افزایش ۸۰۰ هزار تومانی در سقف بلیت هواپیما



با نگاهی به دامنه نرخ بلیت هواپیما در آذرماه سال ۹۷ و تیرماه ۹۸، با اختلاف قیمت بعضا تا 800 هزار تومان مواجه میشویم.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از تین نیوز، آذرماه سال گذشته بود که برای جلوگیری از اوج‌گیری قیمت بلیت پروازها شرکت‌های هواپیمایی داخلی با موافقت سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به تعیین سقف و کف قیمت بلیت پروازها شد، هرچند که در این مدت گاهی شاهد خروج قیمت بلیت هواپیما از دامنه سقف تعیین‌شده در مسیر پروازهای داخلی بودیم.

 

اما با گذشت چند ماه شرکت‌های هواپیمایی مجدد در تیرماه سال جاری اقدام به افزایش قیمت دامنه نرخ‌های (سقف-کف) تعیین‌شده کردند؛ این افزایش قیمت در سقف قیمت‌ها از ۲۰۰ هزار تومان آغاز و حتی به‌طور تعجب‌برانگیزی تا حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

برای مثال نرخ سقف قیمت بلیت پرواز در مسیر کرمان-تبریز شرکت هواپیمایی ماهان مسیر پروازی است که افزایش بیش از دو برابری حدود ۸۰۰ عدد را داشته؛ در نرخ آذرماه ۹۷ قیمت سقف این مسیر حدود ۵۳۷ هزار تومان بود که در نرخ جدید این رقم به یک‌میلیون ۳۲۰ هزار تومان رسیده است. مسیر تبریز-بندرعباس شرکت هواپیمایی قشم‌ایر با قیمت سقف یک‌میلیون ۵۶۶ هزار تومان جزء گران‌ترین مسیرهای پروازی در کل نرخ دامنه تعیین شده در بین ایرلاین‌ها ست؛ قیمت این مسیر پروازی در سال گذشته حدود ۵۲۴ هزار تومان بود که در نرخ جدید افزایش ۷۴۲ هزارتومانی داشته است.

 

مقایسه دامنه نرخ بلیت آذرماه سال ۹۷ و تیرماه ۹۸

 

در دامنه جدید نرخ پروازهای داخلی سقف قیمت ۱۲۴ مسیر پروازی بالای یک‌میلیون تومان تعیین شده است، حدود ۸۰ مسیر پروازی قیمتی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارند و نزدیک به ۲۷۰ پرواز نیز با قیمت بین ۶۰۰ تا یک‌میلیون تومان تعیین شده است. هرچند که به گفته مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اصولا قیمت بلیت هواپیما به سقف قیمت تعیین‌شده نمی‌رسد اما ایرلاین‌ها برای بقا خود در بازار حمل‌ونقل هوایی ناچار به افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند.

 

او در در خصوص این افزایش قیمت‌ها گفته است که تصور نکنید که درحال‌حاضر ایرلاین‌ها در این شرایط سود می‌برند؛ هم‌اکنون با مشکلاتی که برای تأمین قطعه و ارز پیش روی ایرلاین‌ها است در شرایط سختی فعالیت می‌کنند. او با بیان اینکه این نرخ‌ها بر اساس مسافت و هزینه‌ای که ایرلاین‌ها دارند، تعریف شده است، اظهار داشت: «این نرخ‌های تعیین‌شده رقم واقعی است که برای ایرلاین‌ها تمام شده است؛ این در حالی است که هم‌اکنون قیمت بلیت هواپیما با نرخ سقفی که تعیین شده فروخته نمی‌شود.»

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه اگر هم‌اکنون بازار را رصد کنید متوجه خواهید شد که قیمت بلیت هواپیما بر اساس میانگین دامنه نرخ پروازهای داخلی (کف-سقف) فروخته می‌شود، تصریح کرد: «حتی در پیک سفرها نیز به‌ندرت قیمت بلیت هواپیما به سقف تعیین شده می‌رسد.» با وجود سخنان دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر اینکه قیمت بلیت هواپیما اصولا با میانگین نرخ سقف و کف تعیین‌شده فروخته می‌شود؛ اما با رصد بازار به‌خوبی متوجه می‌شویم که در ایام تعطیلات و پیک سفرها این قیمت‌ها خود را به نرخ سقف تعیین‌شده می‌چسبانند و در کمتر مواقعی خرید با نرخ کف تعیین‌شده امکان سفر هوایی به مردم را می‌دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها