معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت و گوی اختصاصی به صبح ساحل خبر داد:

کبد 340 هرمزگانی درگیر هپاتیت



در 4 ماه نخست سال جاری،44نفر مبتلا به بیماری هپاتیت B و C در هرمزگان شناسایی شدند که با احتساب افراد شناسایی شده در سال  گذشته  (296 نفر) ،340نفر مبتلا به این بیماری  در استان شناسایی شدند و تحت درمان هستند. از این تعداد ، 158نفر زن هستند.

 

هپاتیت ،  اکثر افراد جامعه ما،  با شنیدن نام آن، واکنش ترس از خود نشان می دهند و با دیدن فرد بیمار، از او دوری می کنند و نگاه ها به آن فرد عوض می شود .فرد نیزبا دیدن واکنش های اطرافیان، عنوان  بیماری خود را تابو می داند و  حتی با مراجعه به مراکز خدماتی و بهداشتی مانند دندانپزشکی ، آرایشگاه‌ها و... بیماری خود را پنهان می کند.

 

این رفتارهای  اکثریت جامعه  با فرد بیمار ناشی از عدم آگاهی کامل  از نوع بیماری ،عدم انگ زدایی بیماری های رفتاری و فرهنگ برخورد با بیماریها است که این امر بر می گردد به سطح پایین سواد سلامت در جامعه. درصورتی‌که اگر فرد مبتلابه هپاتیت می‌توانست بدون دلهره از نگاه‌های بد  اطرافیان، بیماری خود به‌خصوص در مراجعه به آرایشگاه‌ها و یا دندانپزشکی‌ها و... بیان کند حتماً مبتلایان به هپاتیت کاهش می‌یافت و شاید  فرد مبتلا نیز با مراجعه مداوم به پزشک ، از شر بیماری خلاص می‌شد و بهبود می‌یافت.

 

البته ناگفته نماند که چند سالی است باوجود واکسن‌های و داروهای مختلف این بیماری تا حدودی در مرز حذف و ریشه‌کنی است. انتقال این نوع بیماری (B، C) فقط از خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی و انتقال از مادر به نوزاد است نه از طریق استفاده مشترک از ظروف غذا یا لیوان آب،عطسه یا سرفه،بوسیدن و در آغوش گرفتن،تماس‌های معمولی مثل دست دادن و...

 

 زندگی عادی بیماران هپاتیت

مبتلایان مانند افراد عادی می توانند ازدواج کنند، بچه دار شوند و زندگی عادی خود را داشته باشند این امر با تحت نظر پزشک و درمان حاصل می شود.

هپاتیت ،کبد را درگیر خود می‌کند  عضوی که دفع سموم، ساختن پروتئین‌های حیاتی ، تنظیم مصرف قند خون، سوخت‌وساز چربی‌ها و ساخت برخی هورمون‌های ضروری را بر عهده دارد .اختلال در عملکرد این عضو باعث بیماری می‌شود. این اختلال ممکن است در اثر عوامل مختلفی ازجمله ویروس‌ها ، داروها، الکل، سموم، فعال شدن غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن ( بیماری اتوایمیون) ایجاد شود.شایع‌ترین نوع اختلال توسط ویروس‌های هپاتیت ایجاد می‌شود.

 

 215 نفر مبتلا به هپاتیت B

به گفته دکتر محمود حسین پور  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 97، 215 نفر مبتلابه هپاتیت  B در استان شناسایی شدند که از این تعداد98 نفر مرد و 122 نفر زن هستند. همچنین در این مدت مبتلایان به هپاتیت نوع C،79 شناسایی شدند که 64 نفر مرد و 15 نفر زن بودند.مبتلایان هپاتیت هر دو نوع بیماری « B وC «نیز یک مرد و یک زن هستند. این مقام مسئول آمار شناسایی 4 ماه نخست امسال را54نفر شامل 26 نفر (11 نفر زن و 15 نفر مرد) هپاتیت  B، 18 نفر هم مبتلا به هپاتیت نوع C(3 زن و 15 نفر مرد)و هپاتیت« B و(دو نفر مرد) دانست. .دکتر حسین پور اغلب مبتلایان به هپاتیت B و Cرا در سنین بالای 30 ساله ذکر کرد و گفت:  این افراد قبل از فراگیری واکسیناسیون در سال 72 هستند البته  متولدین سال 68 تا 71 نیز این واکسیناسیون را انجام دادند. وی در خصوص مرگ  بیماران  هپاتیت گفت: با توجه به‌شدت بیماری و نوع هپاتیت سیر بیماری متفاوت است. هپاتیت A، خوشبختانه مرگ‌ومیر بسیار کمی دارد و پس از بهبودی نیز هیچ‌گونه عارضه‌ای برجا  نمی‌گذارد.

 

 پیشگیری از ابتلا به هپاتیت

هپاتیت‌های ويروسي به انواع A، B، C، D و E تقسيم می‌شود كه نوع B، C و D می‌توانند مزمن شوند اما A و E تنها بيماري حاد ايجاد می‌کنند؛ البته هركدام از انواع هپاتيت به‌نوبه خود خطرناك هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، مهم‌ترین راه پیشگیری از هپاتیت A ، رعایت مسائل بهداشت فردی، شست و شوی مکرر دست، عدم استفاده از غذا و آب آلوده در مسافرت‌ها به‌خصوص مسافرت‌های زیارتی عنوان کرد.وی افزود:همچنین اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا شد، سایر افراد خانواده می‌توانند برای پیشگیری از واکسن استفاده کنند.

 

 ایمنی دهه 70 به بعد از ویروس هپاتیت

سوزن آلوده،  روابط جنسی با فرد آلوده، انتقال از مادر آلوده به نوزاد، سوزن آلوده و یا وسایل آلوده در محیطهای بیمارستانی، پیوند اعضا (معمولا قبل از پیوند،  سلامت شخص پیونددهنده بررسی می شود) از روشهای انتقال بیماری است.دکتر حسین پور  با بیان اینکه هپاتیتدر یک برهه زمانی از بیماری‌های با شیوع بالا در کشور محسوب می‌شد که خوشبختانه از سال ۱۳۷۲ واکسن هپاتیت  Bجزو واکسن‌های طرح گسترش ایمن سازی قرار گرفت و طی آن کلیه کودکان تازه متولد شده، رایگان واکسینه می‌شوند. وی با بیان اینکه ناقلین سالم مبتلا به هپاتیتباید آزمایش داده و تست عملکرد کبد انجام دهند، اظهار کرد: در صورتی که فرد با افزایش آنزیم‌های کبدی روبرو بود، باید به پزشک مراجعه کرده و درمان شود.

 

 

وی انجام واکسیناسیون را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری عنوان کرد و گفت: متاسفانه هنوز افرادی هستند که قبل از سال ۱۳۷۲ به دنیا آمده و واکسن مربوطه را نزده‌اند این افراد باید با مراجعه به مراکز بهداشتی واکسینه شوند. این واکسن در سه مرحله تزریق می شود و حتی در دوران بارداری و شیردهی نیز واکسن این بیماری قابل تزریق است.

 

 

 چه کسانی باید واکسن دریافت کنند؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، نوزادان،بزرگ‌سالان که ریسک بالایی برای عفونت هپاتیتدارند شامل:افراد دارای همسر آلوده یا عضو خانواده آلوده،افراد مبتلابه اعتیاد تزریقی،افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند،کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز اورژانس و سرویس‌های اورژانس مثل آتش‌نشان‌ها،کسانی که بیماری مزمن کبدی یا کلیوی دارند،افراد مبتلابه ایدز،افراد دارای اختلالات انعقادی خون مثل بیماران هموفیلی که فاکتورهای انعقادی دریافت می‌کنند،افرادی که در زندان‌ها و مراکز نگهداری از افراد ناتوان  و عقب‌مانده کار می‌کنند اعلام کرد.دکتر حسین پور عنوان نمود که در مورد هپاتیت B نیز در اکثر موارد فرد خوب می‌شود و در ۵ درصد بیماران، ویروس در بدن آن‌ها باقی‌مانده و احتمالاً با تکثیر خود برای بیمار مشکل‌هایی را در آینده ایجاد کند مانند سرطان کبد.

 

 هپاتیت C

وی در ادامه با اشاره به هپاتیت C نیز گفت: این نوع از بیماری هپاتیت از راه تزریق خون و فرآورده‌های خونی و یا استفاده از سرنگ‌های مشترک  منتقل می‌شود و در این میان عواملی مانند سیگار، چاقی، مصرف الکل، ابتلا به دیابت، بیماری HIV ، داروهای کورتون و بیماری تالاسمی به پیشرفت آسیب کبدی در بیمارن هپاتیت C کمک می‌کند. شایان ذکر است که ششم مرداد ماه مصادف با ٢٨ جولای با عنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها