جزییات کامل :

آغاز به کار بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان در امارات متحده عربی


نویسنده: سامیه طهورنیان

مهم‌ترین منبع درآمد امارات متحده عربی از راه نفت باشد، میدان‌های نفتی امارات متحده عربی با ذخیره ۹۷ میلیارد و ۸۰ میلیون بشکه نفت، امارات را هشتمین کشور دارندهٔ ذخایر عظیم نفتی در میان کشورهای جهان معرفی کرده است.
اقتصاد امارات که دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب به شمار می‌آید، طی چند سال گذشته با تحولات مختلفی روبه‌رو بوده است. در این راستا رشد مبادلات تجاری امارات با کشورهایی نظیر ژاپن، مالزی و ... حاکی از تلاش ابوظبی برای تحکیم جایگاه اقتصادی خود در میان مناطق مختلف دارد.صادرات نفت خام این کشور در سال ۲۰11 حدود ۲٫۳۹۵ میلیون بشکه در روز بوده که امارات را چهارمین صادرکننده نفت دنیا می‌سازد. امارات متحده عربی پس از چین، دومین شریک تجاری ایران است


ولی این کشور به‌تازگی رکورد جدیدی در کاهش وابستگی خود به نفت ثبت کرده است.
بزرگ‌ترین پروژه نیروگاه خورشیدی جهان به نام "Noor Abu Dhabi" توسط اداره آب و برق دبی (DEWA) در روزهای گذشته به بهره‌برداری رسید. تولید این نیروگاه باهدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی صورت گرفته است.
در این پروژه عظیم، تخمین زده‌شده که ۳.۲ میلیون سلول خورشیدی مستقر در نیروگاه "Noor Abu Dhabi" برای ۹۰ هزار نفر برق تولید کند و انتشار کربن دی‌اکسید را ۹۸۴ هزار و ۲۰۶ تن (واحد بریتانیایی) کاهش دهد.


درواقع این نیروگاه ظرفیت تولید ۱.۲ گیگاوات برق را دارد که تقریباً مقداری نزدیک به نیروگاه برق حرارتی بندرعباس را دارد. این میزان کاهش آلودگی معادل حذف ۲۰۰ هزار ماشین از جاده‌هاست.این پروژه محصول مشترک دو شرکت ماربونی ژاپن و جینکو سولار هولدینگ چین است.محمدحسن آل سووییدی وزیر آب‌وهوا و محیط‌زیست امارات به خبرگزاری نشنال امارات گفته است : “اتمام پروژه نقطه عطفی در استراتژی انرژی 2050 امارات متحده عربی است. این پروژه در سال 2017 راه‌اندازی شده است تا سهم انرژی پاک امارات را 50 درصد تا سال 2050 افزایش دهد “سازمان آب و برق دبی قصد راه‌اندازی یک پروژه نیروی خورشیدی ۲ گیگاواتی را بعد از پروژه "نور ابوظبی"  دارد. عربستان سعودی هم برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۲.۶ گیگاواتی در مکه موافقت کرده است و شروع ساخت این پروژه، به‌زودی خواهد بود.

 

 

 

اقتصاددانان نرخ رشد اقتصادی امارات را ۳ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده‌اند. رشد اقتصادی امارات در سال ۲۰۱۸ برخلاف پیش‌بینی‌ها تنها ۱.۸ درصد بود که دراین‌بین، رشد اقتصادی منطقه دوبی به ضعیف‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون رسیده بود .حجم تولیدات ناخالص داخلی امارات در سال گذشته به ۱.۴۴ تریلیون درهم رسیده است که معادل ۳۹۲ میلیارد دلار است. از همین رو امارات قصد دارد محصولات نفتی را برای تعادل بازار کاهش دهد و در عوض به تولید و فروش انرژی‌های پاک‌روی بیاورد .

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها