پدافند غیرعامل جایگاه خاصی برای رسانه قائل است


نویسنده: سمیره حنائی

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری هرمزگان به مناسبت روزخبرنگار با مجموعه رسانه ای صبح ساحل دیدار کرد.

  


محسن زینلی تختی ضمن تبریک روز خبرنگار و تشکر از فعالیت مثمر ثمر چندین دهه مجموعه صبح ساحل گفت: بنده به کارکرد خبرنگاری جدا از هرگونه حاشیه ایمان دارم،در اینکه خبرنگاران می توانند در جامعه، در حوزه های مختلف، مانند رونق اقتصاد، امنیت اجتماعی و... تأثیرگذار باشند شکی نیست. خبرنگاران در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز یکی از بازوها و همکاران اصلی ما بوده و هستند.

  

وی در رابطه با فعالیتش در حوزه پدافند غیرعامل افزود: در حوزه پدافند غیرعامل که در حدود 1 سال است فعالیت دارم نیز با خبرنگاران همکاری داریم، حوز ه های مختلفی به پدافند غیرعامل مربوط می شود.

  

این مقام مسئول بابیان اینکه دلیل مغفول ماندن پدافند غیرعامل تا به امروز، عدم معرفی آن بوده است اظهار کرد: مردم یا حتی برخی از مدیران از این موضوع شناخت کافی ندارند، بنابراین آموزش را جزء برنامه ها قرار داده ایم. در حال حاضر شورای پدافند غیرعامل هم در سطح استان و هم شهرستان فعالیت می کند که در رابطه با مفهوم پدافند غیرعامل باید بیشتر صحبت شود.

  

زینلی تختی ادامه داد: گام اول، تبیین الزامات پدافند غیرعامل است. یکسری از الزامات پدافند غیرعامل در قانون موجود است. به عنوان مثال اصل 21 مقررات ملی ساختمان؛ یکی از کاربردهای پدافند غیرعامل، رعایت اصول در ساختمان سازی است. و علاوه بر این یکسری قوانین است که به ابلاغ جداگانه آنها باید بپردازیم.

  

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری هرمزگان ضمن معرفی حوزه های مختلف فعالیتشان از اهالی رسانه خواستند تا در اطلاع رسانی آنان همکاری داشته باشند. وی در مورد جایگاه رسانه در پدافند غیرعامل تصریح کرد: ما در پدافند غیرعامل جایگاه خاصی برای رسانه داریم و اینکه در مواقع بحرانی چقدر رسانه می تواند کمک کننده باشد. در پدافند، بحثی بنام امنیت روانی مردم وجود دارد مثلاً در مورد اتفاقی که در مورد پهباد آمریکایی افتاد و در ذهن مردم مثبت بود. این مقام مسئول افزود: رسانه ها باید برخی از خبرها را از دیدی دیگر بنگرند چرا که می دانیم دشمنان ما از چیزهای خیلی کوچک بهترین بهره برداری را می کنند. در آبان ماه هفته ملی پدافند راداریم که 8 آبان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شده است و این هفته می تواند فرصت خوبی برای معرفی بهتر پدافند غیرعامل باشد.

 

زینلی تختی همکاری رسانه با پدافند غیرعامل را مؤثر خواند و خاطرنشان کرد : رسانه ها می توانند در حوزه های مختلف به این مرکز کمک کنند.

 

 

او یکی از معضلات اصلی را عدم فرهنگ مواجه با بحران در بین مردم عنوان کرد و در این خصوص گفت: در بحرانها همیشه این انتقادات وجود دارد که کمک رسانیها کافی نیست اما در واقعیت کمک ها بیش ازحد نیاز نیز ارسال می شود، اما مشکل اینجاست که به خاطر شرایطی که وجود دارد مردم چون آشنایی و آمادگی مواجه با بحران را ندارند این مسائل پیش می آید. البته مقصر هم ما هستیم که نتوانسته ایم مردم را برای شرایط بحرانی آماده کنیم. با شرایط موجود و ایدئولوژی که دنبال می کنیم و راهبری که نظام ما دارد استکبار همیشه جلو ما م یایستند. این موضوع مهمی است که در فرهنگ ما که با شرایط بحرانی با آن مواجه می شویم تأثیر دارد.

   

  

وی در ادامه در تعریف پدافند غیرعامل گفت: رصد و پایش تهدیدات، انجام فعالی تها برای کاهش آسیب پذیری، بالا بردن پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران ازجمله تعاریف پدافند غیرعامل است تفاوت پدافند غیرعامل با عامل این است که تمام فعالیتها بدون استفاده از جنگ افزار انجام می شود. رسانه ها در رصد و پایش تهدیدات می توانند به ما کمک کنند جامعه خبرنگاران به واسطه نوع نگاه و فعالیتهایی که دارند می توانند تهدیداتی که از نگاه ما گاهی مغفول می ماند را شناسایی کنند و به ما ابلاغ کنند.

  

زینلی تختی همچنان اضافه کرد: حوزه فرهنگی ازجمله حوز ه هایی است که ظرفیت فعالیت زیادی دارد. ازجمله می توان به فضای مجازی و سایبری اشاره کرد که با توجه به التزام جامعه کنونی کاربرد زیادی دارد اما باید امنیت آن را نیز در نظر داشت از مواردی که بسیار مورد توجه می باشد سواد رسانه ای است. با توجه به آمارهای موجود سواد رسانه ای در ایران در سطح مطلوبی نیست که این آسیبی هم برای همه است و ما باید با همکاری رسانه ها این آسیب را کم کنیم و دانش رسانه ای مردم را ارتقا دهیم.

   

وی در مورد فعالیتشان در حوزه فرهنگی گفت: در این حوزه ازجمله وظایف مهم پدافند غیرعامل که مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاره کرده اند، بحث تهاجم فرهنگی است. یکی از اهداف دشمن این است که از طریق فضای مجازی مردم را به نظام بی اعتماد کنند، دست آوردهای نظام را کمرنگ جلوه دهد و برخی از ضعف هایی که در این حوزه ممکن است اتفاق بیافتد را بزرگنمایی کنند. در این حوزه نیز رسانه ها می توانند از طریق ترویج فرهنگ استفاده از تکنولوژِی با ما همکاری کنند.

   

محسن زینلی تختی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری هرمزگان در پایان بابیان اینکه یکی از تهدیداتی که ما با آن مواجه هستیم تغییر سبک زندگی است اضافه کرد: توصیه ما به دوستانی که در حوزه فرهنگ فعالیت م یکنند این است که با این موضوع مبارزه کنند. ما باید یک الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی ارائه دهیم که رسانه ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها