از ماجرای حریق در ملکه آسمانها تا نجات 79 نفر در آسانسور




چسبیدن لنت موتور پله‌برقی و داغ شدن آن موجب حریق در پله‌برقی طبقه دوم مجتمع تجاری ملکه آسمان‌ها بندرعباس شد که با اقدام به‌موقع نیروهای آتش‌نشانی قبل از سرایت به مجتمع‌ها مهار شد.
ظهر هفتم مردادماه جاری، مغازه‌داران طبقه دوم،متوجه دود در فضای مغازه و مجتمع شدند که بلافاصله تأسیسات آنجا را در جریان گذاشتند  ،که کارکنان تأسیسات پس از بررسی متوجه شدند این دود ناشی از پله‌برقی است و موضوع را به آتش‌نشانی اطلاع دادند.


به گفته معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس،  خبر حریق در یک مجتمع تجاری واقع در بلوار امام خمینی(ره) بندرعباس، در ساعت 12:08 دوشنبه به سامانه 125 آتش‌نشانی بندرعباس گزارش داده شد که نیروهای عملیاتی آتش‌نشانان بلافاصله از ایستگاه شماره یک و 8 به محل اعزام و حریق را اطفا و مهار کردند.


حسن امینی از خاموش بودن سیستم اعلام حریق این مجتمع سخن گفت و افزود:در صورت روشن بودن آن به‌تمامی شهروندانی که در مجتمع بودند، از طریق آژیر خبر داده می‌شد تا ساختمان را از طریق پله‌های اضطراری ترک کنند و در این مواقع، در صورت خبردار نشدن شهروندان در طبقات دیگر و گسترش حریق، تلفات جانی زیادی به بار می‌آید که مسئولیت آن با مدیر مجتمع است.وی ادامه داد: بعضی از مجتمع‌های تجاری در هنگام مجوز گرفتن از آتش‌نشانی،  سیستم اعلام حریق نصب می‌کنند که بعدازآن این سیستم مدیریت نمی‌شود ، نقص فنی پیدا می‌کند و... و مدیران مجتمع یا به خاطر هزینه و... این سیستم را فعال نمی‌کنند و اگر اتفاق ناگوار در مجتمع رخ داد بار قانونی  برای مدیریت و مالک در بر خواهد داشت.


 حریق 7 مجتمع تجاری
امینی آمار حریق مجتمع‌های تجاری در مردادماه را 3 مورد دانست که خوشبختانه ضرر جانی نداشته است و اکثراً اتصالی برق بوده است. اگر نگاهی به آمار یک‌ماهه  گذشته (تیرماه) بیندازیم مشاهده می‌کنیم در این مدت 98 مورد حریق در بندرعباس رخ‌داده که  43 مورد آن براثر اتصالی برق بوده است. همچنین در تیرماه ، 7 مجتمع تجاری آتش‌گرفته که 3 مورد آن براثر اتصالی برق بوده است.
عامل این 7 مورد یک مورد عمدی و 6 مورد غیرعمدی گزارش‌شده ، علت 3 مورد نیز نقص فنی، یک مورد سهل‌انگاری، 2 مورد عدم ایمنی و یک مورد سایر به ثبت رسیده است.زیان مالی ناشی از حریق این مجتمع‌ها 22 میلیون ریال بود.


 49 مورد حریق منزل
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس،  آمار آتش‌سوزی منازل مسکونی در ماه گذشته را 49 مورد ذکر کرد که 27 مورد حریق براثر اتصالی برق، 17 مورد گاز و 5 مورد سایر ایجادشده است، 36 مورد عامل این آتش‌سوزی  غیرعمدی، 10 مورد عمدی و 3 مورد نامعلوم  بوده است.  علت آتش‌سوزی این منازل مسکونی را می‌توان 22 مورد سهل‌انگاری، 16 مورد نقص فنی ، یک مورد عدم ایمنی  و 10 مورد سایر نام برد. در این حادثه 2 نفر مصدوم شدند و 2 نفر توسط مأموران آتش‌نشانی نجات یافتند.


 حریق 13 دستگاه خودرو
در تیرماه گذشته 13 دستگاه خودرو سبک و سنگین براثر مواد نفتی و اتصالی برق دچار حریق شده است. همچنین بر اثر 98 مورد حریق، 4میلیارد و 472 میلیون ریال خسارت وارد کرد .


 نجات 79 نفر در آسانسور
مأموران آتش‌نشانی بندرعباس در یک‌ماهه گذشته ، 120 مأموریت نجات وامداد انجام دادند که بیشترین مورد مأموریت در خصوص گیرکردن افراد در آسانسور با 40 مورد بوده است.36 مورد علت این آسانسورها نقص فنی، عدم ایمنی و سهل‌انگاری هرکدام یک مورد و 2 مورد سایر گزارش‌شده است. در این مورد 18 نفر شامل 10 مرد و 8 زن مصدوم شدند و 79 نفر نجات یافتند.


 نجات 35 محبوس شدن در منزل
بعد از آسانسور بیشترین مأموریت آتش‌نشانان بندرعباس در رابطه با محبوس شدن افراد در منزل (27 مورد)و خودرو (یک مورد) بوده است.16 مورد سهل‌انگاری و 12 مورد نقص فنی  علت این حادثه بیان‌شده است.
همچنین براثر این حادثه یک نفر مصدوم و 35 نفر نجات یافتند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها