در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی دوحه :

هنر ایـرانی خوش درخشیـد


نویسنده: سامیه طهورنیان


هنر مجموعه‌ای از آثار یا فرایندهای ساخت بشر است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی یا به‌منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند.  حال ترکیب هنر با صنایع دستی می‌تواند بیان احساسات و روحیات و فرهنگ یک قوم یا یک ملت باشد. امروزه بازار صنایع دستی در هر کجای دنیا همچنان پر رونق و متنوع عرضه می‌شود. در کشورهای حاشیه خلیج فارس، این دست بازارها هر ساله پر شورتر و رنگین‌تر عرضه می‌شود. امارات یکی از پیشگامان ارائه بازار صنایع دستی ملل مختلف است. اما قطر در چند سال گذشته گام های جدی در معرفی بازار و سرمایه گذاری در زمینه صنایع دستی برداشته است.
در هفته‌های گذشته در شهر تفریحی تابستانی که مکان نمایشگاه و همایش‌های دوحه است نمایشگاه صنایع دستی آغاز شد.به نقل از گلف تایمز در این نمایشگاه محصولات ایرانی و پاکستانی بیشتر از هر محصول دیگری بیشتر خودنمایی می‌کرد.


مهدی خراسانی تاجر جوان ایرانی است که خبرگزاری گلف تایمز با او مصاحبه کرده است در مورد بازار صنایع دستی ایران که مشتریان جهانی دارد توضیحاتی داده است. او که اهل اصفهان است گفته است که به طور منظم برای عرضه محصولاتش به نمایشگاه‌های قطر سر زده است و از استقبال گرم مشتریان قطری بسیار دلگرم شده است.

او در خصوص محصولاتی که با خود در اصفهان طراحی و تولید کرده است و از تولید تا عرضه آن‌ها توضیحات مفصلی داده است.
 عمده محصولاتی که ایرانیان در بازار قطر و بخصوص در این نمایشگاه به عرضه گذاشته‌اند دکوراسیون منزل و طراحی‌های داخلی است. خاتم کاری، مینا کاری دو محصول محبوب این نمایشگاه معرفی شد.
این دو شکل هنری روی موارد مختلفی مانند بشقاب و ظروف چاپ می‌شود. ما همچنین این اشکال هنری را داریم که روی خشت نقاشی شده است. هنر خاتم کاری عمدتاً روی کیف و جعبه انجام می‌شود. از استخوان و مس نیز برای طراحی استفاده می‌شود.


مهدی خراسانی از رضایت خود و همتایانش در بازار قطر با خبرنگار گلف تایمز گفته است.«آمدن به قطر به ما کمک می‌کند تا هنر خود و  و هنر ایرانی را به نمایش بگذاریم. ما محصولات را به فروش می‌رسانیم و در عین حال به هنرمندان ایرانی در زنده نگه داشتن سنت و فرهنگ خود کمک می‌کنیم. محصولات ما به سراسر دنیا می‌روند. شاید این افراد  به ایران نروند، ما ایران را به سمت آن‌ها می‌کشیم.»


اما رقیب جدی ایران در بازارهای صنایع دستی منطقه پاکستان است. در این نمایشگاه بیش از هر چیزی محصولات پاکستانی از طرف تجار پاکستانی ارائه می‌شد و مورد استقبال مردم نیز قرار می‌گرفت.
گلف تایمز با شهریار اقبال یک تاجر پاکستانی فعال در این نمایشگاه نیز مصاحبه‌ای داشته است. این تجار که صنایع دستی خود را در کویت نیز عرضه می‌کند از سومین حضور موفق خود در بازار قطر می‌گوید او می‌گوید ما از پاکستان تعداد زیادی کالاهای دست ساز داریم. ما در سومین نمایشگاه مشابه در قطر شرکت می‌کنیم و این بار کالاهای جدیدی داریم - کفش برای خانم‌ها که همه از صنایع دستی لاهور هستند. کفش‌های رنگارنگ و درخشان در انواع سایز بانوان موجود است.  امیدواریم که زنان با پیشینه‌های مختلف علاقهٔ زیادی به کفش‌های سنتی پاکستان نشان دهند.


«علاوه بر این، ما کابینت، میز، میز پیک نیک، میز شیشه‌ای و لامپ داریم. همه این محصولات در واقع دست ساز هستند. ما اقلام عتیقه‌ای آورده‌ایم که عمدتاً توسط مردم قطری تحسین شده و خریداری می‌شوند. حدود 30 سال است که تجارت در کویت را اداره می‌کنیم و همیشه راضی هستیم.


شهریار اقبال، این تاجر پاکستانی از جسارت و ادب مردم قطری قدردانی می‌کند. شرکت او در تلاش است تا یک فروشگاه دائمی در قطر راه‌اندازی کند. او گفت ما در حال مذاکره هستیم تا فروشگاه خود را در جاده سالوا قرار دهیم.»
احتمالاً نام پاکستان هنوز هم برای بسیاری از فعالان اقتصادی یادآور ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌هایی است که آن‌ها را از نزدیک شدن به  این کشور بر حذر می‌دارد؛ این در  حالی است که پاکستان، همسایه جنوب شرقی ایران و هم مرز با استان سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی مرز مشترک همسایگی می‌تواند برای ایران بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.این کشور که در سال ۱۳۲۶ غذای کافی برای خودش نداشت و مجبور بود کل موادغذایی مورد نیاز خود را از خارج وارد کند، کشاورزانش در سال ۱۳۹۵ توانستند نه تنها نیازهای داخلی این کشور به گندم، برنج، شکر و شیر را تأمین کنند، بلکه به بقیه جهان نیز گندم و برنج صادر کردند؛ چنانچه امروز جایگاه پاکستان در میان صادرکنندگان اصلی برنج به رسمیت شناخته می‌شود.مهم‌ترین اقلام وارداتی کشور پاکستان شامل: سوخت، تجهیزات کامپوتری، تجهیزات الکترونیکی، آهن، فولاد، مواد شیمیایی ارگانیک، خودرو، محصولات پلاستیکی، روغن‌های گیاهی، دانه‌هایی روغنی و کتان می‌شود.

ایران نیز توانسته در صادرات پتروشیمی، سیمان، سرامیک، خرما، کشمش، قیر، داروهای گیاهی، کاشی، سرامیک و شیرینی‌جات به پاکستان نقش عمده‌ای ایفا کند.گزارش‌های خبری جدید نشان می‌دهد اقتصاد پاکستان چندی است که میان رونق و رکود در حال نوسان بوده و میزان بدهی‌ها و تورم این کشور رو به افزایش است. روند کسری بودجه این کشور تا جایی پیش رفته که اسلام آباد،‌ پایتخت این کشور اخیراً برای نجات اقتصاد خود دست به دامان صندوق بین‌المللی پول شده است. دولت پاکستان نیز پس از مذاکرات طولانی، اواسط تیرماه امسال موفق شد نخستین بخش از وام ۶ میلیارد دلاری خود را در قالب سیزدهمین بسته نجات (وام) صندوق بین المللی پول طی سه دهه گذشته دریافت کند. این صندوق مبلغ ۹۹۱ میلیون دلار را به عنوان نخستین بخش از بسته کمک مالی به بانک مرکزی پاکستان تحویل داد که به دنبال واریز این پول، سطح ذخایر ارزی پاکستان از ۱۵ میلیارد دلار گذشت.


از سوی دیگر مقامات چینی به پاکستان اطمینان خاطر داده‌اند که وام‌های بیشتری در اختیار این کشور قرار دهند. وابستگی پاکستان به منابع مالی چینی رو به افزایش است به گونه‌ای که این کشور تاکنون پنج میلیارد دلار وام از چین دریافت کرده است. چین قصد دارد طی چند مرحله، ۶۰ میلیارد دلار وام به پاکستان اعطا کند؛ وامی که قرار است صرف بهبود زیرساخت‌های این کشور فقیر شود.از این روست که کشورهایی چون عراق و افغانستان نیز  در این زمینه فعال شده‌اند و با انواع تسهیلاتی که قرار است در اختیار تجار کشور خود قرار دهند، بازارهای منطقه را به سمت محصولات خود جذب ‌کنند و قطعا امارات و کویت و قطر به دلیل بعد مذهبی و شباهت های فرهنگی اولین مقصد بازرگانان آنان خواهد بود.


این روزها اما بازرگانان ایرانی نیز به تکاپو افتاده اند که از همتایان منطقه‌ای خود عقب نمانند. اتاق بازرگانی ایران و قطر  انواع دوره‌های مفید و هدفمند برای تجار ایرانی و یا کسانی که مایل به صادرات و تجارت با کشورقطرهستند، برگزار می کند . نام این دوره جدید « اصول مذاکرات تجاری با تجار کشورهای عربی» که به زودی در 3 شهریور در تهران برگزار می شود .


در واقع در این روزهای تحریمی و خود تحریمی اگر به تجارت با قطر به یک دید ویژه و یک فرصت طلایی نگاه شود، می تواند فرصت اشتغال مناسبی برای جوانان کشور، به خصوص خطه جنوب شود. هرمزگان و بوشهر نیز شباهت ها و تفاهم های فرهنگی زیادی با اعراب حاشیه خلیج فارس دارند. قطعا صنایع دستی و محصولات غذایی بازار هرمزگان می تواند در بین مردم قطر مطرح شود، همانند نمایشگاه خرمای قطر که گزارش کامل آن در روزنامه صبح ساحل منتشر شد .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها