاش کنند.


در حال حاضر یک‌میلیون و 500 هزار دریانورد در جهان مشغول کار روی کشتی‌ها و فعالیت دریانوردی هستند که در این میان سهم دریانوردان ایرانی نزدیک به 130 هزار نفر است. همچنین 33 هزار نفر از این جمعیت (حدود یک‌چهارم جمعیت کل دریانوردان ایران) در محدوده آب‌های استان هرمزگان و یا شناورهای ثبت‌شده در این استان فعالیت می‌کنند.اله مراد عفیفی پور گفت: استان هرمزگان دارای جایگاه کلیدی در صنعت دریانوردی ایران است و دریانوردان نیز نقشی مهم و راهبردی در جبهه جنگ اقتصادی دارند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: با توجه به موقعیت ممتاز استان هرمزگان و وجود بنادر مهمی همچون شهید رجایی، شهید باهنر، بندرلنگه و قشم بیش از ۵۰ درصد دریانوردان دنیا حداقل یک‌بار به بنادر این استان تردد داشته‌اند و حدود ۸۰ درصد از دریانوردان دنیا نیز حداقل یک‌بار از آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران گذر کرده‌اند.وی به جمعیت بانوان دریانورد کشور اشاره کرد و گفت: جمعیت کل این بانوان 187 نفر است که هرمزگان دارای سهم قابل‌توجه 133 نفری است که بخش عمده آن‌ها در ناوگان مسافری و گردشگری دریایی فعالیت دارند.


 این مشارکت چشمگیر بانوان دریانورد هرمزگانی در مقایسه با سایر استان‌های ساحلی کشور، بیانگر جایگاه ويژه و اثرگذار دریا و صنعت دریانوردی در شاکله خانواده مردم هرمزگان است.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: در راستای جلوگیری از تبعیض جنسیتی در مجامع دریایی و دریانوردی، دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی (IMO) شعار روز جهانی دریانورد سال 2019 را «توانمندسازی زنان در مجامع دریایی» نام‌گذاری کرده است.


این مقام مسئول به یکی از سیاست‌گذاری‌های این اداره کل اشاره و بیان کرد: مشارکت بيشتر بانوان در فعالیت‌های دريانوردی به‌عنوان شغلي ریشه‌دار و اصیل در جامعه ساحل‌نشینان خلیج‌فارس و دریای عمان ازجمله سیاست‌گذاری‌های اداره کل بنادر و دریانوردی در راستاي تحقق توسعه دریا محور به شمار می‌رود.
عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: بی‌شک این مهم به علت وجود پتانسیل‌ها و  فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در بحث تربیت نیروی دریانورد شایسته در گستره اين جغرافيا به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین استان ساحلی و دریایی ایران محسوب می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها