هر شهروند؛ یک بازرس صنفی



چهارمین جلسه شورای نظارت، کنترل و تنظیم بازار شهرستان خمیر، ظهر امروز به ریاست دهقانی معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی فرمانداری خمیر تشکیل شد.

 

معاون فرماندار خمیر در این جلسه با تاکید بر نظارت بر بازار اظهار داشت: نظارت بر بازار شهرستان بایستی جدی و مستمر باشد و با گرانفروشان و متخلفان نیز به شدت برخورد شود و اعضای ستاد تنظیم بازار شهرستان نیز به طور مرتب گزارش عملكرد خود را ارائه کنند.

 

دهقانی با بیان اینکه هر یک از شهروندان می توانند خود یک بازرس صنفی باشند اضافه کرد:یکی از ضعف هایی که در سطح شهرستان و حتی استان وجود دارد، عدم گزارش مردم در خصوص گرانفروشی صنوف متخلف در سطح شهر میباشد و بعضا این موضوعات باعث تخلف بیشتر می شود.

 

این مسئول با اشاره به سامانه 124 رسیدگی به شکایات تصریح کرد:اگر هر شهروند تخلفات صنوف را گزارش کند قطعا تخلفات نیز کمتر خواهد شد.

 

وی همچنین با اشاره به قیمت میوه در بازار بیان کرد: بعضا در بازار مشاهده می شود میوه های با کیفیت کمتر، به نرخ میوه های درجه یک فروخته می شود که لازم است دستگاه های نظارتی در این زمینه ورود کنند.

 

فرزاد دهقانی همچنین خواستار ایجاد سازوکاری جهت توزیع میوه و تره بار در روزهای تعطیل شد.

 

به گزارش صبح ساحل معاون سیاسی فرمانداری خمیر در خصوص نظارت مستمر بر رسته های توزیع مواد غذایی و  بهداشتی نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه رسته های مذکور با سلامت مردم در ارتباط دارد بازرسان نباید هیچگونه تعارفی با این رسته های صنفی داشته باشند.

 

این مقام مسئول در پایان هم گفت: واحدهای صنفی شهرستان خمیر باید از سامانه صندوق مکانیزه فروش استفاده کنند.

 

در ادامه صالحی دبیر این شورا نیز گفت:در سال گذشته قیمت کالاها در 13 رسته صنفی نرخ گذاری و ابلاغ شده است.

 

وی با اشاره به تعداد تخلفات واحدهای صنفی در سه سال گذشته گفت:در سال 96 تعداد 75 مورد پرونده و سال 97 نیز 174 مورد پرونده تخلف واحدهای صنفی به ثبت رسیده است.

 

این مسئول با بیان اینکه در سه ماهه سال جدید تعداد بازرسی ها افزایش یافته، عنوان کرد: در سه ماهه سال جاری نزدیک به 997 مورد بازرسی در سطح شهرستان از صنوف مختلف صورت گرفته که تعداد 60 پرونده با 97 تخلف به ارزش ریالی 5میلیارد و 874 میلیون کشف شده است.

 

وی ادامه داد: این حجم از بازرسی ها نسبت به سال های 96 و 97 افزایش چشمگیری یافته است.

 

صالحی همچنین عمده تخلفات کشف شده را عدم درج نرخنامه و اتیکت توسط واحدهای صنفی عنوان کرد.

 

رئیس اداره صمت خمیر در ادامه گفت: در راستای  گزارش های مردمی، با هماهنگی نمایندگانی از فرمانداری، مرکز بهداشت، اتاق اصناف و اماکن ،آرایشگاه های زنانه خمیر ساماندهی و نظارت خواهند شد.

 

رییس صنعت ،معدن و تجارت خمیر هدف از این بازرسی ایجاد گشت نظارتی از آرایشگاه‌ها با حضور بانوان برای برخورد با آرایشگاه‌های بدون پروانه، عدم رعایت مسائل بهداشتی و تخلفات صنفی و استفاده از کالاهای غیرمجاز عنوان کرد.

 

صالحی در خصوص افزایش قیمت کپسول در برخی جایگاه های شهرستان نیز اظهار داشت:قیمت کپسول گاز طبق نرخ مصوب در نمایندگی های شهرستان به فروش می رسد اما گاها برخی افراد در زمان تعطیل نمایندگی آن را به قیمت بالاتر به فروش می رسانند.

 

این مسئول در خصوص قیمت مرغ نیز گفت:قیمت مرغ در شهرستان همان قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار استان است و تا زمانی که این قیمت از سوی این ستاد تغییر نکند، هرگونه افزایش قیمت غیر قانونی است.

 

رییس صنعت، معدن و تجارت خمیر در خصوص کمبود آرد نیز گفت: خوشبختانه در سه ماهه اول سال هیچگونه کمبودی در خصوص تهیه آرد نداشته ایم. نانوایی ها نیز بطور منظم سهمیه آرد دریافت می کنند و در این خصوص هیچ گزارشی به اداره صنعت، معدن و تجارت ارائه نشده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه مردم با ارسال گزارش صنوف متخلف یاری گر اداره صمت باشند،اظهار کرد: در یک ماه اخیر فقط دو مورد گزارش تخلف در سامانه 124 اداره صمت ثبت شده است لذا از همشهریان عزیز می خواهیم گزارش تخلفات صنوف را به این سامانه گزارش کنند.

 

در ادامه احمدرضا شیخی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان خمیر با بیان اینکه بازرسان بهداشت محیط به طور مستمر بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی نظارت دارند، افزود: این نظارت‌ها در قالب برنامه‌های مختلفی از جمله برنامه‌های رایج در ساعات اداری، طرح‌های تشدید و ضربت بعد از ظهر‌ها و شب ها، اعیاد و سایر مناسبت‌های ملی و مذهبی انجام می‌شود؛ در این برنامه ها، مراکز و اماکن حساس از جمله رستوران ها، هتل ها، فست فودها، نانوایی ها و آرایشگاه‌ها با دقت مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

 

شیخی در ادامه گفت: بازرسی ها بصورت روتین از اماکن عرضه و توزیع مواد غذایی انجام می گیرد و گزارشات به عمل آمده در سامانه جامع بازرسی محیط کار بعد از هرگونه بازدید به ثبت می رسد.

 

وی افزود: از طریق این سامانه گزارش بازرسی ها و تخلفات از دورترین نقاط روستایی تا شهرها و استان های کشور به صورت برخط  قابل انتشار است.

 

قابل ذکر است استعلام قیمت برنج و سایر اقلام پرمصرف خارجی از گمرک و همچنین نوع ارز خریداری شده این محصولات، کنترل قیمت مرغ گرم و علت اختلاف قیمت نسبت به مرکز استان از طریق اتاق اصناف،جهاد کشاورزی و اداره صمت، بازرسی های مستمر نهادهای نظارتی و ارایه گزارش به دبیرخانه فرمانداری، نصب صندوق مکانیزه فروش توسط واحدهای صنفی، یکسان سازی قیمت ها و نصب قیمت های کالا،پیگیری پرونده های تخلف واحدهای صنفی توسط تعزیرات و... از مصوبات این جلسه بوده است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها