مواظب بیماری تب کنگو باشیم



مهدی حسنی آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و متخصص بیماری‌های عفونی نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷ نفر در استان که مشکوک به ابتلای بیماری تب کریمه کنگو بودند به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که آزمایش یکی از آن‌ها مثبت اعلام شد و تحت درمان قرار گرفت.

به گزارش صبح ساحل به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد جانباز افزود: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی حاد مشترک بین دام و انسان است که از راه گزش کنه آلوده منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: تماس مستقیم با کنه‌های آلوده، ترشحات و خون دام بیمار و تماس با انسان بیمار از راه‌های انتقال این بیماری است.

محمد جانباز افزود: این بیماری در دام زنده هیچ گونه علائم خاصی ندارد و تنها در انسان با حالت تحوء، سردرد، دل درد و خون ریزی زیر پوستی تشخیص داده می‌شود.

وی گفت: دامدران، دامپزشکان، قصابان، پرسنل بیمارستان و زنان خانه دار افراد در معرض خطر این بیماری هستند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان افزود: اگر فرد بیمار با مشاهده این علائم در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کند این بیماری قابل درمان است، اما اگر حاد باشد احتمال فوت فرد نیز وجود دارد.

محمد جانباز توصیه کرد: مردم گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجاز عرضه مواد خام دامی مانند کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها در استان تهیه کنند.
وی افزود: برای اطمینان بیشتر و خنثی سازی عامل این بیماری مردم گوشت خام را بعد از خریداری ۲۴ ساعت و جگر خام را به علت داشتن بافت خاص ۴۸ تا ۷۲ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

محمد جانباز افزود: در سال‌های گذشته یک مورد مرگ ناشی از این بیماری در استان رخ داد که با آگاهی مردم و اطلاع رسانی‌ها این بیماری در استان کنترل شد.

دکتر مهدی حسنی آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و متخصص بیماری‌های عفونی نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷ نفر در استان که مشکوک به ابتلای بیماری تب کریمه کنگو بودند به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که آزمایش یکی از آن‌ها مثبت اعلام شد و تحت درمان قرار گرفت

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها