هرمزگان، رتبه دوم در ابتلا به بیماری تالاسمی



استان هرمزگان بواسطه وجود بیماران خاص در زمینه های مختلف به طور متوسط روزانه نیازمند ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد خون است.

 

این عده شامل بیماران هموفیلی ، تالاسمی ،‌ سرطانی ، شیمی درمانی ، نوزادان نیازمند تعویض خون ، زنان و جراحی های بزرگ و مجروحان حوادث بوده که از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خونی هستند

بیشترین مصرف خون در استان هرمزگان مربوط به سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و بیماران سخت درمان، عمل های جراحی و مصدومان تصادف های جاده ای است.

 

استان هرمزگان این روزها با توجه به افزایش مسافرت ها در فصل تابستان بیش از زمان های دیگر نیازمند اهدای خون از سوی مردم است و مسوولان سازمان انتقال خون این استان همواره بر این موضوع تاکید و خواستاری همکاری مردم در این زمینه هستند.

هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است.

 

بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقادی خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

اهدای خون در ایران یک امر بطور کامل داوطلبانه بوده و هر کسی که از نعمت سلامتی برخوردار باشد با شرایط سنی ۱۸ تا ۶۰ سال ، وزن بالاتر از ۵۰ کیلوگرم و فشار خون طبیعی می تواند داوطلب مناسبی برای اهدای خون باشد.

 

مدیرکل انتقال خون هرمزگان روز یکشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر با افزایش حجم مسافرت های تابستانی شمار مراجعه کنندگان خون به مراکز اهدای خون کاهش یافته و با ادامه این روند ذخایر خونی استان در چند روز اخیر با کاهش روبه رو می‌شود.

دکتر ایمان زارعی بیان داشت: به طور کلی مراکز انتقال خون در فصل های گرم ، تعطیلات نوروزی ، مسافرت های تابستانی و ماه مبارک رمضان با کاهش استقبال مردمی جهت اهدای خون مواجه هستند و با توجه به نیاز روزمره به خون و تولید و فرآورده‌های خونی و محدودیت در زمان نگهداری خون این نیاز در ایام خاص بیشتر از هر زمان احساس می‌شود.

 

وی اضافه کرد: یک واحد خون حداقل جان سه بیمار را از مرگ نجات می‌دهد و از هر سه نفر در دنیا یک نفر در طول زندگی به تزریق خون نیاز پیدا می‌کند.

به گفته وی استان هرمزگان ۳۳ هزار و ۹۱۷ اهداکننده خون مستمر دارد و هم اکنون این استان بیش از زمان های دیگر نیازمند اهدای خون است.

 

وی خاطرنشان کرد: شهروندان برای اهدای خون خود به مراکز خونگیری در شهرستان بندرعباس، بندرلنگه، قشم و میناب از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب مراجعه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها