احداث دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران در جاسک




فرماندار شهرستان جاسک گفت: دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران در جاسک احداث می شود.
به گزارش مهر، محمد رادمهر در نشست خبری گفت: شهرستان جاسک موقعیت‌های عالی برای سرمایه‌گذاری دارد. پایانه جاسک که عنوان بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور در دریای عمان را از آن خود کرده در کنار تامین امنیت صادرات نفت، کاهش فاصله نفتکش‌ها با بازارهای مصرف و مزایا آن را نیز به دنبال دارد.


فرماندار جاسک اظهارداشت: پایانه جاسک به عنوان پایانه صادرات نفت در خارج از خلیج فارس انتخاب شده است، عملیات احداث خطوط لوله و احداث مخازن برای این طرح آغاز شده و مطالعات مربوط به ایجاد پایانه صادراتی نیز انجام شده به حول قوه الهی با پشتیبانی و پیگیری های دکتر همتی استاندار هرمزگان برآورد می شود تا اواخر سال ۱۳۹۹ شاهد بهره‌برداری از این پایانه جدید در دریای عمان باشیم.
نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک در ادامه خاطر نشان کرد: در صورت بهره برداری از این پایانه نفتی جاسک به عنوان دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران ظرفیت صادرات حدود روزانه یک میلیون بشکه نفت خام فراهم خواهد شد که این موضوع در افزایش صادرات نفتی تاثیر گذار خواهد بود.


وی در ادامه افزود: دومین پایانه نفتی کشور در ۶۵ کیلومتری غرب جاسک درمنطقه کوه مبارک، در زمینی به مساحت ۵ هزار هکتار ساخته می‌شود. مزایای ساخت پایانه نفتی جاسک به عنوان بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور در دریای عمان تامین امنیت صادرات نفت وکاهش فاصله نفتکش‌ها با بازارهای مصرف است. این طرح اقتصادی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال استان و کشور تاثیر به سزایی دارد.


ظرفیت پایانه نفتی جاسک ۱۰ میلیون بشکه نفت خواهد بود
رادمهر بیان داشت: برای ساخت خطوط انتقال نفت و مخازن بزرگ این پایانه دو و نیم میلیون دلار سرمایه گذاری شده است. هدف گذاری صادرات نفت از پایانه نفتی جاسک ۱۰ میلیون بشکه نفت و توسعه سواحل مکران است..
نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک افزود: پایانه نفتی جاسک یکی از ترمینال هایی است که هدف از ساخت آن تنوع‌بخشی به پایانه‌های صادرات نفت کشور بوده که ضرورت ساخت آن به عنوان بازوی کمک رسان در نزدیکی پایانه نفتی خارک از سال‌ها قبل احساس شده بود.


وی در ادامه عنوان داشت: طبق مطالعات صورت گرفته پایانه نفتی جاسک شامل ۲ پالایشگاه، پتروشیمی و مخازن ذخیره سازی نفت خام با ظرفیت نهایی ذخیره سازی ۳۰ میلیون بشکه است.
محمد رادمهر خاطر نشان کرد: بر اساس آمار موجود حجمی در حدود ۹۰ درصد از نفت صادراتی کشور از طریق پایانه خارک و تنگه هرمز صادر می‌شود که در صورت بهره برداری از پایانه جاسک امکان دسترسی راحت‌تر به دریای عمان فراهم می‌شود. که عملیات اجرایی این پایانه اگر با حمایت ها و پیگیری های دکتر همتی نماینده عالی دولت در استان همراه نبود ما شاهد تسریع در اجرایی شدن این مهم نبودیم که خوشبختانه با نگاه توسعه محور ایشان کارهای ارزشمند و مثال زدنی در استان هرمزگان و شهرستان جاسک انجام گرفته است.


وی در ادامه افزود: شهرک صنعتی جاسک که در منطقه کوه مبارک این شهرستان ساخته می شود، تعداد زیادی از جوانان شهرستان مشغول به کار ‌می شوند. نگاه دولت به مسئله اشتغال و معیشت مردم نگاهی آتیه نگر و توسعه محور است.فرماندار شهرستان جاسک در ادامه بیان داشت: صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، منیزیم، نیروگاه و کشتی سازی از صنایع پیش بینی شده برای شهرک صنعتی جاسک است.



مهندس رادمهر ابراز نمود: با پیگیری‌ها و حمایت‌های استاندار هرمزگان شهرک صنعتی جاسک اجرای آن عملیاتی شده است که مقرر شده است در بازه زمانی پنج ساله به بهره‌برداری برسد. در این راستا استاندار هرمزگان نیز اعلام کرده اند هزینه اولیه احداث این شهرک ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. وی اشاره کرده که توسعه سواحل مکران در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد و برای عمران و آبادانی این منطقه از کشور اعتبار مناسب پیش بینی شده است تا شرق استان هرمزگان متحول شود. اجرای چندین پروژه مهم ملی از جمله احداث پالایشگاه، نیروگاه، صنایع بزرگ و همچنین بزرگترین شهرک صنعتی جنوب کشور با مشارکت بخش خصوصی احداث می شود، که توسعه منطقه و اشتغالزایی، تقویت اقتصاد و معیشت مردم و امنیت منطقه را به دنبال خواهد داشت و منشا تحولات اقتصادی بزرگی در جنوب کشور خواهد بود.


فرماندار جاسک بیان کرد: یکی دیگر از اولویت های شرکت های صنعتی، توسعه صادرات غیر نفتی است که این مهم به عنوان نقش کاتالیزگر در بخش صنعت و اقتصاد قلمداد می گردد و با توجه به اینکه شهرستان جاسک از لحاظ سیاسی، اقتصادی، تجاری و استراتژیک یکی از مناطق مهم کشور است.


در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران و اهتمام و توجه دولت تدبیر و امید و با پیگیری های همتی استاندار هرمزگان طرح های کلیدی در سواحل مکران بویژه شهرستان جاسک آغاز و عملیاتی شده اند.  با امعان نظر به این مهم در کلیه بخش های مختلف شهرستان کارهای بسیار ارزشمندی صورت گرفته است و موضوع شرکت های صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مهندس ‌رادمهر در ادامه بیان کرد: استاندار هرمزگان به موضوع توسعه سواحل مکران نگاهی توسعه محور و مساعد دارد که خروجی این مهم منجر به انجام کارهای بسیار ارزشمند و بی نظیری در این زمینه شده و این مهم با عنایت ایشان به طور جد ادامه دارد.


وی خاطرنشان کرد: توسعه ساحل مکران به عنوان یک بحث راهبردی مهم و استراتژیک مطرح است و این راهبرد ملی اهداف متنوعی در حوزه امنیت ملی و دفاعی، توسعه متعادل، محرومیت زدایی، انرژی، صنعت، حمل و نقل و حتی کشاورزی و تجاری را به همراه دارد. رادمهر در ادامه گفت: توجه به توان محیطی ایران با رویکرد اقتصاد دریا محور برپایه اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر مورد توجه مسوولان بوده که بخشی عظیمی از این رویکرد می‌تواند توسعه منطقه‌ای ساحل مکران باشد.

وی اظهار نمود: توسعه جاسک از طریق توسعه سواحل مکران با ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی، دامداری، گردشگری، ذخیره انرژی، بندری و تجاری بسیار می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی، صادرات و واردات، ارزآوری برای کشور، اشتغال و معیشت مردمان این منطقه نقش آفرین باشد و می توان از آن به عنوان سکوی توسعه ایران یاد کرد.این مقام مسوول در ادامه افزود: توسعه ساحل مکران با جدیت ادامه دارد.اجرای توسعه ساحل مکران از معدود طرح هایی بوده که در دولت تدبیر و امید کلید خورده و با جدیت ادامه دارد و به طور قطع این مهم می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته باشد.


فرماندار شهرستان جاسک ابراز نمود: بحمدالله توسعه صادرات غیر نفتی در شهرستان جاسک در سال ٩٨ نسبت به سال گذشته  85 درصد رشد داشته استو این شهرستان قطب صادرات به کشور عمان است که خوشبختانه سه خط صادرات در شهرستان جاسک فعال است که همه این دستاوردها با مساعدت استاندار هرمزگان میسر گردیده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها