در همایش شهرداری ها و دهیاری های تالابی استان هرمزگان مطرح شد

تالاب های هرمزگان ظرفیت بکر گردشگری



میرهاشم خواستارفرماندار خمیر در همایش شهرداری ها و دهیاری های تالابی استان هرمزگان که به میزبانی شهرداری بندرخمیر برگزار شد گفت : تالاب‌ها از سرمایه‌‌‌های با ارزش هر منطقه محسوب میشوند چرا که یمتوانند در جلب گردشگر و مهاجرت انبوه پرندگان مهاجر از سراسر دنیا و زادآوری آبزیان و ایجاد محیطی مناسب برای حیات گیاهان، نقش بسزایی داشته‌‌‌باشند.

فرماندار خمیر ادامه داد:خوشبختانه در حوزه حفاظت از تالاب ها در شهرستان خمیر فضای خوب و همدلی ایجاد شده و برای جلب گردشگر نیز، در سال گذشته با برنامه ریزی مناسب همایش جهانی تالاب ها در شهر بندرخمیر برگزار شد که در این راستا نقش فعالان حوزه زیست محیطی و شهرداری بندرخمیر در این راستا قابل تقدیر است.

وی افزود:باید با آموزش حاشیه نشینان تالاب و استفاده از شوراهای اسلامی و دهیاران، در راستای فرهنگ سازی و ایجاد عزم همگانی برای احیای تالاب کار متفاوتی انجام دهیم.

خواستار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:در حوزه جذب گردشگر و از طریق ارتباط با جزیره قشم مکان مناسبی برای اسکان گردشگران و توریست ها در محدوده منطقه خمیر و قشم ایجاد خواهد شد تا از ظرفیت های توریست ها در این محدوده استفاده شود.

فرماندار بندرخمیر در پایان تاکید کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان تالاب‌ها را به یک منبع درآمد برای خانواده‌ها تبدیل کرد.

مسیحی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز در این همایش با بیان اینکه 36 تالاب ایران در فهرست بین المللی به ثبت رسیده گفت: سهم استان هرمزگان از این آمار، 4 تالاب ثبت شده و یک تالاب در حال ثبت می باشد.

وی تصریح کرد:یکی از تالاب های بکر و زیبا در استان هرمزگان ، تالاب خور خوران با 102 هزار هکتار می باشد که 50 درصد مساحت تالاب های هرمزگان را در بر می گیرد و حدود 23 شهر و روستا از این تالاب منتفع می شوند.

مسیحی در بخشی از سخنان خود گفت:در گذشته معیشت پایدار مردم در حوزه صید وصیادی بوده و شناساندن تالاب ها توسط محیط زیست و رسانه ها باعث شده که گردشگران به سوی این گونه مناطق در استان بیایند و قطعا زندگی و معیشت آنان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه به موضوع حفاظت از تالاب ها اشاره کرد و گفت:در صورت عدم مدیریت صحیح و یا عدم رعایت شهروندان در حفاظت از تالاب باعث از بین رفتن این اکوسیستم ها خواهد شد.

وی از شهرهای حاشیه تالاب ها خواست با کنترل مدیریت فاضلاب مجتمع های مسکونی زمینه حفاظت از اکوسیستم تالابی را فراهم سازند.

این مقام مسئول در خاتمه گفت: همایش سال گذشته در شهر تالابی بندرخمیر نشان از همگرایی و وحدت مردم منطقه در حوزه حفاظت از محیط زیست است و امید است این همگرایی و همدلی ها در این حوزه ادامه داشته باشد.

شهردار بندرخمیر نیز در این نشست با بیان اینکه برای شناسایی تهدیدها و فرصت ها در حوزه تالابی، باید بر موضوع تالاب و زندگی تالابی تمرکز کنیم افزود:در این زمینه با برنامه ریزی و اقدامات بلندمدت نقاط قوت و ضعف موجود در منطقه و نيز فرصت ها و تهديداتي که تالاب با آن ها مواجه است و يا درآينده با آن ها مواجه خواهد شد، شناسايي و جهت تدوين راهبرد مديريتي کارآمد بکار گرفته شود.

وی افزود:آگاهی بخشی ساکنان حاشیه تالاب،در این راستا موثر خواهد بود.

مهندس محمودی در ادامه عنوان کرد: مردم اگر تهدیدات مرتبط با تالاب ها را احساس کنند قطعا خود از آن حفاظت خواهند کرد.

 وی در ادامه خواستار همکاری و همراهی دهیاری ها و شهرهای حاشیه تالاب شد و افزود:در صورت عدم همکاری دهیاری ها و شهرداری ها، این اکوسیستم ها آسیب جدی خواهند دید.

رفیعی عضو اصلی کنوانسیون رامسر نیز در این همایش گفت:بندرخمیر از دو سال پیش گام های بزرگی در حوزه تالاب ها برداشته و حضور گروه ها و NGOهای مختلف در برگزاری همایش تالاب ها گواه این مدعاست.

وی همچنین گفت:بزرگترین شاخص شهرهای تالابی این است که خود افراد محلی در زمینه حفاظت از تالاب ها اقدام کنند.

گفتنی است تریبون آزاد ،بحث و تبادل نظر و ارائه تجارب و ...از دیگر برنامه های این همایش بوده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها