«مرســک» و افـــزایش قـیمت حمل بار به خلیج فارس


نویسنده: سامیه طهورنیان

شرکت کشتیرانی مرسک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل در یایی جهان در روزهای گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به تحولات اخیر در خلیج‌فارس، قیمت‌های حمل بار به خلیج‌فارس را افزایش می‌دهد.


طی ماه‌های اخیر، شش نفت‌کش در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان هدف حمله قرارگرفته‌اند و ایران نیز یک پهپاد آمریکایی را ساقط کرده است.حمله به نفت‌کش‌ها باعث افزایش قیمت نفت و همچنین افزایش قیمت حمل بار شرکت‌های دیگر کشتیرانی شد.


به گزارش رویترز،  این شرکت دانمارکی روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه اعلام کرد : با توجه به افزایش غیرمنتظره و قابل توجه عواملی که هزینه‌های کشتیرانی را در خلیج فارس افزایش می‌دهد، مرسک «هزینه اضطراری ریسک» را بر همه محموله‌هایی که به خلیج فارس می‌رود یا از آنجا خارج می‌شود، اعمال می‌کند. همچنین برای حمل هر کانتینر ۲۰ فوتی به برخی از بندرها کشور عربستان، بحرین، قطر، امارات، کویت، عراق و عمان، ۴۲ دلار بیشتر از قبل دریافت می‌کند.

پیش از این شرکت‌های «کشتیرانی مدیترانه» در سوئیس، CMA CGM در فرانسه، APL، یکی از واحدهای شرکت سنگاپوری Neptune Orient و گروه Hapag-Lloyd آلمان نیز به مشتریان خود اعلام کرده بودند که هزینه‌های حمل بار را خود را در محدوده آبهای خلیج فارس افزایش می‌دهند. مرسک شرکتی است که  در دهه ۳۰ شمسی همکاری خود را با ایران آغاز کرد.


در سال ۱۳۹۰ در پی تحریم شرکت تاید واتر، مرسک اعلام کرد که از حمل‌ونقل محموله‌های باری به بندر امام خمینی، بندرعباس و عسلویه صرف‌نظر می‌کند.
حدود یک سال بعد و در پی تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران این شرکت فعالیت‌های تجاری خود را با ایران به‌طور کامل متوقف کرد.
سپس در مهرماه ۹۵ پس از لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران، شرکت کشتیرانی مرسک اعلام کرد فعالیت‌های تجاری خود را با ایران از سر می‌گیرد.


پیش از توقف همکاری مرسک با ایران بخش بزرگی از واردات ایران، ازجمله مواد غذایی و کالاهای مصرفی مثل خودرو، از طریق شبکه حمل‌ونقل شرکت مرسک انجام می‌شد  اما در پی خروج آمریکا از برجام،  مرسک بار دیگر اعلام کرد که فعالیت‌هایش در ایران را متوقف می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها