نفت ماندنی یا رفتنی


نویسنده: سامیه طهورنیان


در هفته‌های گذشته مجله مشهور فوربز به همراه چند بانک جهانی، گزارشی را درباره آینده نفت و صنایع وابسته به آن منتشر کردند.


به گزارش صبح ساحل و به نقل از فوربز در دهه آینده گاز سریع‌ترین رشد را خواهد داشت و بازار نفت را با احتمال بسیار بالایی عقب خواهد زد. پیش‌بینی مجله فوربز برای رشد نفت در سال ۲۰۳۰ تقریباً نزدیک به‌پیش بینی بانک‌های آمریکایی است. این مجله مشهور اقتصادی جهان می‌گوید که مصرف نفت خام در سال  ۲۰۳۰ به یک‌میلیون بشکه در روز می‌رسد. چهارصد هزارتا بشکه از پیش‌بینی بانک آمریکایی مریل لینچ است.


اما چهارصد هزارتا بالا یا پایین‌تر فرقی به حال تولیدکنندگان نفت خام نمی‌کند  زیرا عملاً با این حساب، رشد نفت به صفر و هیجان بازارش قطعاً منفی شده است. حتی مجله فوربز پیش‌بینی می‌کند که کاهش رشد بازار نفت تنها به تقاضای آن نیست بلکه نفت در جهان کم و منابع نفت در جهان کم یاب نیز می‌شود که البته گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص این ادعاشده است. زیرا هنوز منابع دست‌نخورده نفتی زیادی وجود دارد که کشف نشده است.
همچنین فوربز پیش‌بینی می‌کند که بیشتر منابع جدید جهانی نفت طی یک دهه آینده از ایالات‌متحده، کانادا و برزیل تأمین شود. طبق پیش‌بینی‌های فوربز، قیمت نفت تقریباً 100 دلار در هر بشکه خواهد شد. صنعت نفت احتمالاً تا سال‌ها بعد از دهه 2030 پابرجا خواهد بود ولی آنچه مسلم است این صنعت به‌عنوان بخش کوچکی از سیستم انرژی جهانی به کارش ادامه خواهد داد..


اما در روزهای گذشته بلومبرگ گزارش دیگری در ادامه گزارش‌های فوربز منتشر کرد. بر اساس این گزارش با سرعت رشد تکنولوژی در این سال‌ها، به‌احتمال‌زیاد افول نفت خیلی سریع‌تر از مورد پیش‌بینی‌شده فوربز اتفاق خواهد افتاد.درواقع ترکیب تکنولوژی‌های جدید با انرژی‌های پاک می‌تواند تا 7 برابر انرژی بیشتری نسبت به نفت به ما بدهد و همین بهانه بسیار خوبی برای جایگزینی انرژی‌های پاک چون و باد و خورشید با نفت است.

در این گزارش بلومبرگ آمده است که نفت تا حدی ارزان می‌شود و در دنیای رقابت با انرژی‌های پاک- انرژی هایی  که با تکنولوژی‌های روز دنیا ترکیب‌شده‌اند عقب می‌ماند که استخراجش به‌صرفه نخواهد بود و سرنوشتش همانند صنعت زغال‌سنگ خواهد شد.
مارک لوئیس، رئیس جهانی تحقیقات پایداری  BNP در مصاحبه با بلومبرگ گفته است که بر اساس تجزیه‌وتحلیل سیستمی و آماری که ما انجام دادیم سرنوشت نفت را کاملاً روشن می‌بینیم. می‌توانیم بگوییم که نفت تا پایان دهه آینده به‌سختی می‌تواند در بازارها مقاومت کند.


اکنون در سال 2019 نفت خام و گاز طبیعی که بالاترین سود را در دهه گذشته داشتند، به دلیل تداوم نوآوری در فناوری‌های جدید به چالش کشیده شده‌اند. نوآوری در فناوری باطری، نیرومحرکه برقی و سوخت‌های تجدید پذیر ارزان‌قیمت را رقیب جدی موتور احتراق داخلی کرده است.در دهه پیش رو نفت خام را با برق به چالش خواهند کشید و هم‌زمان، گاز طبیعی با نیروی بادی و خورشیدی در تولید برق در دهه‌های آینده به چالش کشیده خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها