سرمایه گذاری در امارات همچنان جذاب است


نویسنده: سامیه طهورنیان

خلیج تایمز به نقل از بخش تجاری دوبی، رشد سرمایه گذاری در امارات را مثبت ارزیابی کرده است . این در حالی اتفاق افتاده است که در ماه های گذشته منطقه دچار نوسانات بسیاری بوده است و هم زمان با آن رشد اقتصادی در جهان رشد چشمگیری نداشته است.

 

به گزارش صبح ساحل، امارات متحده عربی، در فهرست بزرگترین دریافت کنندگان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آسیا قرار دارد . نقاط قوت امارات متحده عربی شامل دسترسی آسان به منابع نفتی، هزینه های انرژی پایین، تمایل به ایجاد تنوع در اقتصاد و قدرت خرید بالا است.

 

عدم وجود مالیات مستقیم تجاری (به جز بانک ها، شرکت های نفت و اپراتورهای مخابراتی) و مالیات بر درآمد مستقیم، کنترل ارز و هر گونه محدودیت در بازگشت سرمایه، و همچنین وجود بخش بانکی مستحکم و سود آور، در کنار نیروی کار مهاجر در امارات از جمله دارایی های غیر قابل انکار این کشور است. نقطه ضعف اصلی این کشور کوچک بودن بازار داخلی آن است.اما نکته جالب این گزارش این است که با توجه به اینکه سرمایه گذاری در جهان به دلیل کند شدن رشد اقتصادی جهانی کاهش یافت اما همچنان بازارهای جهانی اعتماد کاملی به اقتصاد رو به رشد امارات دارند .

 

دبی علیرغم کاهش سرعت در بازارهای جهانی ، بار دیگر مقاومت خود را به اثبات رسانده است زیرا سرمایه گذاران اعتمادشان را به اقتصاد رو به رشد امارات افزایش داده اند ، که همچنان به جذابیتش به عنوان مقصدی برای رشد پایدار تجارتی ادامه می دهد.آخرین گزارش منتشرشده توسط بخش ثبت نام و مجوزهای تجاری (BRL) و بخش توسعه اقتصادی دبی (DED) نشان از این دارد که پروازهای دوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود 33.25 درصد رشد داشته است .در این گزارش بخش تجاری همچنان انتخاب برتر سرمایه گذاران جدید است .زیرا 52 درصد از کل مجوزهای صادر شده در دوره ژانویه تا ژوئن 2019 را این بخش تشکیل می دهد و گردشگری با 2 درصد و 1 درصد نیز مربوط به صنعت است.

 

کارشناسان بخش متسغلات و املاک و خرده فروشی نیز از رشد اقتصادی امارات راضی هستند. آنها از وجود مستمر مسافر و توریست و همچنین تسهیلات بانکی که دولت امارات در اختیارشان گذاشته است احساس رضایت دارند . تقریبا می شود گفت که بازار امارات متحده عربی قوی ترین بازار در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است .

 

یکی از اتفاق خوب دیگر که سال گذشته در امارات رخ داد ویزای طولانی مدت 10 ساله به سرمایه گذاران اماراتی است که انگیزه حضور آنها را در بازار و اقتصاد امارات دو چندان کرده است.هندی ها ، بنگلادشی ها ، پاکستانی ها ، مصری ها و انگلیسها پنج ملیت برتر بودند که مجوزهای جدید اقتصادی را در امارات به دست آوردند ، این در حالی ست که سعودی ها ، اردنی ها ، چینی ها ، فیلیپین ها و سودانی ها جزو 10 سرمایه گذار برتر بودند.

 

همچنین در گزارش های اخیربخش توسعه اقتصادی امارات آنچه که به چشم می خورد، رشد حضور زنان در عرصه تجارت است. در واقع زنان 12 درصد افزایش سهم در ثبت شغل های جدید و توسعه اقتصادی امارات در 6 ماهه نخست 2019 را داشته اند .

 

به نقل از خلیج تایمز یکی از دلایل مهم افزایش توسعه اقتصادی 2019 در بخش های صنعت خودرو و دیجیتال، افزایش و تسهیل مجوزهای اقتصادی است این تاثیر را حتی می شود در کسب و کارهای کوچک امارات نیز مشاهده کرد .اما همچنان برخی موانع قانونی برای سرمایه گذاری خارجی در امارات وجود دارد. به طور کلی، (جز برای منطقه آزاد) بیش از ۴۹ درصد از سهام یک شرکت محلی نباید به سرمایه گذار خارجی تعلق گیرد. علاوه بر این، لزوم حضور یک نماینده محلی در شعبه ها و دفاتر نمایندگی شرکت های خارجی نوعی محدودیت دیگر است.

 

اقدامات دولت برای ایجاد انگیزه و یا محدود کردن سرمایه گذاری مستقیم خارجی هفت امیر نشین این کشور اقداماتی برای ایجاد یک محیط مطلوب تر برای سرمایه گذاران خارجی انجام داده اند. دبی، شارجه و ابوظبی قوانین بسیار انعطاف پذیری در مورد کسب مالکیت املاک و مستغلات برای خارجی ها دارند. دولت امارات متحده عربی نیز به تازگی قانون جدید شرکت ها را تصویب نموده است. در حال حاضر ۱۸ پیش نویس قوانین برای رسیدگی به مسائل و موانع سرمایه گذاری خارجی در امارات متحده عربی تدوین شده است. این قوانین به ویژه شامل قانون ورشکستگی و داوری می شود، و همچنین یکی از پیش نویس ها قانون سرمایه گذاری خارجی را پوشش می دهد. همچنین صحبت هایی در مورد لغو قانون تعلق ۵۱ درصد از سرمایه شرکت خارجی به یک شهروند اماراتی، و همچنین در مورد بخش بانکداری و بیمه مطرح شده است، اما هنوز در مورد این مسائل تصمیم گیری نشده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها