شکستن دیوار بین روابط عمومی و رسانه

نقد کنیم نه تخریب



در سال‌های اخیر نقش زنان در جامعه ایران پررنگ‌تر شده است. شاهد این ادعا حضور زنان در بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ است. سیاست‌های دولت نیز در این روند افزایشی بی‌تأثیر نبوده است. یکی از سیاست‌های ابلاغی دولت افزایش حضور زنان در پست‌های مدیریتی است و بر این اساس باید تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد از این پست‌ها در اختیار زنان باشد.

 

استان هرمزگان ازجمله استان‌هایی است که این سیاست دولت را به‌خوبی دنبال می‌کند. انتصاب مدیران زن در مشاغل مختلف مدیریتی و به‌ویژه انتصاب دکتر شیبانی تزرجی به‌عنوان معاون استاندار و مدیرانی چون فاطمه رکن‌الدینی به‌عنوان مدیر روابط عمومی و مریم یگانه به سمت مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان ازجمله اقدامات مثبت صورت گرفته است.


صبح ساحل به این بهانه گفتگویی با یکی از مدیران زن داشته است که بیش از 15 سال سابقه فعالیت در حوزه اطلاع‌رسانی و مطبوعات را در کارنامه خود دارد. فاطمه رکن‌الدینی که دانش‌آموخته روابط عمومی و علوم ارتباطات نیز می‌باشد ضمن تشکر از حسن اعتماد استاندار به خود گفت: در کشور 3 یا 4 نفر مدیر روابط عمومی استانداری زن داریم و این نشان می‌دهد استاندار اعتماد و نگاه ویژه‌ای به حوزه بانوان دارد. علاقه شرط ورود به هر فعالیتی است و با توجه به فعالیت طولانی در حوزه رسانه فعالیت در جایگاه مدیریت روابط عمومی استانداری که یک دستگاه حاکمیتی و سیاسی است برایم دشوار نیست.وی افزود: از ابتدای شروع فعالیتم در اردیبهشت‌ماه با مسائل غیرمترقبه‌ای چون سیل، زلزله و هجوم ملخ‌ها روبرو بودیم اما باوجود مشکلات موجود برنامه‌ریزی برای همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، همکاری در جشنواره خلیج‌فارس، برنامه‌ریزی برای کنگره شهدا و روز روابط عمومی ازجمله اقدامات صورت گرفته در مدت فعالیتم بوده است.


رکن‌الدینی با اشاره به شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها گفت: این شورا که در مردادماه سال گذشته تشکیل شد، باید محور امور روابط عمومی‌ها در استان بوده و نقش مهم و کلیدی در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و ارزیابی عملکرد مدیران روابط عمومی داشته باشد. همچنین شورا این حق را خواهند داشت تا در عزل و نصب مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی دخالت کنند که این از قدرت شورای هماهنگی روابط عمومی استانداری ناشی می‌شود. شورای هماهنگی را به‌عنوان بازوی مشورتی روابط عمومی به رسمیت می‌شناسیم.


مدیر روابط عمومی استانداری درباره میزان قدرت این شورا در عزل و نصب گفت: این شورا متشکل از مجموعه‌ای از روابط عمومی‌های منتخب دستگاه‌های اجرایی است که برای امور روابط عمومی‌های استان مشورت و تصمیم‌گیری می‌کنند اما باوجود مدت طولانی فعالیت، فعال نبوده و بنابراین نتوانسته است در این زمینه ورود پیدا کند. این شورا باید به‌عنوان یک تشکل نیروسازی کند اما تقویت نشده است که یکی از دلایل آن به تغییرات مکرر در حوزه روابط عمومی‌ها یا سیاست‌های مدیر دستگاه مربوطه برمی‌گردد و معمولاً این تشکل‌ها تحت تأثیر تفکرات مدیریتی است.


رکن‌الدینی تصریح کرد: تصمیم داریم حلقه مفقوده بین روابط عمومی استانداری و دستگاه‌های اجرایی را به هم ارتباط داده و تصمیم‌گیری‌ها را متمرکز کنیم. گاها بی‌نظمی و عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف موجب می‌شود نتوانیم از فرصت‌های موجود به‌خوبی بهره ببریم و این عدم هماهنگی باعث می‌شود پوشش رسانه‌ای خوب صورت نگیرد. یکی دیگر از موضوعات مدنظر بحث ساماندهی و هماهنگی بین دستگاه حاکمیتی استانداری و روابط عمومی‌ها است که باید بیشتر شود و در این راستا نیز دوره‌های آموزشی برای روابط عمومی‌ها تا پایان سال برگزار خواهد شد.


وی به برنامه خود برای ارتباط مستمر با رسانه‌ها و تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: هر صنفی که مورد تأیید وزارتخانه‌ها باشد ما نیز آن‌ها را می‌پذیریم و بدون نگاه سلیقه‌ای از آن‌ها استقبال کرده و آن‌ها موردحمایت قرار می‌دهیم.


رکن‌الدینی افزود: از دیگر برنامه‌های این حوزه برنامه‌ریزی برای جشنواره خبر خوب ویژه روابط عمومی‌ها است. انتشار خبرهای خوب و دلگرم‌کننده در این حوزه که موجب نشاط مردم شود موردتوجه قرار خواهد گرفت. مرحله اول این جشنواره در هفته دولت و بخش دوم از هفته دولت تا دهه فجر برگزار خواهد شد. یکی از وظایف شورای هماهنگی روابط عمومی، ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها است که در اساسنامه آن نیز آورده شده است. با توجه به شائبه‌های موجود در نحوه انتخاب روابط عمومی‌های برتر تصمیم بر عدم انتخاب روابط عمومی برتر گرفته و قرار شد شاخصی تعریف‌شده که مورد تأیید وزارت کشور نیز باشد مبنای ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها قرار گیرد.یکی از مشکلات مدیران زن در هنگام تصدی جایگاه مدیریت عدم همکاری و موردپذیرش قرار نگرفتن توسط همکاران مرد است. رکن‌الدینی دراین‌باره گفت: به دلیل ارتباطات و شناخت قبلی نسبت به مدیران دستگاه‌های اجرایی و ستادی با مشکل چندانی مواجه نبودم اما به‌طورکلی نگاه مردان به زنان نگاه مادری و همسری است که ذاتاً بر عهده زنان است. این موضوع در فرهنگ ما نهادینه‌شده و تغییر در این فرهنگ نیازمند برخی مقاومت‌ها است.

شاید به دلیل لطافت زن این احساس وجود داشته باشد که زنان از عهده برخی مشاغل برنمی‌آیند ولی در رأس این سازمان استاندار نگاه متفاوتی به مقوله زنان دارد که موجب شده است در سطوح میانی نیز به همان اندازه این احترام و نگاه به زنان وجود داشته باشد.وی درباره دلایل کمبود مدیران زن و به‌طور خاص زنان بومی در استان گفت: دولت باید این سیاست‌گذاری را انجام می‌داد. شاید یکی از دلایل، ندادن فرصت به زنان و عدم نیروسازی باشد. همچنین شاید زنان قابلیت‌های خود را آن‌طور که باید نشان نداده‌اند اما زنان استان باید اعتمادبه‌نفس و خودباوری داشته باشند. در حوزه اطلاع‌رسانی زنان استان حضور موفق دارند بطوریکه بدنه اصلی جامعه رسانه‌ای استان را زنان تشکیل می‌دهند. نگاه سطحی به این موضوع نیز خود گویای این ادعا است. چندین دوره است مدیرعاملی تشکل‌ها بر عهده بانوان است.


نحوه برخورد مدیران و روابط عمومی‌ها با خبرنگاران یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه اطلاع‌رسانی است. رکن‌الدینی معتقد است شاید یکی از دلایل، عدم شناخت روابط عمومی‌ها از نقش و اثرگذاری خبرنگار و رسانه باشد. وی بیان کرد: شاید روابط عمومی نتوانسته است این موضوع را به‌خوبی برای مدیر دستگاه خود بیان کند. گاهی اوقات مدیران عملکرد مناسبی ندارند اما مدیرانی که عملکرد شفافی دارند ارتباط با رسانه را فرصت خوبی برای مجموعه و دستگاه خود می‌دانند و به‌راحتی آن را می‌پذیرند. تأکید استاندار و معاون استاندار نیز بر پاسخگویی، شفاف‌سازی و برگزاری نشست مطبوعاتی است. بخشی نیز به تقصیر اصحاب رسانه و رفتار نادرست برخی افراد برمی‌گردد کما اینکه ممکن است این رفتار ناهنجار در خود روابط عمومی‌ها نیز وجود داشته باشد. گاها اوقات مدیران نگران هستند و می‌خواهند به دور از حاشیه باشند.


مدیر روابط عمومی استانداری تصریح کرد: مبنای کار ما تعامل، همکاری، اتحاد و همدلی است. از بدنه جامعه رسانه‌ای هستم و شرایط و مشکلات رسانه‌ها را درک می‌کنم از طرفی به دلیل ارتباطی که با روابط عمومی‌ها داشتم از این سمت نیز شناخت کافی دارم و مشکلات هر دو طرف را لمس می‌کنم. هیچ روابط عمومی نمی‌تواند بدون رسانه کار کند و باید اعتماد و تعامل دوطرفه ایجاد شود. با برگزاری نشست‌های مطبوعاتی می‌خواهیم دیوار بین روابط عمومی و رسانه‌ها شکسته شود ضمن اینکه خبرنگار رسانه باید رسالت خاص خود را در انعکاس مشکلات مردم، نقد منصفانه و حفظ حریم اشخاص و به دور از غرض‌ورزی نوشتن را مدنظر داشته باشند. هیچ‌وقت در مقابل نقد واکنش نشان نمی‌دهم اما تخریب با نقد متفاوت است.


وی در پایان گفت: گاهی اوقات رسانه‌ها بجای انتقاد از مدیر دستگاه از شخص استاندار نقد می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد خبرنگار در کار خبری خود حرفه‌ای نیست زیرا استاندار نباید تاوان ندانم‌کاری برخی مدیران را بدهد. استانداری دستگاه حاکمیتی است و وظایف خاص خودش را دارد. باید درباره مشکلات موجود ابتدا مدیر دستگاه مربوطه پاسخگو باشد و در صورت عدم پاسخگویی و پس از طی سلسله‌مراتب به استاندار انتقال داده‌شده است. برخی خبرنگاران با کوچک‌ترین مشکلی استاندار را هدف قرار می‌دهند و این باعث می‌شود مدیران بدون اینکه خود را ملزم به پاسخگویی بدانند در حاشیه امن خود باقی بمانند. همچنین رسانه‌ها باید قدرت فضای مجازی را جدی بگیرند و حضور فعالی در این فضا داشته باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها