رشد اقتصادی عمان در تلاطم نفتی


نویسنده: سامیه طهورنیان

اقتصاد عمان در مراحل بهبودی و رشد مناسبی قرار دارد که این رشد سالیانه به 2.8 درصد رسیده است، البته رشد 3.3 درصدی را در سال 2018 نیز تجربه کرده است.

 از طرفی خاورمیانه در سال 2019 میلادی با کاهش قیمت نفت روبه‌رو شده است که همین پشتیبانی مالی عمان را کمتر می‌کند. در واقع قیمت هر بشکه نفت را به‌طور میانگین 67 دلار پیش‌بینی می‌کنند که 5.6 کمتر از سال 2018 است. به همین دلیل عمان قصد دارد تنها 60 درصد از کل درآمدهای بودجه را از نفت تأمین کند. بر اساس گزارش‌های عمان تایمز با افزایش تنش‌های بین چین و ایالات‌متحده آمریکا، فشار بر روی سیاست‌های اقتصادی عمان نیز افزایش خواهد یافت. البته کشور عمان طی 18 ماهه گذشته بخشی از کاهش تولید نفت خود را با افزایش تولید گاز جبران  و تقریباً این کمبود را همپوشانی کرده است. ازاین‌رو عمان قصد دارد با افزایش اکتشافات گازی خود ریسک بخش اقتصادی نفت را بهبود بخشد.

 همچنین انتظار می‌رود که اقتصاد خاورمیانه از حدود 1.5 درصد در سال گذشته به حدود 0.6 درصد در سال 2019 کاهش یابد، که کمترین آن در تقریباً یک دهه گذشته است. بر اساس گزارشها،GDP پیش‌بینی  کاهش رشد  در خاورمیانه را در درجه اول به دلیل رکود عمیق در ایران که یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه صورت گرفته است، ارزیابی می‌کند.در شورای همکاری خلیج‌فارس، انتظار می‌رود که بار تولید رشد اقتصادی و اشتغال بیشتر در بخش غیرنفتی در سال 2019 هم کاهش یابد. قیمت‌های پایین نفتی برای برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که به‌شدت به درآمدهای نفتی متکی هستند از جمله عمان و بحرین، بسیار سنگین خواهد بود. از این روی باز انتظار می‌رود بخش اقتصاد غیرنفتی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از 2.3 درصد در سال گذشته به 2.6 درصد در سال 2019 سرعت بخشد.

عدم اطمینان در بازار جهانی نفت به این معنی است که افزایش درآمدهای غیرنفتی برای اقتصادهای منطقه‌ای این کشرها حیاتی است و دولت‌های منطقه باید فعالانه عمل کنند، اما باید با حمایت از اقتصادهای خود ادامه دهند.کارشناسان نفتی اظهار می‌دارند که سرمایه‌گذاری‌های هنگفت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در طرح‌های چون افزایش توان تولید نفت خام و یا طرح ساخت پالایشگاه‌های جدید به‌منظور بالا بردن ظرفیت صادرات فرآورده‌های پالایشگاهی، همچنین احداث مراکز جدید ذخیره‌سازی و پایانه‌های بارگیری در خارج از خلیج‌فارس و  تنگه هرمز، نزدیک‌تر شدن به بازارهای مصرف، کاهش طول سفر نفت‌کش‌ها و جذب مشتریان نفتی، اهمیت بیشتری برای این کشورها پیداکرده است. عمان نیز با چنین دیدگاهی می‌کوشد با ساخت پتروپالایشگاه Ad Duqm باهدف افزایش صادرات و ایجاد هاب بزرگ ذخیره‌سازی و صادرات محمولات نفتی این اهداف مهم دست یابد اما نوسانات اخیر نفتی باعث شده است که سلظنت نشین عمان بیش از بیش بر روی اقتصادی غیر نفتی خود متمرکز شود.

بر اساس گزارش بانک جهانی، عمان یکی از بهترین کشورهای بهبود یافته اقتصادی برای آغاز تجارت و همچنین سهولت نفوذ در بانک‌های جهانی  برای سال 2017 شناخته شده است و رتبه نخست سهولت شروع کسب وکار را در بین سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به خود اختصاص داده است.

عمان کشوری امن برای سرمایه گذاری است  و بازار خوبی برای محصولات ایرانی دارد و همچنین می‌تواند پل مناسبی برای دسترسی به بازار سایر کشورها، به ویژه کشورهای آفریقایی باشد. مسئلهٔ دیگر تعرفهٔ گمرکی صفر بین عمان و کشورهای آمریکا و سنگاپور است که به موجب آن صادرات مجدد کالاهای ایرانی از عمان به این کشورها هزینهٔ پایینی دارد.

بنابراین از کشور عمان، می‌توان به عنوان دروازه ورود به تجارت جهان نام برد. همچنین به دلیل روابط دیپلماتیک مناسب ایران وعمان، می‌توان از این فرصت طلایی برای پیشبرد اقتصادی ایران نیز استفاده کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها