قطر 2022 همچنان در بن‌ بست کارگران


نویسنده: سامیه طهورنیان

در روزهای گذشته ویدئو و تصویری منتشر شد که نشان می‌داد قطر همچنان شرایط کارگرانش را نه تنها مساعد نکرده، بلکه وضعیت کنونی آن‌ها توجهی نشان است بلکه اوضاع آنها وخیم تر هم شده است.
این کارگران که بیشتر مهاجران نپالی هستند در مصاحبه‌ای از شرایط شبیه به زندان خود به خبرنگاران گفته‌اند.  در واقع این کارگران مهاجر برای ساخت استادیوم  جام جهانی2022،  بدون پول و غذا کار می‌کنند.همچنین مقامات مهاجرتی دوبی نیز  از  وضعیت مهاجران نپالی که  تصاویرشان توسط یک خبرگزاری آلمانی پخش‌شده است ابراز نگرانی کرده‌اند.


درواقع این مهاجران بدون پول و غذای کافی در حال گذران زندگی در قطر هستند.در روزهای گذشته یک رسانه دولتی آلمانی، شرایط بسیار نامناسب مهاجران نپال را که در ساختن استادیوم‌های متعدد برای جام جهانی 2022 در قطر برگزار می‌شود، منتشر کرد.این خبرنگار آلمانی  متوجه شد که کارگران نپالی در شرایط مشابه زندان و در فضاهای بسیار تنگ زندگی می‌کنند. یکی از کارگران گفته است که و او 125 نفر در یک فضای زندان شکل و در فضاهایی به شدن تاریک و تنگ زندگی کرده‌اند و در این مدت فقط نان‌وآب خورده‌اند.  کارگران گفته‌اند که دیگر نمی‌خواهند در قطر بمانند و خواهان بازگشت به کشورشان هستند ولی شرکت پیمانکار از دادن پول و پاسپورت  به آن‌ها امتناع کرده است. برخی کارگران 148 روز است که به‌طور متمادی کارکرده‌اند.


همچنین به گزارش  ESPN  برخی از کارگرانی که با آن‌ها صحبت شد، برای 124 تا 148 روز پیاپی بدون یک روز مرخصی کارکرده‌اند. یکی از آن‌ها 402 ساعت در ماه کارکرده بود و حتی یک روز استراحت نکرده بود.
نودوشش درصد از آن‌ها به‌طور میانگین 1248 دلار در ماه حقوق گرفته‌اند و درصد بسیاری هیچ رسیدی باب دریافت حقوق دریافت نمی‌کنند. البته در سال 2017 حقوق پایه عددی حدود یک‌سوم این رقم گزارش‌شده بود.این کارگران در پروژه‌های جام جهانی برای ساخت، تعمیر و نگهداری پروژه استادیوم “AL-THUMAMA” همکاری می‌کنند.


این استادیوم در دوحه، پایتخت قطر، ساخته می‌شود و  ظاهری شبیه به کلاه سنتی عربی دارد.گفتنی است؛ مسابقه فینال جام جهانی 2022 قرار است در استادیوم «Al-Thumama» که حدود 40 هزار نفر ظرفیت دارد، برگزار شود.البته قطر در حال ساخت 9 استادیوم جدید و بازسازی سه استادیوم دیگر نیز هست.

در سال‌های گذشته بارها انتقادهای بین‌المللی تندی نسبت به وضعیت 2 میلیون کارگر مهاجری که در قطر کار می‌کنند،  شده است.  در سال 2013، یک تحقیق توسط روزنامه گاردین بریتانیا منتشر شد و شرایط کار و زندگی کارگران مهاجر قطری را بررسی کرد و درنهایت آن‌ها را به‌عنوان برده‌های جام جهانی معرفی کرد. تخمین زده‌شده که پیش از اتمام پروژه جام جهانی 2022، تقریباً 4000 کارگر مهاجر در قطر کشته شوند. این مرگ‌ها در اثر بیماری، خودکشی، خشونت، نبود ایمنی کار و غیره هست.

در روزهای گذشته مقامات بین‌المللی خواسته‌اند که قطر در مورد نحوه زندگی نزدیک به دو میلیون نفر کارگر مهاجر پاسخگو باشد. بااین‌حال یکی از اهداف قطر از انجام این پروژه این است که ثابت کند کشور مدرنی است و بر روی این مسئله سرپوش بگذارد و بارها  مقامات قطری گفته‌اند که در این مسئله هیچ تقصیری ندارند و شرکت‌های پیمانکار هستند که برای رشد سریع پروژه‌ها و کاهش هزینه‌ها دست به چنین اقدامات سختگیرانِ و غیرانسانی می‌زنند اما  آنچه مسلم است کوتاهی و سهل انگاری  مقامات قطری به این بحران بیش‌ازپیش دامن زده است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها