معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان خبر داد:

تهیه و تصویب نخستین سند مدیریت یکپارچه سواحل در کشور



معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: طی سال گذشته ستاد ساماندهی سواحل را به‌صورت مرتب تشکیل و در جلسات آن پایش وضعیت سواحل، نظارت و ارزیابی مستمر بر میزان و کیفیت اجرای برنامه‌ها و عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در امر سواحل را انجام داده و همواره پیشگام در آزادسازی سواحل بوده است.

به گزارش صبح ساجل رضا مدرس در جلسه آزادسازی سواحل با حضور مهندس خدمتگزار مشاور وزیر کشور، با اشاره به قوانین حریم سواحل در کشور، افزود: تعدد قوانین در خصوص ساخت‌وسازهای ساحلی و دخیل بودن دستگاه‌های اجرایی مختلف به این امر موجب تأخیر در انجام قوانین مرتبط با اراضی ساحلی شده است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین قانون، قانون اراضی مستحدث ساحلی در  سال ۱۳۵۴ است که در خصوص حریم  دریای آزاد خلیج‌فارس و دریای عمان و شمال کشور و تعیین حریم دریا است که از آخرین نقطه حد، مد آب به میزان ۶۰ متر در نظر گرفته شده است.

مدرس با اشاره سند یکپارچه نوار ساحلی سطح استان، اظهار کرد: در این سند  ICZM   توسط سازمان بنادر و دریانوردی تهیه و مراحل تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان انجام و جهت تصویب نهایی در شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد.

وی تصریح کرد: با توجه به مقیاس تهیه این طرح که در مقیاس ۲۵۰۰۰ ۱ تهیه‌شده کلیات و نحوه چیدمان کاربری‌ها در پهنه نوار ساحلی مکان‌یابی شده که در آمایش سرزمینی استان هرمزگان بسیار تأثیرگذار بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با اشاره به ICZM ، گفت: ICZM از سندهای توسعه‌ای مهم بر تصمیم‌گیری برای نوار ساحلی و کرانه خلیج‌فارس و دریای عمان محسوب می‌شود که این سند در هرمزگان تهیه و در ستاد ساماندهی سواحل استان تصویب شده است.

مدرس اضافه کرد: همچنین طرح تدقیق مدیریت سواحل استان بر اساس چشم‌انداز ترسیم‌شده و به‌عنوان نخستین طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور با مقیاس ۵۰۰۰ ۱ تهیه گردیده است.

وی اضافه کرد: طرح تدقیق مدیریت سواحل استان می‌تواند در جانمایی و مکان‌یابی کاربری مرتبط با ساحل و فعالیت‌های دریا محور بسیار تأثیرگذار  و عملکرد بهینه‌ای در توزیع فعالیت‌ها در نوار ساحلی داشته باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها